Loshalen x01 eagle cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Hallo,

Zoals jullie hebben kunnen lezen is er recent een tand van mijn cassette afgebroken.
Vanmiddag kwam ik thuis, en dacht ik, ik zal hem eens loshalen, dan kan ik hem opsturen.
Maar ik kreeg de kassette met geen mogelijkheid los. Ook met zn tweeën lukte het niet.
Zou het schroefdraad vast kunnen corroderen?
Ik vind het erg vreemd, omdat ik de cassette ook al op mijn oude naven heb gehad, en ik de cassette hiervan probleemloos kon verwijderen.
Mischien is het nog handig om te vermelden dat ik hope pro 4 naven heb.
Hopelijk hebben jullie nog tips!
Sneeuwmonster
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De xd cassettes kunnen echt heel vast zitten weet ik uit ervaring :) Bij mij zat hij eens vaster dan mijn kettingzweep aankon. Lang leve de LBS/Cube.

Met hope naven kun je eventueel eerst de hele body van de naaf trekken. Ik heb toen twee dikke +/- 12 mm dikke pennen in de bankschroef gezet op een afstand zodat die een beetje netjes in de openingen van het grootste tandwiel vielen, en toen met redelijk veel kracht de cassette los kunnen krijgen. Je kunt dan met twee handen op de handle drukken en niet met één als je een kettingzweep gebruikt

En als je die nieuwe monteert, veel kopervet gebruiken bij montage (ook al zat die er bij mij wel op....)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Afbeelding
Afbeelding

Het is gelukt :-q
Bedankt voor de tip :-q

Ik heb de freehub ook maar gelijk geserviced.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Ik zou het andersom gedaan hebben.
Zo is mijn cassette laatst ook los gekomen.
Afnemer in de bankschroef en dan met de kettingzweep lostrekken.
Minder kans op beschadigen van de cassette.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Had ook gekund ja, maar de beschadigingen vallen mee, ik kon maar op 1 punt zien waar het asje door het gat was gestoken.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Echt ongelukkig, zo vast als die cassette zat.
Dat mag toch niet mogelijk zijn?
Ik zie dat toch ook iets als nóg een (Sram) minpuntje.
Het is zonder meer fantastisch spul, maar dit soort grappen heb ik met Shimano nog nooit meegemaakt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik wel, de cassette op 45Nm vast trekken met een lange sleutel en vervolgens met een korte sleutel proberen los te draaien. Dan kun je wel even aanzetten om hem los te krijgen (als je kettingzweep niet losschiet).

Met 40Nm heb ik ook even flink lomp moeten doen om een eagle cassette los te krijgen. Afgelopen week heb ik mijn eagle cassette gewisseld en ik dat ging niet zo makkelijk. Met het vastzetten ben ik maar even uitgegaan van 30Nm ipv 40. Na een paar slagen voel je weerstand en als hij ver genoeg is, voel je dat de cassette ergens tegenaan loopt. Amper verder gedraaid en *tak* 30Nm, meer dan genoeg.

Wat ik overigens ook doe, is flink wat vet op de schroefdraad. Ik heb me laten vertellen dat dat ook wel helpt tegen het vast gaan zitten.
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

markje schreef:Wat ik overigens ook doe, is flink wat vet op de schroefdraad. Ik heb me laten vertellen dat dat ook wel helpt tegen het vast gaan zitten.
Vet helpt denk ik wel tegen corrosie, maar door de smerende werking trek je de boel ook strakker vast dan je wellicht wilt. Dus met beleid aandraaien.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Werkt dat niet 2 kanten op? Als ik hem aantrek met 40Nm zit hij misschien niet zo vast met vet, maar om hem los te draaien zou je toch gewoon weer 40Nm nodig hebben?

Maar inderdaad, met beleid. Daarom zit ie nu ook op 30Nm, hij zit nu gewoon vast en ik voelde hem tegen het einde lopen, dan zit ie goed.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Montagevet ipv universeel vet of lagervet gebruiken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie