Ideaal ketting onderhoud?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kapitein Iglo schreef: ma 14 januari 2019, 16:53 Banden zijn een stuk duurder en daarmee doen we het ook.

Ik zie het probleem niet :bier:
Ik zag het ook niet als een probleem. Wel als nóg een extra bron van uitgaven. :wink:

En voor mezelf sprekend.... banden wissel ik niet voor omstandigheden, ik neem gewoon een soort do-it-all set en daar rij ik alles mee.

Maar we dreigen hiemede off topic te raken... 8)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wiel-Maat schreef: ma 14 januari 2019, 16:48
Flow&Co schreef: ma 14 januari 2019, 15:03

/edit: Overigens ben ik het eens met de juiste smeermiddelen voor de juiste omstandigheden. Wax is echter wel aardig breed inzetbaar.
Wordt dan wel een dure grap als je voor elke grondsamenstelling een andere lube/wax/wonderolie moet gaan gebruiken... :winkie:
Het gaat er om waar je meestal rijdt... er zijn wel omstandigheden waartegen ook wonderolie niet is opgewassen. Als je toch na elke rit je ketting helemaal schoonpoetst kun je net zo goed met wetlube rijden. Squirt lijkt inderdaad wel opgewassen tegen veel dingen, al is het met grote hoeveelheden zand nog wel een twijfelgeval.

Heb inmiddels zelfs squirt op m'n stadsfiets. Singlespeed MTB, stille ketting door weer en wind en het kan weleens 3 maanden geleden zijn dat hij wax kreeg.
Waar woke is, is vuur
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Ik vind het voordeel van al die speciale smeerselkes en het gedoe errondhet sop van de kolen niet waard.
Mijn ketting kost 16 euro, als de reklaam zegt dat ie 60% langer meegaat wat heb ik dan uitgespaard? Allicht niet de prijs van de gebruikte smeerselkes.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Vergeet ook niet de slijtage aan de kettingbladen en de cassette.
Overigens gaat het mij ook meer om het schoonmaken na afloop van een rit dan de duurzaamheid. Hoewel dat laatste mooi is meegenomen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Makkelijk schreef: ma 14 januari 2019, 17:24
Wiel-Maat schreef: ma 14 januari 2019, 16:48

Wordt dan wel een dure grap als je voor elke grondsamenstelling een andere lube/wax/wonderolie moet gaan gebruiken... :winkie:
Het gaat er om waar je meestal rijdt... er zijn wel omstandigheden waartegen ook wonderolie niet is opgewassen. Als je toch na elke rit je ketting helemaal schoonpoetst kun je net zo goed met wetlube rijden. Squirt lijkt inderdaad wel opgewassen tegen veel dingen, al is het met grote hoeveelheden zand nog wel een twijfelgeval.

Heb inmiddels zelfs squirt op m'n stadsfiets. Singlespeed MTB, stille ketting door weer en wind en het kan weleens 3 maanden geleden zijn dat hij wax kreeg.
Dat klopt. En ik ervaar op het terrein van mijn ritten iig dat Holmenkol voldoet. Wellicht probeer ik die squirt ook nog wel es, als mijn Holmenkol op is. Maar dat duurt nog wel ff want dat spul daar doe je zoooo lang mee, echt niet normaal hoe zuinig dat is en.... :wink:

En ja, zand... blijft een schurende factor. Maar toch ook mooi om te zien wat men hier allemaal voor 'kunstgrepen' toepast om dit probleem te lijf te gaan. Wat mij betreft is vegen en borstelen de minst arbeidsintensieve methode die nog wel effect sorteert. 8)
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Makkelijk schreef: ma 14 januari 2019, 17:24
Het gaat er om waar je meestal rijdt... er zijn wel omstandigheden waartegen ook wonderolie niet is opgewassen. Als je toch na elke rit je ketting helemaal schoonpoetst kun je net zo goed met wetlube rijden.
Precies, dat is waar het om gaat. Wat je zegt over dat wetlube ivm schoonmaken ben ik het niet mee eens. Met wax is dat zo veel minder gekloot. Helemaal schoonpoetsen en ontvetten heeft totaal geen nut met wax, dus waarom zou je dat doen.

Het nadeel van wax zoals squirt is dat het minder goed tijdens een rit aan te brengen is. Dus als je een monster van een marathon rijd in omstandigheden waar geen wonderolie het uithoud, dan is het wellicht handiger om een flesje wetlube op zak te hebben.

Komen we toch weer terug op wat Lars zei, het juiste smeermiddel voor de juiste omstandigheden.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Zo zien we ook dat iedereen andere verwachtingen van smeermiddelen heeft. Ik maak mijn ketting zeer regelmatig schoon en smeer ook redelijk vaak. Ik vind het dan belangrijk dat een ketting gemakkelijk poetst, het aantal kilometers dat ik tussen twee smeerbeurten kan doen vind ik minder belangrijk. Ik gebruik momenteel dan ook lichte smeermiddelen zoals Boeshield en Progold.

Holmenkol bleef inderdaad lang hangen tijdens een modderige rit (beter dan Muc-off wet lube), maar ik spuit mijn fiets toch na elke mtb-rit en daarbij hoort ook een smeerbeurt vind ik. Voor mij was het dus niet zo zuinig
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

matthiav schreef: di 15 januari 2019, 11:11
Holmenkol bleef inderdaad lang hangen tijdens een modderige rit (beter dan Muc-off wet lube), maar ik spuit mijn fiets toch na elke mtb-rit en daarbij hoort ook een smeerbeurt vind ik. Voor mij was het dus niet zo zuinig
Ja? Echt na élke rit, dus ook in de zomer of andere periode als het gewoon droog is? Dan gaat het wel hard met je smeersel idd...

Bij droge ritten valt er bij mij dan niks af te spuiten, wat frame betreft dan. En dat enkele beetje zand of prut wat dan evt. aan de ketting zit veeg ik met een doekje of borstel weg en ik smeer in die periodes echt maar om de 3-4 keer, da's echt zat bij gebruik van Holmenkol.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wiel-Maat schreef: di 15 januari 2019, 11:49 Bij droge ritten valt er bij mij dan niks af te spuiten, wat frame betreft dan. En dat enkele beetje zand of prut wat dan evt. aan de ketting zit veeg ik met een doekje of borstel weg en ik smeer in die periodes echt maar om de 3-4 keer, da's echt zat bij gebruik van Holmenkol.
Dat 'wondermiddel' wordt steeds duidelijker een tegenvaller. Ik denk dat van de zomer minstens 5-6 ritten zonder smeren voorbij gingen. Gewoon met Shimano dry-lube gesmeerd.


Er bestaan geen wondermiddelen. Als dat Holmenkots echt beter zou zijn dan de rest, dan was dat inmiddels wel algemeen bekent. Je moet gewoon gebruiken wat je prettig vindt. En overduidelijk is dat voor de 1 een iets ander spul dan voor een ander. Af en toe wat anders testen kan dus geen kwaad.


Overigens is Holmenkots extreem neurotisch over het eerst goed schoon maken van de ketting en het daarna goed bijhouden. Als je dat braaf doet, dan werkt die methode inderdaad goed. En precies die methode gaat ook op voor heel veel andere middeltjes: goed schoonmaken en bijhouden. Ik denk dat de winst die je vindt bij Holmenkots voor 95% daaraan te wijten is en niet aan het middel zelf!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Deze test is trouwens wel interessant:
https://www.bike-magazin.de/zubehoer/pf ... 30425.html

Let ook op de relatie tussen schoon blijven en effectief smeren. Die is er niet echt!


Overigens heeft Holmenkots blijkbaar niet hun wondermiddel ingestuurd. Je kunt je afvragen waarom... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Wiel-Maat schreef: di 15 januari 2019, 11:49
matthiav schreef: di 15 januari 2019, 11:11
Holmenkol bleef inderdaad lang hangen tijdens een modderige rit (beter dan Muc-off wet lube), maar ik spuit mijn fiets toch na elke mtb-rit en daarbij hoort ook een smeerbeurt vind ik. Voor mij was het dus niet zo zuinig
Ja? Echt na élke rit, dus ook in de zomer of andere periode als het gewoon droog is? Dan gaat het wel hard met je smeersel idd...

Bij droge ritten valt er bij mij dan niks af te spuiten, wat frame betreft dan. En dat enkele beetje zand of prut wat dan evt. aan de ketting zit veeg ik met een doekje of borstel weg en ik smeer in die periodes echt maar om de 3-4 keer, da's echt zat bij gebruik van Holmenkol.
Ja, ik rij meestal in de Ardennen en daar moet je altijd wel eens beekjes of venen door. Trainen midweek doe ik op de racefiets, om mezelf kuiswerk te besparen (maar dit terzijde). Het 'probleem' is dat je met een wet lube ook een vuile ketting hebt als het droog en stoffig is. Een dry lube of wax zou dan misschien beter zijn, maar op het moment dat je je fiets en ketting poetst, en deze opnieuw smeert, dan weet je toch niet wat voor weer/ondergrond het de volgende keer zal zijn? Een smeermiddel moet de schakels kunnen penetreren. Een dry lube over een wet lube smeren (of vice versa) hoort er niet bij vind ik. Ik rij vooral marathons en ik heb het gevoel dat mijn ketting na 100 km toch altijd droog staat, of het nu droog of modder is.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Lars TB schreef: Overigens is Holmenkots extreem neurotisch over het eerst goed schoon maken van de ketting en het daarna goed bijhouden. Als je dat braaf doet, dan werkt die methode inderdaad goed. En precies die methode gaat ook op voor heel veel andere middeltjes: goed schoonmaken en bijhouden. Ik denk dat de winst die je vindt bij Holmenkots voor 95% daaraan te wijten is en niet aan het middel zelf!
M.n. bij een smeermiddel op wasbasis zoals Holmenkol, Squirt Lube e.d. is het van groot belang dat de ketting (eigenlijk de hele aandrijflijn) voor de 1e keer aanbrengen grondig gereinigd wordt.
Iets wat m.i. soms te makkelijk over wordt gedacht. Even een sopje met wat Dasty er over is onvoldoende 😉
De was moet zich goed kunnen hechten op m.n. de pennen van de ketting.
Als zich daar nog restanten van andere smeermiddelen bevinden kan de was nooit een optimale hechting krijgen. Op zich niet zo vreemd dus dat Holmenkol daar op hamert.

In een ver verleden ook Holmenkol gebruikt. Bij mij was het na 60, hooguit 70 km gedaan met de werking. Toch weer de ondergrond ? 😜

Ik ben erg benieuwd naar de werking van Smoove. Ook op wasbasis maar het zou een aanzienlijk langere werkingsduur hebben dan Sql.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kortom, iedereen gebruikt en poetst zijn fiets anders en daar hoort andere smering bij. Daarnaast is het praktisch niet te doen om alle mogelijke smeermiddelen te vergelijken in verschillende omstandigheden, dus moet je afgaan op wat je op internet leest in combinatie met je eigen ervaringen. Ik heb een aantal middelen gebruikt, (en dan laat ik de teflon sprays van 20 jaar geleden nog buiten beschouwing :D) waaronder:
- shimano wet lube, smeert goed, maar alles blijft eraan plakken en alles wordt zwart
- t9 boeshield, blijft (naar mijn idee) te kort zijn werk doen
- viking juice, dun en blijft niet goed zitten
- holmenkol, smeert goed, blijft lang genoeg zitten, ook bij natte omstandigheden waar de meeste waxen hun werk minder doen en de ketting blijft redelijk schoon.
- vast nog wel wat olie achtige zaken waar alles pikzwart van wordt

dus voor mij is het holmenkol :)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef: di 15 januari 2019, 12:10 Deze test is trouwens wel interessant:
https://www.bike-magazin.de/zubehoer/pf ... 30425.html

Let ook op de relatie tussen schoon blijven en effectief smeren. Die is er niet echt!


Overigens heeft Holmenkots blijkbaar niet hun wondermiddel ingestuurd. Je kunt je afvragen waarom... .
Zeker interessant leesvoer. En dan met name voor de goed Duits lezenden onder ons. :winkie:
Ik ga me er ff in verdiepen. Das heisst, etwas später. :wink:
Lars TB schreef: di 15 januari 2019, 12:10 Holmenkots ... .
:lol: :lol:

Heb je er écht zo'n aversie tegen? :D

EDIT: ik las even over je eerdere post heen Lars, maar mbt dat schoonmaken (= vetvrij maken) alvorens de lube aan te brengen...dat hoef je bij die Holmenshite dus maar één keer te doen en daarna blijft het gewoon schoon. Dus zoveel werk is dat niet en vervolgens veeg cq borstel je het zand/vuil er na een rit vrij makkelijk af en kan je evt bijdruppelen. Dus dat heeft al met al toch niet zoveel voeten in de aarde, dunkt mij. Maar goed, zoals Prulleman ook al schreef zijn er vele manieren en gebruiken en ieder doet wat voor hem/haar het beste werkt in gegeven omstandigheden. Zodoende ben ik ook geen ambassadeur van het product met de H, maar slechts een vrij enthousiaste gebruiker. :wink:
Laatst gewijzigd door Wiel-Maat op di 15 januari 2019, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Lars TB schreef: Overigens heeft Holmenkots blijkbaar niet hun wondermiddel ingestuurd. Je kunt je afvragen waarom... .
Holmenkots komt idd niet voor in de test.
Holmenkol Natural bike lube wel :-)

Edit: En ook Bike-magazine trekt de conclusie dat het ideale smeermiddel niet bestaat:

“Im Vergleich der verschiedenen Testkategorien zeigt sich: das perfekte Schmiermittel gibt es nicht. Bei jedem Produkt muss man mehr oder weniger große Abstriche in mindestens einem Kriterium eingehen”.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Plaats reactie