Balhoofd hoogte vs. lengte vorkbuis

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Beste allen,

Na het poedercoaten van een oud Trek frame heb ik besloten het balhoofd incl. de cups (FSA the Pig) te vervangen voor een nieuw Ritchey comp headsetje. Nu kom ik er echter achter dat de vorkbuis te kort is en dat de bovenste inbus van de stuurpen ca. 1,5cm boven de vorkbuis uitkomt. Nu vroeg ik me af of de inbouwhoogte van een Ritchey comp headset veel hoger is dan mijn toenmalige FSA headset of dat ik al die jaren heb rondgereden met een vorkbuis die eigenlijk te kort was. De inbouwhoogte van de laatstgenoemde 12 jaar oude Headset kan ik overigens niet terugvinden.

Mijn vraag is wat de beste (en betaalbaarste) manier is om dit probleem op te lossen. Ter info: De fiets zal niet heel intensief meer gebruikt worden, eerder voor asfalt-, schelp- en gravelpaden.

Hierbij een foto van de klemming:
Afbeelding


Gr,
Tim
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik zou dit niet relaxed vinden... Wat kwam er uit je headset finder van FSA toen je die invulde? https://www.fsaeasyheadset.com

En the pig wordt hier verkocht http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... p-prod1066 met alle info ook de inbouw hoogte, is die hetzelfde als die van je nieuwe balhoofd?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens de info van CRC sxheelt het slechts 0,5mm.
Zat dus altijd al niet lekker.
Jij mag besluiten, maar ik zou er niet 100% gerust op zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Bedankt voor de snelle reactie. Het vermoeden dat het altijd al niet goed zat klopt dus. De fietsenmaker die de fiets geleverd had, nam het blijkbaar niet zo nauw. Ik wil hier ook zeker niet mee gaan rijden. Bestaan er overigens balhoofden met een aanzienlijk lagere inbouwhoogte of is de enige oplossing een andere vork/een extender op de vorkbuis? (Bij dat laatste heb ik ook mijn twijfels)

Gr,
Tim
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Je kan ook een alu busje laten draaien welke je in je balhoofd lijmt.

Dus een bus zo dik als je vorkbuis, en dan een cm of 2 a 3 laten afdraaien zodat deze in de buis past. En dan met 2 componenten lijm vast zetten.
Laatst gewijzigd door japie carbon op zo 14 oktober 2018, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien kun je een stuurpen met lagere klemhoogte vinden?
Veel pennen zijn ongeveer 4cm hoog, er zijn ook pennen waarmee je een halve cm kunt winnen. Ik meen dat FSA die wel had, maar ik weet zo geen exacte types.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

japie carbon schreef: zo 14 oktober 2018, 19:14 Je kan ook een alu busje laten draaien welke je in je balhoofd lijmt.

Dus een bus zo dik als je balhoofd, en dan een cm of 2 a 3 laten afdraaien zodat deze in de buis past. En dan met 2 componenten lijm vast zetten.
Dat lijkt me wel lastig stellen....
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Want?? Dat maakt alleen de vorkbuis langer.

Edit: balhoofd moest uiteraard vorkbuis zijn in mijn vorige bericht.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4721
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Er zijn wel lagere afdicht doppen van Ritchey te krijgen. Ik vind de hoogte van je afsluiting behoorlijk hoog. Als je zo’n bijna platte kunt vinden win je al bijna een cm.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Hanjo, ben je niet in de war met een (semi) geintegreerd balhoofd?
Hier zit het hele lager buiten het frame, de "afsluiting" valt daar overheen. Ik denk niet dat er veel te winnen valt met het balhoofdlager zelf, je zult het moeten zoeken in een stuurpen met lagere klemhoogte, en/of het verlengen van de vorkbuis. Maar die verlenging moet dan wel betrouwbaar vast zitten...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

kermit schreef: ma 15 oktober 2018, 07:56 Maar die verlenging moet dan wel betrouwbaar vast zitten...
Als je de bus diep genoeg laat draaien en met 2 componenten lijm vast zet komt hij echt nooit meer los.
Die lijm is zo bizar sterk. De belasting op de lijm is ook niet zo gigantisch groot omdat de bus een cm of 3 in de vork zit, dus het wrikken heb je daarmee al voorkomen. Het moet denk ik niet zo zijn dat je complete stuurpen om het nieuwe stuk zit.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het kan aan de foto liggen maar het ziet er ook uit alsof de bovenste cup niet goed aansluit op het frame. Wat je volgens mij nog het beste kunt doen is op zoek gaan naar een headset met zo laag mogelijke stack (de totale hoogte van de delen van je balhoofd die buiten je frame uitsteken), zowel onder als boven. Dat in combinatie met een stuurpen die een smallere klem heeft zou het net moeten lukken. Je ziet aan de klemming van de huidige stuurpen al dat het niet lekker zit. Het bovenste deel trekt helemaal naar elkaar toe vergeleken met het onderste boutje.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb dit probleem ook wel eens gehad en heb toen een 1 1/8 balhoofd van Crank Brothers gemonteerd, daar won ik toen een centimeter mee (volgens mij heb ik die trouwens nog ergens liggen, zal zo eens kijken)
Anders een andere stuurpen zeker ook een optie, ikzelf heb daar toen een Ragley Stubbing voor gekocht, die is ook een stuk lager dan de meeste.
Hoe lang zou je stuurpen moeten zijn trouwens? Volgens mij heb ik ook nog een 50mm liggen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: ma 15 oktober 2018, 12:33 Het kan aan de foto liggen maar het ziet er ook uit alsof de bovenste cup niet goed aansluit op het frame.
Ergens heb ik ook het idee dat de cup er nog een aantal mm's in moet. En als dat aan de onderkant ook zo is, dan zit je misschien net aan de goede kant.

Even de vork er uit, losse delen van het balhoofd aan de kant leggen en met beleid even flink rammen met een hamer! (Of met een balhoofdpers natuurlijk :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Misschien ook nog een foto van de onderkant? En de baseplate / crown race / vorkconus, zit die wel goed?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie