(ook bij een aantal andere winkels te vinden, maar niet zoveel)
Bijft erg lang zitten, weinig meuk, goede smering, bevalt tot nu toe het beste, maar uiteraard heb ik niet alles geprobeerd en zeker niet onder alle omstandigheden. Ik heb deze op basis van alle positieve reviews gekozen, in tegenstelling tot T9 en vele andere waxen heb ik niks negatiefs kunnen vinden over holmenkol.
Het belangrijkste (zeker als je zwarte meuk wilt voorkomen) is dat je je ketting zo volledig mogelijk ontvet voor je wax of holmenkol toepast. En door het volledig ontvetten moet je de eerste keer wat meer en zorgvuldiger toepassen zodat alles ook goed tussen de rollen komt.
Ik ben ook op mijn commuter (brompton) overgestapt op holmenkol en het blijft eigenlijk beter zitten dan wet lube en dat met minimale meuk. Af en toe doekje er langs halen om een beetje rommel aan de buitenkant te verwijderen en af en toe wat extra druppels tussen de schakels.
ontvetten hoeft dus ook niet meer, enkel voor de eerste keer toepassen. Je ketting wordt nooit vies dat je opnieuw moet ontvetten
voor mij niks anders, want het voldoet voor mij overal aan.
Wat hij zegt.
Dus: holmenkol mensen. Holmenkol. En niets anders.
Doe mij maar squirt. Eerste middel waar ik tevreden over ben.
Moet zeggen dat ik het product van Holmenkol niet kende. Die maken normaal wax voor ski's dus ze zullen het ook wel kunnen.
Ik blijf lekker bij squirt, beter dan andere wax types die ik heb geprobeerd en stukken gemakkelijker in het gebruik dan wet en dry lube.
Makkelijk schreef: ↑ma 14 januari 2019, 11:40
Doe mij maar squirt. Eerste middel waar ik tevreden over ben.
Moet zeggen dat ik het product van Holmenkol niet kende. Die maken normaal wax voor ski's dus ze zullen het ook wel kunnen.
Ik blijf lekker bij squirt, beter dan andere wax types die ik heb geprobeerd en stukken gemakkelijker in het gebruik dan wet en dry lube.
Je weet niet wat je mist joh. Holmenkol heet het. Topspul.
Squirt.... tja. Ik heb altijd een beetje vreemde associatie met die naam, ik weet niet.
Makkelijk schreef: ↑ma 14 januari 2019, 11:40
Doe mij maar squirt. Eerste middel waar ik tevreden over ben.
Moet zeggen dat ik het product van Holmenkol niet kende. Die maken normaal wax voor ski's dus ze zullen het ook wel kunnen.
Ik blijf lekker bij squirt, beter dan andere wax types die ik heb geprobeerd en stukken gemakkelijker in het gebruik dan wet en dry lube.
Je weet niet wat je mist joh.
Gelukkig maar, er is namelijk níets wat ik nog kan wensen van een smeermiddel.
Mijn ervaringen met Holmenkol waren nu niet onverdeeld positief. Ja, met droog weer bleef de ketting echt mooi schoon, maar ik moest wel erg regelmatig bijdruppelen om piepen te vermijden. En als het wat viezer was bleef de ketting inderdaad nog steeds best schoon. Maar halverwege de rit begon de ketting al te piepen en kraken. Een teken dat de ketting in ieder geval niet goed gesmeerd meer was... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB schreef: ↑ma 14 januari 2019, 12:43
Mijn ervaringen met Holmenkol waren nu niet onverdeeld positief. Ja, met droog weer bleef de ketting echt mooi schoon, maar ik moest wel erg regelmatig bijdruppelen om piepen te vermijden. En als het wat viezer was bleef de ketting inderdaad nog steeds best schoon. Maar halverwege de rit begon de ketting al te piepen en kraken. Een teken dat de ketting in ieder geval niet goed gesmeerd meer was... .
Met natter weer is het idd wel aan te raden om tevoren wat bij te druppelen. Maar bij welke lube heb je dat niet en blijft de ketting piep- en kraakvrij bij natte ritten?
Lars TB schreef: ↑ma 14 januari 2019, 12:43
Mijn ervaringen met Holmenkol waren nu niet onverdeeld positief. Ja, met droog weer bleef de ketting echt mooi schoon, maar ik moest wel erg regelmatig bijdruppelen om piepen te vermijden. En als het wat viezer was bleef de ketting inderdaad nog steeds best schoon. Maar halverwege de rit begon de ketting al te piepen en kraken. Een teken dat de ketting in ieder geval niet goed gesmeerd meer was... .
Met natter weer is het idd wel aan te raden om tevoren wat bij te druppelen. Maar bij welke lube heb je dat niet en blijft de ketting piep- en kraakvrij bij natte ritten?
Vrijwel al het andere dat ik gebruikt heb hield het langer uit dan Holmenkol. En ik heb het echt wel geprobeerd met dat Holmenkol-spul. Het lijkt echter op geen enkele manier echt je schakels in te trekken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Overigens bij nat weer altijd erg goede ervaringen gehad met Motorex wet-lube. Tot ze de samenstelling iets wijzigden... .
En nu merk ik ook duidelijke verschillen in prestatie van het smeermiddel tussen kleimodder uit Noord-Holland, Löss uit Limburg, Zandspray van de UHR en duinzand zoals in Schoorl. Wat op de ene plek prima werkt, voldoet niet bij andere omstandigheden. Dus wat voor de een werkt, kan best wel eens niet werken voor een ander!!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB schreef: ↑ma 14 januari 2019, 13:05
En nu merk ik ook duidelijke verschillen in prestatie van het smeermiddel tussen kleimodder uit Noord-Holland, Löss uit Limburg, Zandspray van de UHR en duinzand zoals in Schoorl. Wat op de ene plek prima werkt, voldoet niet bij andere omstandigheden. Dus wat voor de een werkt, kan best wel eens niet werken voor een ander!!
Dat is inderdaad iets waar weinig mensen bij stilstaan. Stel je rijdt bijvoorbeeld altijd door troep die je de noodzaak geeft je ketting na elke rit helemaal schoon te maken, dan heeft het weinig zin om met een wax lube te rijden.
Ik heb ook een tijdlang Holmenkol gebruikt. Heb er eigenlijk weinig over te melden, niets negatiefs maar ook niets bijzonder positief tov andere smeermiddelen.
Met natter weer is het idd wel aan te raden om tevoren wat bij te druppelen. Maar bij welke lube heb je dat niet en blijft de ketting piep- en kraakvrij bij natte ritten?
Vrijwel al het andere dat ik gebruikt heb hield het langer uit dan Holmenkol. En ik heb het echt wel geprobeerd met dat Holmenkol-spul. Het lijkt echter op geen enkele manier echt je schakels in te trekken.
Hm. Die ervaring heb ik dus wel, dat het je schakels in trekt en dat daar de nanotech zijn werk doet (die het vuil er dus uit verwijdert). De ketting gesmeerd hebbende na een natte en zanderige rit geeft na een tijdje in laten trekken en een flink aantal aantal omwentelingen van de ketting bij mij iig het resultaat dat de ketting daarna minder knarst dan vóór de behandeling.
In hoeverre dat nanotech verhaal een verkooppraatje is, daar valt nog over te twisten...maar ik heb iig goede ervaring met dat spul. Holmenkol, zo heet het.
Lars TB schreef: ↑ma 14 januari 2019, 13:05
En nu merk ik ook duidelijke verschillen in prestatie van het smeermiddel tussen kleimodder uit Noord-Holland, Löss uit Limburg, Zandspray van de UHR en duinzand zoals in Schoorl. Wat op de ene plek prima werkt, voldoet niet bij andere omstandigheden. Dus wat voor de een werkt, kan best wel eens niet werken voor een ander!!
Dat is wel een interessante constatering en heb ik zelf nog niet heel duidelijk ervaren. Ik ben dan ook overwegend een UH en Noordwijk ganger. Maar wellicht zijn ook daar al onderlinge verschillen te beleven...nog niet gemerkt TBH. Zal dat es gaan vergelijken. Je zou bijna zeggen dat dit fenomeen van verschillen in prestatie op verschillende grondsamenstellingen alweer een eigen topic waard is.
Lars TB schreef: ↑ma 14 januari 2019, 13:05
En nu merk ik ook duidelijke verschillen in prestatie van het smeermiddel tussen kleimodder uit Noord-Holland, Löss uit Limburg, Zandspray van de UHR en duinzand zoals in Schoorl. Wat op de ene plek prima werkt, voldoet niet bij andere omstandigheden. Dus wat voor de een werkt, kan best wel eens niet werken voor een ander!!
Dat is inderdaad iets waar weinig mensen bij stilstaan. Stel je rijdt bijvoorbeeld altijd door troep die je de noodzaak geeft je ketting na elke rit helemaal schoon te maken, dan heeft het weinig zin om met een wax lube te rijden.
Als het zo ver komt zijn er maar weinig smeermiddelen die nog zin hebben toch.
Ik gebruik juist squirt omdat ik het uitgebreide schoonmaken na elke rit zat was.
/edit: Overigens ben ik het eens met de juiste smeermiddelen voor de juiste omstandigheden. Wax is echter wel aardig breed inzetbaar.