Hoe tubeless tape tapen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tape ietsjes breder dan de binnenkant vd velg. Als je de tape strak aantrekt komt alles goed.

Trouwens 1 wiel ooit als nood gewoon met cellotape gedaan, tig keer rond om de hele bredte te bedekken en genoeg overlap te maken. En dan nog eens om voldoende dikte te bereiken.
Zit nog steeds...
Ducktape was minder succesvol. De lijm loste op den duur op door (toevoegingen in) de latex. Maar voor tijdelijk ging het wel, kon er mee fietsen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Ik ben jaren geleden met gorilla tape aan de gang geweest, sluit heel mooi aan op de velg, is luchtdicht, houd jaren. Maar als je dan ooit de tape weer wil verwijderen blijft de lijmlaag deels achter op de velg, en krijg die er dan maar eens af.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, die van mij liet na een paar maanden spontaan los. De lijm was helemaal hard geworden. Maar dus wel makkelijk te verwijderen, dat dan weer wel.
Maar als je fietsweekend er van af hangt, dan is alles geoorloofd ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Uiteindelijk kreeg ik de lijm er met kwastontharder af, voor ik daar achter kwam was ik al bijna een 1/2 dag bezig. Bij mij hing er gelukkig niets van af.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In de jaren '90 al begonnen met het gebruik van isolatietape. Omdat het lichter was dan gewoon lint. Weer 7 gram gewonnen! Maar het functioneerde prima, ook bij 3 bar (wel 3x rond). En bij het eerste knutselwerk met tubeless zat die tape er ook in.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

DuReal schreef:Mijn inziens is de tape te stijf om het diameterverschil op te vangen zonder te bobbelen etc. Is met Tesa tape overigens.
Dat is ook mijn ervaring, met Yellowtape maar ook met andere merken (Tune, WTB, Schwalbe).

De laatste velgen die ik tubeless gemaakt heb zijn 38mm binnenbreedte, en ik had ook tape van 38mm besteld. Dat ging dus niet goed, de verdieping in het velgbed nam zoveel breedte weg dat ik aan de randen te kort kwam. Dan schuif je de tape op zodra je banden gaat (de)monteren en dat komt de luchtdichtheid niet ten goede :)

Toen gekozen voor twee keer rond gaan, waarbij de tape in het midden dus flink overlapte. Maar omdat de tape dus zo stug is krijg je dat niet strak aansluitend op elkaar. Uiteindelijk toch maar bredere tape besteld die echt van rand tot rand aansloot, strak erin getrokken met zo'n tien cm overlap bij het ventiel, probleem opgelost en band dicht :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Juist als je 2 (3) lagen laat overlappen omdat je velg breder is dan je tape, is het heel belangrijk dat de tape glad en strak zit.
Maar passende tape is altijd beter.

Nog even over yellowtape.
Dat is idd stug en als ik zie hoeveel pijn en moeite het kost om 26mm strak in de velg te krijgen, dan snap ik dat strak trekken van 30mm of breder vrijwel onmogelijk wordt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Heb opnieuw getaped met DT Swiss tape. Hard getrokken, daarmee kwam de tape al meteen mooi diep en strak in het velgbed zoals in het 2e plaatje. Thanks voor de tips :-q

Her en der zit de tape ietsje tegen de velgrand omhoog. Blijft lastig om hem tot op de milimeter in het midden te leggen :wink: Nu binnenbandje erin gezet, over paar dagen eens kijken of hij tubeless gaat.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb 50mm brede tesa tape (=yellow tape) gekocht en met een Stanley mes op maat gesneden. Stapel van de juiste hoogte maken, mes stevig vasthouden en de rol erlangs draaien. Werkt super. Ik heb velgen waar je echt de band niet goed omheen krijgt als je de holte in de velg niet goed volgt met de tape, en als het slecht aansluit gaat het bij mij meestal keer schuiven.
Give me little bits of / more than I can take
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Van 't weekend voor het eerst zelf getaped. Een of ander blauw tape, glad, zonder echte rek erin. Mooie breedte voor mijn 30mm ID Ryde Edge, eigenlijk mm te smal heb ik me laten vertellen, maar gewoon strak getrokken en goed aangeduwd. Kwam mooi in het diepe gedeelte van de velg te liggen, luchtbubbeltjes lieten zich voor het overgrote deel goed richting de spaakgaten wegduwen. Band erop, pompen, en de welbekende knalletjes waren mijn beloning. Bleef goed hard zonder latex (Stan's) en nu na een nachtje nog steeds keurig op druk.

Wat doen jullie toch moeilijk :kiss: :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Een of ander blauw tape, dat klinkt best exotisch. Heb je wat meer info?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

hendrikjan schreef: di 13 november 2018, 15:16 Een of ander blauw tape, dat klinkt best exotisch. Heb je wat meer info?
Hahaha, nee, heb ik niet - ik heb het gekregen van degene die mijn wiel opnieuw heeft gespaakt. Staat ook niks op het rolletje. Maar het voelt nogal als Tesa yellow tape. Plastic-achtig. Had ik dat niet gekregen, had ik m'n rolletje van Effetto Mariposa Caffelatex gebruikt. Had vast ook gewerkt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik gebruik altijd de goedkoopste die ik kan vinden en het gaat altijd goed. De gele van bike-components is prima bijvoorbeeld.

Goed schoonmaken en ontvetten van de velg (belangrijk!).
Daarna lekker strak aantrekken met 10 cm overlap rond het ventiel.
Vooral en bovenal: na het tapen een nachtje met binnenband er in op 2 bar laten staan. Dan zit die tape gewoon strak vast als de lijm indroogt.

Bijkomend voordeel, als je buitenband nieuw is sealt hij lekker makkelijk doordat hij al een nachtje heeft gezet.
Waar woke is, is vuur
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Makkelijk schreef: di 13 november 2018, 16:00 ...Vooral en bovenal: na het tapen een nachtje met binnenband er in op 2 bar laten staan...
Juist :-q

En zeker als je dubbel rondgaat met smallere tape, áls de tape ergens nog niet goed op elkaar zit en daat komt latex tussen heb je een lek. Truc met binnenband werkt perfect en het "meerwerk" waard.
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Ik heb Schwabe tape op mijn velgen. Tape is 2-3mm breder dan de binnenbreedte van de velg. Ik trek het met de ene hand strak en druk het tape met mijn duim in de ronding. Op de vlakke zijkanten trekt het dan vanzelf strak. Banden zitten er nu een maand of 2 op en houden de lucht goed vast
Plaats reactie