NIeuwe bikes, bredere banden

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Dag,
Sinds ik mijn MTB gekocht heb (2014) zie ik steeds meer dat nieuwe MTB's standaard zijn uitgerust met bredere banden. Uiteraard rijden mensen daar al langer mee en de fabrikanten volgen.
Mijn vraag is, waarom? Heeft dat meer grip, meer comfort?
Ik had nl tot begin dit jaar een mooie combi van Tough Tom en Rapid Bob, beide 29x2,25. De achterband is gescheurd ik en heb er mijn oude X-King onder gezet die lag er nog. Niets mis mee, maar ik voel minder grip, in bocht en met optrekken.
Als ik nu nieuw banden moet kopen, zal ik dan naar 2.3 gaan is de vraag. Is het de upgrade waard?

Ik heb al gelezen dan 2.4 op de smalle velgen niet zo handig is tenzij de bandendruk hoog is, dat wilde ik niet. En uiteraard moet een bredere band in de vork passen (achter is het smalste), maar dat is een kwestie van passen en terugsturen als t niet past.

Heeft een Grand Canyon rijder (2014 model) al eens iets bredere gehad?
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het verschil tussen 2.25 en 2.4 is niet schrikbarend. In die zin dat het in ieder geval beide past op iedere velg. Het enige in dat geval is dat je er met een smalle velg minder voordelen uit haalt omdat je de band harder moet oppompen zodat deze niet beweegt in de bochten.

De trend die verder aan de gang is zijn wielen met 2.6 of 2.8 banden, net iets breder dus, maar weer smaller dan de 'echte' 'plus' banden, de 3.0 banden. Dat is omdat die bandenmaat heel kritisch is op de perfecte bandenspanning om de smalle lijn tussen comfort en stuiteren te bewandelen.

Brede banden geven inderdaad meer grip en een stukje comfort. Ze zijn echter ook weer zwaarder. Het ligt er dus een beetje aan wat je doel precies is. In veel gevallen heb je extra grip niet echt nodig en in veel gevallen extra comfort ook niet echt.

Maar als iets van 2.4 in jouw fiets past, is dat een mooie stap in de juiste richting. Andere wielen zou ooit nog eens kunnen of bij een volgende fiets daar toch goed op letten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vooral bij het achterwiel goed opletten of er wel ruimte is voor een 2.35 of 2.4 band.
Als 2.35 maar net past, dan kan je het beter bij 2.25 houden, want er moet wat ruimte blijven voor modder en rommel.
Ook flext je achterwiel wel eens onder belasting. Aanlopen levert slijtage op aan je frame.

2.35 / 2.4 lijkt mij wel een goede upgrade. Past nog op je velg en levert wel wat extra comfort op.
En een klein beetje extra grip, alles bij elkaar dus controle en plezier.(als er ruimte is)

Breder dan 2.4 wordt lastig.
Zoals Lars schrijft heb je bij breder rubber ook een bredere velg nodig om de boel te ondersteunen.
Verder gaat extra rubber ook extra wegen, en zware banden/velgen voelen log aan tijdens het fietsen.
Dat doet dus afbreuk aan het fietsplezier.
Ook schuiven bredere banden wat makkelijker weg in de bochten, wanneer de ondergrond nat wordt.
In de Nederlandse winter wil het wel eens nat zijn.
Dat schuiven kan je weer compenseren met grotere noppen, wat weer meer weegt en meer rolweerstand oplevert..
Voor mij persoonlijk was dat niet de juiste manier, ben tevreden met 2.35.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik ben tòch wel benieuwd hoe het fietst....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

langzamer.... 8) als je voor en achter met plus banden gaat rijden.

Wat ik zelf wel meerwaarde vindt hebben is alleen aan de voorkant een plus band, geeft meer grip en vertrouwen in bochten, en aan snelheid lever je niets in. In een standaard (non boost) Fox of Manitou vork past een 2.8 band makkelijk. Bijvoorbeeld een Schwalbe Rocket Ron of WTB Ranger in 2.8
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

mtfuji schreef: zo 14 oktober 2018, 10:15 langzamer.... 8) als je voor en achter met plus banden gaat rijden.

Wat ik zelf wel meerwaarde vindt hebben is alleen aan de voorkant een plus band, geeft meer grip en vertrouwen in bochten, en aan snelheid lever je niets in. In een standaard (non boost) Fox of Manitou vork past een 2.8 band makkelijk. Bijvoorbeeld een Schwalbe Rocket Ron of WTB Ranger in 2.8
Ik heb zelf met 29x3.00 de Bart Brentjens Challenge gereden en kon daar een beetje vergelijken met mijn fietsmaten. Op topsnelheid op het vlakke en bij het omhoog rijden ben je langzamer, maar daar staat weer een bak comfort (stenen en wortels kun je moeiteloos overheen ipv omheen), minder glijden en sneller afdalen tegenover. Met name in de afdaling ben je niet gebonden aan het gebaande pad en vlieg je links/rechts iedereen (hard) voorbij. Bij de lange klimmen kom je elkaar weer tegen. Vaak rijdt je niet volle bak en zijn de verschillen niet zo groot.

Heb een beetje het gevoel dat plus ondergewaardeerd wordt omdat maar weinig mensen er ervaring mee hebben en dat de hele drang naar een laag gewicht een beetje doorgeslagen is.

Ik ben dan wel een beginnende mountainbiker (maar als ik het gemiddelde publiek tijdens de BBC even bekeek, dan is 80% van de bikers dat) en kan mij voorstellen dat je met een goede techniek en smallere bandjes sneller bent.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb zelf ook 29 3.0 banden en ervaar zeker dat het zwaarder is op bijvoorbeeld de UHR. Idd rijd je erg comfortabel van hellingen af. Ik ben met mijn hardtail zonder problemen in een bikepark geweest en zelfs zonder tubeless was de demping door de banden te vergelijken met een ‘achterdemper’

Met een setje wielen ernaast met gewone 2.25 banden is het verschil (ook in gewicht) goed te merken. Moraal van het verhaal; kies voor banden tot 2.35 dan heb je genoeg comfort, breder is leuk als je veel wortel afdalingen doet en van technische afdalingen houdt. Maar je levert dan wel snelheid in.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb enkele +fietsen en ook een paar met 'normale' banden.

De geo van een fiets is naar mijn mening ook erg van invloed op de snelheid. Mijn ervaring met +:
Tarn met 27,5 3.0 banden: voelt duidelijk trager aan. Is een fiets met 120mm vork. Leuke fiets om mee te 'spelen', niet voor wedstrijden.
Knifeman met 29" 3.0 banden (100mm): is wat trager met acclereren, maar absoluut niet trager op snelheid. Klimmen en dalen gaat gemakkelijker door (veel) meer grip. Juist met bochtige singletracks ben ik sneller dan met 'gewone' banden. Door meer grip heb je meer bochtensnelheid en hoef je minder de bocht uit te accelereren. Meerdere keren ervaren in wedstrijden: de echt snelle jongens rijden je op de rechte stukken er af (ook als ik met een gewone 29" op pad ben) en op bochtige stukken kom ik met de + banden weer in het wiel.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie