Vraag over achterderailleur en cassette, welk bereik

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

Ik heb een achterderailleur, shimano XT m786 shadow. Ik heb een 10 speed cassette van 11-36.... ik wil graag een 11-40 of 11-42.
Mijn vraag past dit bereik op deze derailleur en zijn zulk soort cassettes te koop.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik heb op meerdere sites gekeken en daar komen ze allemaal op maximaal 36 uit.

Nu weet ik dat je met een langere B tension schroef wat kan rommelen en dat er coversiekits zijn om naar een 40t dan wel niet 42 t blad in je cassette te gaan waarbij je dan in je lagere verzetten een verzet opoffert.

Vraag is vooral, waarom je dit zou willen?
Just do Ti, or did i die?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In de praktijk werkt het gewoon. Iets nauwkeuriger afstellen, maar de derailleur kan het probleemloos aan. Let ook even op of groot-groot nog geschakeld kan worden.

Sunrace levert die vertanding ook bij 10sp cassettes.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

Ik wil dit graag om iets lichter te kunnen trappen. Ik rij nu met regelmaat op de 24-36...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ddeswijzen schreef: ma 15 oktober 2018, 23:23 Ik wil dit graag om iets lichter te kunnen trappen. Ik rij nu met regelmaat op de 24-36...
Gewoon een 22 (en een nieuwe ketting) ipv die 24 monteren?
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

Waaraan kan ik zien of ik een lange of een korte kooi heb? Dat wordt mij niet duidelijk als ik op internet zoek?
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

ddeswijzen schreef: wo 17 oktober 2018, 11:13 Waaraan kan ik zien of ik een lange of een korte kooi heb? Dat wordt mij niet duidelijk als ik op internet zoek?
Er staat een code ergens in je derailleur gestempeld, meestal in de binnenste link van de parallellogram. Staat er "RD-M786-GS" op dan is het een medium cage, eindigt die code op "-SGS" dan is het een long cage. Een korte kooi ("-SS" aanduiding) is er voor die XT groep niet (en zou ook niet werken met zo'n combinatie voorbladen en cassette).
Stamppot with weaksauce!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

bij mijn weten is het parallellogram universeel, en staat de kooilengte daarop níet aangegeven.
Vorsprung durch Pedantik.
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

eRicW schreef: wo 17 oktober 2018, 11:42
ddeswijzen schreef: wo 17 oktober 2018, 11:13 Waaraan kan ik zien of ik een lange of een korte kooi heb? Dat wordt mij niet duidelijk als ik op internet zoek?
Er staat een code ergens in je derailleur gestempeld, meestal in de binnenste link van de parallellogram. Staat er "RD-M786-GS" op dan is het een medium cage, eindigt die code op "-SGS" dan is het een long cage. Een korte kooi ("-SS" aanduiding) is er voor die XT groep niet (en zou ook niet werken met zo'n combinatie voorbladen en cassette).

Ik heb de derailleur bekeken en er staat wel rd m786 maar verder staat er niet? Waar ik kan ik verder nog aan zien of het een medium of een lange kooi is. Ik heb de kooi gemeten van hart wieltje boven en hart wieltje onder en dat was ong 9,5 cm...zegt dat nog iets?
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

ddeswijzen schreef: wo 17 oktober 2018, 12:21

Ik heb de derailleur bekeken en er staat wel rd m786 maar verder staat er niet? Waar ik kan ik verder nog aan zien of het een medium of een lange kooi is. Ik heb de kooi gemeten van hart wieltje boven en hart wieltje onder en dat was ong 9,5 cm...zegt dat nog iets?
Da's medium.
Stamppot with weaksauce!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ik rij met een 1x10 setup met een 32T voorop i.c.m. een Shimano 11-42 cassette.
Mijn XTR derailleur is een longcage versie.

Om dit zonder gedoe werkend te krijgen heb ik een Goatlink 10 spd gebruikt: https://www.wolftoothcomponents.com/products/goatlink

De combinatie werkt perfect.
“Old, not obsolete”
Plaats reactie