Carbon fiets van auto gevallen, wat nu?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Gisteren met broerlief de Lemelerberg route gefietst. Ik op de Spark RC en hij op z'n Scalpel SE (van 3 maanden oud...) Op de weg terug bleek dat we zijn Scalpel niet goed vast hadden gezet en de fiets klapte opzij, op het asfalt. Uiteraard direct gestopt maar het leed was al geschiedt. De vraag nu is; wat is het leed?

Derailleur, stuur, zadel en zadeltas hebben de klap opgevangen en zijn over het asfalt geschuurd. Het frame lijkt onbeschadigd net als vork, wielen en remmerij. Ook de dropper deed wat ie moest doen. Schakelen ging wat minder dus de derailleurpad lijkt ook verbogen. Omdat ik reed en de fiets had geplaatst hebben we verzekering ingeschakeld en ik wacht nu af of dit gedekt is (opzichtregeling)

Ik kan zelf de onderdelen vervangen en dan is de fiets weer klaar. Ik wil echter dat het frame gescand wordt omdat het een carbon frame betreft. Ik ben niet van de bange of zo en heb zelf met carbon gewerkt (surfplanken gebouwd in het verleden) Er is geen puntbelasting aan te pas gekomen en de fiets kreeg veel meer klappen toen hij met 40+ km/u de Lemelerberg afdenderde met 100+ kg broer er op. Maar het idee het niet zeker te weten wil ik niet vandaar de scan. Weet iemand een adres waar dit kan? Het liefst doen we dit via de LBS omdat deze waarschijnlijk het eerste schaderapport moet opmaken. Wij wonen in Noord NL dus bijvoorkeur daar ergens.

Andere tips zijn uiteraard ook welkom.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

volgens mij doet deze fm ook dit soort dingen:
http://www.newconceptbiking.nl/testcenter.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2071
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Is er optische schade aan het frame? Als dat niet het geval is, dan zou ik me geloof ik weinig zorgen maken (zoals je zelf al opmerkt: de te absorberen botsenergie tijdens fietsen zou wel eens hoger kunnen zijn dan tijdens de val)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
AARDMENS
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: wo 14 september 2005, 21:08
Mijn mountainbike: bugatti blue Pronghorn alu ht volledig XT

Ik zou idd even contact opnemen met Erik van New Concept Biking.
Kan je verzekering ook niet moeilijk doen voor onzichtbare schade
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Hoe hard reed je? Ook als er geen optische schade is aan het frame, kan die door de klap op een ander onderdeel zoals zadel of wiel schade opgelopen zijn.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

38x10 schreef:Is er optische schade aan het frame? Als dat niet het geval is, dan zou ik me geloof ik weinig zorgen maken (zoals je zelf al opmerkt: de te absorberen botsenergie tijdens fietsen zou wel eens hoger kunnen zijn dan tijdens de val)
Op het eerste gezicht niet, op een plekje op de bovenbuis na die vanmiddag door de LBS gecheckt wordt maar zeer waarschijnlijk al van eerder dateert.

Inmiddels ook wat meer gelezen en niet iedereen is ervan overtuigd dat een scan alles wel laat zien. Wat lastig is want bij dit soort zaken zijn er alttijd veel 'deskundigen'. Zo was er gisteren iemand die tegen mijn broer zei; 'Nooit meer op fietsen!'. Ik kan het me ook voorstellen want het is me nogal wat. De LBS zei vanochtend voor de telefoon;'Maak je niet te druk want carbon kan veel hebben behalve puntbelasting'. En dat heeft ie gelukkig niet gehad. In ieder geval gaan we vanmiddag naar de LBS voor een deskundig advies en dan zien we verder.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Jamis schrijft dacht ik ook. Het frame heeft de gond niet geraakt, dus het is alsof de fiets gewoon is gevallen.
De delen die de grond hebben geraakt zijn kapot door de val en vooral door het slepen over de weg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2071
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Exact. Om het in iets meer natuurkundige termen te zeggen: De energie van de verticale val is gelijk of lager dan die tijdens de landing van een drop of sprongetje (met jou op de fiets). De energie van de snelheid is geabsorbeerd door de onderdelen die het asfalt raakten.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

In principe niet wezenlijk anders dan welke val met de fiets dan ook op harde ondergrond. Snap dat het "akelig" voelt.
Onzichtbare schade geloof ik niet in. Dan zou je na elk lullig valletje je frame moeten vervangen!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ben al weer wat geruster, nou broertje nog :-)
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

I_do schreef: Onzichtbare schade geloof ik niet in. Dan zou je na elk lullig valletje je frame moeten vervangen!
Precies. Ik zou er iig geen minuut van wakker liggen als het mijn frame zou zijn geweest. Waar ik wel van wakker zou liggen zijn jouw kunsten om een fiets te zekeren op de fietsendrager. :o
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Dice Oldskool schreef:
I_do schreef: Onzichtbare schade geloof ik niet in. Dan zou je na elk lullig valletje je frame moeten vervangen!
Precies. Ik zou er iig geen minuut van wakker liggen als het mijn frame zou zijn geweest. Waar ik wel van wakker zou liggen zijn jouw kunsten om een fiets te zekeren op de fietsendrager. :o
Tja... shit happens gelukkig geen gevolgschade..
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie