Hoe tubeless tape tapen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Hoe moet de tape nu precies zitten? Als ik dit filmpje van Stan's kijk dan breng je tape onder wat spanning aan. Dan zit hij bij mij nu ongeveer zo:

Afbeelding
Dus niet helemaal beneden in het velgbed op de spaakgaten, maar voornamelijk op de randen geplakt. Maar zo krijg je dat als je het beetje onder spanning aanbrengt zoals in het filmpje.

Of moet het als volgt zitten:
Afbeelding

Dus helemaal aangedrukt en vastgeplakt beneden in het velgbed. Krijg ik denk ik ook wel voor elkaar, maar dan moet je veel meer in het midden duwen dan hoe het wordt uitgelegd?

Heb mijn lbs ook wel eens eerst alleen in het velgbed smalle elektra / isolatie tape zien doen. En daarna over de hele breedte tubeless tape er over heen. Heb toen niet gevraagd waarom, maar iemand een idee wat voor nut dat zou hebben?

Weet niet of het uitmaakt, maar gaat in mijn geval om een Crest MK3 velg en gebruik 25mm brede tape.
Brambobeers
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 1 januari 2017, 14:28

Ik doe het altijd zoals de 2de foto , dit om het het monteren en demonteren van de band
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zo vervelend mensen die hun zin niet
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tijdens het aanbrengen van de tape moet je er hard aan trekken, dan spant de tape zich
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

automatisch in de verdieping (het velgbed) van de velg.

Laatste beetje 'aandrukken' kun je dan doen door de buitenband met binnenband te monteren en het geheel een nachtje weg te zetten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Wat Lars zegt; nachtje met een binnenband erin :-q Is nog belangrijker als je vanwege de velgbreedte in twee lagen moet tappen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

En hoeveel bar dan? Afhankelijk van de dikte van de tape natuurlijk....? :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Yellow tape gewoon 1x rond en een flinke overlap ij het ventiel, maar wel HEEL strak aantrekken.
Als je handen geen pijn doen zit het niet strak genoeg ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Eerst dacht ik ook altijd dat de tape perfect moest aanliggen (tweede plaatje): eindeloos gekloot, zere handen, vloeken, kreeg het nooit voor elkaar. Inmiddels weet ik wel beter en doe ik het al tijden volgens het eerste plaatje. Nooit problemen mee gehad en gaat drie keer zo snel.

Mijn inziens is de tape te stijf om het diameterverschil op te vangen zonder te bobbelen etc. Is met Tesa tape overigens.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 28 oktober 2018, 03:38 Yellow tape gewoon 1x rond en een flinke overlap ij het ventiel, maar wel HEEL strak aantrekken.
Als je handen geen pijn doen zit het niet strak genoeg ;)
Wat is nu dat nut van het strak aantrekken? Idee is toch dat de tape je velg gaten af dekt zodat de velg lucht dicht is? Zie de relatie niet waarom je dan hard de tape moet aantrekken.

Mbt overlap bij het ventiel: Stan's zegt noujuist de overlap aan de tegenovergestelde kant te doen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gerbenvl schreef: zo 28 oktober 2018, 08:34
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 28 oktober 2018, 03:38 Yellow tape gewoon 1x rond en een flinke overlap ij het ventiel, maar wel HEEL strak aantrekken.
Als je handen geen pijn doen zit het niet strak genoeg ;)
Wat is nu dat nut van het strak aantrekken? Idee is toch dat de tape je velg gaten af dekt zodat de velg lucht dicht is? Zie de relatie niet waarom je dan hard de tape moet aantrekken.

Mbt overlap bij het ventiel: Stan's zegt noujuist de overlap aan de tegenovergestelde kant te doen?
Zeg, als je het nou beter weet.... :roll: :winkie:

In veel velgen moet de tape strak liggen omdat je er anders je band niet in krijgt. Of stroop je een te los zittende tape op bij het monteren van de band. En ook bij het ventiel gaat de boel lekken. Gewoon strak dus. Yellowtape is wel rotspul wat dat betreft, bijna alle andere tapes zijn iets flexibeler, beschadigen minder snel en laten zich netter in een velg leggen.

Als je bij het ventiel een dubbele laag hebt, dan heb je nog iets meer afdichtingsmateriaal daar om de velg luchtdicht te krijgen. Ik kan niet echt bedenken hoe Stan's dat ziet. Misschien met hun stugge tape dat een ventiel minder goed komt te zitten. Maar ook YT leg ik bij het ventiel gewoon dubbel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Thanks voor de tips. Ga nu met andere tape proberen. Waarschijnlijk DT Swiss of Schwalbe. Zal hem iig wat strakker aantrekken deze keer. Eens kijken of ik een beter resultaat krijg :)
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Niet relevant met tubeless enkel algemeen velgtape: ik heb een velg met als bedbreedte specificatie 22 mm, maar een eveneens als 22 mm gemerkte Schwalbe hogedruk tape laat een 3-4 mm onbedekt, en het lint slingert heen en weer over de omtrek, metaal van het velgbed open latende, ik heb een Schwalbe 25 mm gemerkte moeten gebruiken om het volledig bedekt te krijgen. Dus een velgtape breedte kan dus niet hetzelfde worden gekozen als velgbed breedte.
Enkel de kromming van het velgbed kan dit breedte verschil maken. En toch, zoals ervaren, monteren sommige dealers velgtape met zelfde specificatie (breedte) als velg, alsof het velgbed recht is ipv gekromd.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ach zo nauw luistert het allemaal toch niet? Die FM doen volgens mij niks verkeerd. Ik heb in een van mijn velgen (26 intern) ook een yellow tape van 19 of 22 mm. Als de gaatjes maar dicht zitten toch? Ik heb er in ieder geval nog geen problemen mee gehad. Of moet ik echt naar de velgrand toe en kan ik dan beter een dubbel laagje doen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad hoeven alleen de gaatjes dicht te zitten, maar je loopt het risico bij banden (de-)montage dat je de tape verschuift.

Door de tape strak te trekken en omdat je door de kromming in het velgbed extra mm's hebt, moet je inderdaad een 2-3 mm bredere tape gebruiken om de hele bodem af te dekken. Of dus 2x rond gaan zoals Kermit al suggereerde.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie