Coaten en opbouwen MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
henkman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 1 november 2008, 10:55

Na enkele jaren vooral te hebben hardgelopen heb ik sinds kort dankzij onze zoon van 13 het mountainbiken weer opgepakt.
Hij is er zelf behoorlijk aan verslingerd geraakt en het mtb virus heeft mij ook weer weten te vinden zodat wij tegenwoordig iedere zondagochtend in de Drunense Duinen te vinden zijn...
Nu heb ik nog een oud frame in de schuur hangen waar ik een mooie bike van wil gaan maken voor als mijn zoon uit zijn huidige bike is gegroeid ( en ik denk dat dat heel snel zal zijn..)
Om te beginnen wil ik het frame laten coaten en daar heb ik een vraag over, hoe doe ik dit met de voorvork? Kan ik die laten zitten zodat alles ineen keer gecoat wordt of moet ik het wel apart laten coaten?

En wat doe ik met het gedeelte dat ik niet wil laten coaten ( veergedeelte ) plak ik dit het beste af met tape?

Voor mij gaat dit de eerste keer worden dat ik zoiets ga doen, dus er zullen ongetwijfeld nog meer vragen komen en tips zijn dus altijd meer dan welkom!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zelf doen met een spuitbus gaat best goed, daar zullen nog wel wat reacties komen.

Als je naar een spuiter gaat die ervaring heeft met fietsframes, dan kan die de juiste plekken voor je afplakken. Maar je moet daar komen met een kaal frame (zonder onderdelen, lak mag er op blijven zitten).

De vork kan niet mee gespoten worden als die gemonteerd zit. Al was het maar vanwege het balhoofd dat je niet mee moet spuiten en dat de lagers niet de oven in kunnen. Wederom: kaal dus, ook de vork.

In het geval van een geveerde vork moet ook die uit elkaar als die een oven in moet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Spuitbus gaat best goed.
Is wel wat kwetsbaarder dan poedercoating, maar omdat je het zelf hebt gespoten, kan je het ook makkelijk zelf weer bijwerken. ;)
En het is nu ook weer niet zo dat de spuitbusverf er zo weer af valt, zo erg is het echt niet.
Verder kan je zelf laten zitten wat je wilt, wel goed afplakken.
Ook belangrijk, goed (zorgvuldig maar licht) opschuren en goed ontvetten voor het spuiten.
Voor poedercoating moet alles uit elkaar en dan "bakken" in de oven.
In de oven kan overal vet uit komen lopen, dus om dat te voorkomen moet je echt van binnen en van buiten de zaak goed schoonmaken/ontvetten. Stalen frames hebben ook vaak een anti roest behandeling ondergaan.
Dat spul komt er dan ook uit druppen.
Daar heb je met een spuitbus allemaal geen last van.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kok
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 december 2005, 16:17
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8, Nukeproof Scout 29

Als je laat poedercoaten, dan is het ook belangrijk dat je alle boutgaatjes met schroefdraad of afplakt of voorziet van (oude) boutjes.
De coating komt overal in. Ook het gat voor je trapas/BB zou ik afsluiten met grote ringen.
henkman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 1 november 2008, 10:55

Bedankt zover voor de reacties, ik ga mij ook eens goed verdiepen in het zelf spuiten. Is er dan nog een lak die hier het beste voor zou zijn of kan het met iedere willekeurige spuitbus?
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Wat voor frame is het, hoe oud is het en heeft het eventueel sentimentele waarde ?

Vooral bij een aluminium frame moet je je afvragen of het de investering in verf en arbeid wel waard is.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
henkman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 1 november 2008, 10:55

Pollekes schreef: wo 3 oktober 2018, 13:13 Wat voor frame is het, hoe oud is het en heeft het eventueel sentimentele waarde ?

Vooral bij een aluminium frame moet je je afvragen of het de investering in verf en arbeid wel waard is.
Het is een Merida, wel een paar jaartjes oud maar zeker geen sentimentele waarde.
Coaten kan ik eventueel via werk laten doen dus daar zitten geen kosten, maar ik wil het vooral als eerste projectje doen om ervaring op te doen in de hoop dat als het goed lukt mijn zoon straks een mooie bike heeft om zich op uit te leven...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb goede ervaring met de spuitbussen van Motip.
2K lakken zijn beter/sterker, maar de spuitbus is maar 1x bruikbaar, dus als er beschadigingen zijn is bijwerken niet mogelijk zonder de aanschaf van een nieuwe spuitbus (restje Motip (of soortgelijke) spuitbussen zijn best lang houdbaar).
Poedercoating is de ultieme laklaag voor je frame, maar heeft dus veel extra aandacht nodig.
Verder lees ik wel eens dat de temp.in de oven nadelig zou kunnen zijn voor een warmte behandeld frame.
Lijkt me sterk (maar ben geen expert op dat gebied). Wel zet alu flink uit bij verhitting wat tijdelijk flinke spanningen in het frame laat ontstaan.
(Voordeel: een beginnend scheurtje komt zo zeker aan het licht...)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie