Cube Stereo 140 -->160mm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Hoe met eenvoudige middelen de stand van de voorvork flauwer maken
In dit SYS-topic lees ik twee dingen die de stand van de voorvork iets flauwer maken:
1) Voorvork 150 mm (lees: Pike) vervangen door 160 mm.
2) Offset bussen in de demper.

Dat eerste kan ik mij iets bij voorstellen. Balhoofdhoek verandert niet maar de fiets komt iets achterover te staan. Kan iemand mij uitleggen wat het tweede betekent?

Waarom deze vraag
Ik onderzoek dit omdat ik mogelijk het winterseizoen wil gaan gebruiken voor het aanpassen van de Cube Stereo HPC 140 (bouwjaar 2016).
Toen ik de fiets kocht dacht ik dat ik een do-it-all het beste was. Daarom dus 140 mm. De praktijk is dat ik met de Cube voornamelijk bikepark en enduro in het buitenland rij. Daar zie ik overwegend 'zwaardere bakken' van minimaal 160 mm van merken als Santa Cruz, Orange, Commencal,....... Ik pak in NL vaak de hardtail. Hoewel ik een hoop lol heb met de Cube, vraag ik me af of 160 mm en een modernere geometrie niet beter was geweest. Ik wil liever geen bakken geld uitgeven aan een nieuwe fiets. Die past overigens ook niet meer in de schuur.

Mijn veronderstellingen:
- De geometrie van het 2016 model werd door Cube gebruikt voor 120 - 140 - 160mm en daarom is uitwisseling mogelijk zonder de ontwerpgedachten van de engineers geweld aan te doen.
- Er is geen aanpassing nodig aan de achterbrug voor een 160 mm demper.
- De truuk om de fiets iets meer achterover te laten staan gaat niet meer op als je de demper ook vervangt door 160mm
- Mocht het er op aankomen dan kan de 150/140 combi gemakkelijk worden vervangen door 160/160 en vice versa.

Schieten maar!
Laatst gewijzigd door Joepie de op ma 24 september 2018, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

https://www.offsetbushings.com/collecti ... et-bushing" onclick="window.open(this.href);return false;

Hiermee verklein je dus feitelijk de oog tot oog afstand van de demper waardoor het veersysteem initieel dus wat meer ingeveerd is en de balhoofdhoek dus iets luier wordt.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

DuReal schreef:https://www.offsetbushings.com/collecti ... et-bushing

Hiermee verklein je dus feitelijk de oog tot oog afstand van de demper waardoor het veersysteem initieel dus wat meer ingeveerd is en de balhoofdhoek dus iets luier wordt.
OK. Heeft dit nog een nadelig effect voor het gedrag van de demper? Mijn eerste gedachte is dat de veerweg hiermee dus ook iets korter wordt. Dat zou dan haaks zijn met de gedachte om van 140 naar 160 over te stappen.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Goeie vraag.. De slag van de demper verandert hiermee niet dus de veerweg blijft hetzelfde. Het startpunt van de veerweg wordt wat verplaatst door de offset bushing. De linkage (dus niet de demper!) is in de neutrale positie al iets meer 'ingedrukt' waardoor het start- en eindpunt van de veerweg dus wat verder komen te liggen.

Dus ipv 0-140 mm veerweg heb je dan bijvoorbeeld 5-145 mm veerweg. Dit moet je frame dus overigens wel aankunnen zonder dat bijvoorbeeld je band je frame raakt of delen van het frame elkaar raken.

Wat dit met de veerkarakterestiek/rijgedrag doet... Geen idee!

Ik zou er zelf niet mee gaan rommelen. Ik zou er een angleset inzetten om de balhoofdhoek wat aan te passen en indien dat niet toereikend is een ander frame aanschaffen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

De offset bussen zijn de goedkoopste manier om de geometrie van je bike te veranderen, maar ook tegelijkertijd niet de meest ideale manier.
Het zit precies zoals DuReal het zegt. Het enige wat ik nog wil toevoegen is dit:
Doordat je het start en eindpunt verschuift, verschuif je ook de veercurve van de demper t.o.v. de veercurve van de achterbrug.
De samenwerking van die twee curves bepalen het veergedrag.
Kort gezegd kun je daar dus inderdaad het veergedrag mee vernaggelen. (Als je meer wil weten moet je bij LarsTB zijn.)

Mijn ervaring op een Neuron (110mm) is dat het wel meevalt, maar het is op papier niet ideaal voor je vering. Ik was zelf op zoek naar ene lagere BB en dat doel is bereikt en weegt voor mij op tegen de nadelen. Kwestie van proberen denk ik.
Ik durf ook niet te zeggen of de Stereo 120-140-160 echt hetzelfde zijn qua frame. Je hebt best kans dat de linkage anders is ofzo.
Ik zou dus niet zomaar een langere demper monteren, daar zijn ze te duur voor. De offset bussen zijn niet zo duur, dus daar kun je eventueel mee experimenteren.
Other than that, lekker zo laten en de voorkant aanpassen.

De beste optie, om een flauwere headangle en meer veerweg (voor) te verkrijgen, lijkt me een Angleset (cane creek of superstar components) in combinatie met een langere voorvork.
Door de angleset krijg je een iets flauwere headangle, waardoor de voorkant iets omlaag komt. De langere veerweg brengt de voorkant weer omhoog en zorgt er ook meteen voor dat de headangle nog wat flauwer wordt.
Dat zijn dus 2 dingen die elkaars nadelen opheffen en voordelen vergroten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou een 160 mm vork in de fiets stoppen. Dan heb je een fractioneel vlakkere balhoofdhoek met bijkomende voordelen. En in het buitenland heb je een stukje meer reserve. In dat opzicht zal 170 mm ook nog prima werken.

De achterkant zou ik zo laten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Lars zegt.
Langere veerweg voor, 20mm scheelt ongeveer 1°.
Geen idee of zo'n angleset in jouw frame past, sommige frames hebben daar geen plek voor.
20mm veerweg voor scheelt een hoop.
Iets meer rust voorin, iets slacker, dus meer snelheid als je naar beneden gaat.
Wel goed afstellen, zodat je de langere veerweg ook optimaal benut!
En de achterdemper zal misschien iets stugger mogen, want die moet de nieuwe vork en jou bij kunnen houden.
(krijgt waarschijnlijk iets grotere klappen te verduren)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik mis in de vraagstelling wat het nu eigenlijk is dat je niet bevalt aan de bike in huidige uitvoering. Welke aspecten van het rijgedrag wil je verbeteren? Wat is de geometrie, hoe lang ben je, wat is je rijstijl?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hij heeft hem als "universele" fiets gekocht en wil m nu meer "bikepark".
Zo lees ik het tenminste.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Laat de lucht uit je demper en kijk hoeveel ruimte er rond alle bewegende delen is. Als je de ratio van je vering weet kun je daarmee uitrekenen hoeveel marge je hebt voor offset bushings. Het is echt een heel effectieve manier om je vering/geometrie te kunnen customizen. Ik heb ze in mijn huidige/vorige frame gebruikt om met grotere wielen te kunnen rijden, in combi met een Works angle set van -2° (1.5 balhoofd dus lekker veel ruimte). Daar zaten ze dus andersom in om de demper langer te maken. En ik heb nu een paar in bestelling voor een frame wat ik ga opbouwen. Ze hadden er al een paar dagen geleden moeten zijn dus ik hoop niet dat de postbode ze kwijt is geraakt.

Je kunt de offset ook op 90° of juist -90° zetten om je veerweg iets langer of korter te maken. Meer dan 7 a 8 mm zal dat niet zijn afhankelijk van de diameter van je bevestigingsbouten. Als je ze tegenovergesteld zet kun je de progressie van je demper ook nog veranderen. Zet ze wel goed vast want je wil niet dat ze kunnen gaan draaien onder belasting bij grote klappen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Angle set beviel mij heel goed in vorige mtb.
Huidige mtb als experiment 150 i.p.v. 110mm veerweg. Voor in NL wordt ik er niet heel blij van, directe stuurgedrag is minder> mede door dat de vork meer sag heeft. In ruiger terrein bergaf wordt ik er wel blij van.

Ook een optie is een vork met verstelbare veerweg.

(Offset bussen maakt je zadelpenhoek ook flauwer, zou ik persoonlijk niet voor opteren).
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

ThaSingleTrackMastah schreef:Hij heeft hem als "universele" fiets gekocht en wil m nu meer "bikepark".
Zo lees ik het tenminste.
Te weinig info. Wat gaat er nu niet goed in het bikepark? Te weinig vertrouwen? Te nerveus stuurgedrag? Het gevoel te snel OTB te gaan bij een agressieve / voorwaarte rijstijl? Het gevoel te snel aan de limiet van de ophanging te zitten? Het gevoel te snel grip te verliezen in bochten? Hoe is nu de verhouding lichaamslengte-reach? Hoe is de fiets nu afgemonteerd, met name de cockpit en de banden?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Hij heeft hem als "universele" fiets gekocht en wil m nu meer "bikepark".
Zo lees ik het tenminste.
Te weinig info. Wat gaat er nu niet goed in het bikepark? Te weinig vertrouwen? Te nerveus stuurgedrag? Het gevoel te snel OTB te gaan bij een agressieve / voorwaarte rijstijl? Het gevoel te snel aan de limiet van de ophanging te zitten? Het gevoel te snel grip te verliezen in bochten? Hoe is nu de verhouding lichaamslengte-reach? Hoe is de fiets nu afgemonteerd, met name de cockpit en de banden?
Gewoon. Fiets verbeteren: meer veerweg!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:Geen idee of zo'n angleset in jouw frame past, sommige frames hebben daar geen plek voor.
Past inderdaad niet bij (deze) Cube.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

nielsvk schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Hij heeft hem als "universele" fiets gekocht en wil m nu meer "bikepark".
Zo lees ik het tenminste.
Te weinig info. Wat gaat er nu niet goed in het bikepark? Te weinig vertrouwen? Te nerveus stuurgedrag? Het gevoel te snel OTB te gaan bij een agressieve / voorwaarte rijstijl? Het gevoel te snel aan de limiet van de ophanging te zitten? Het gevoel te snel grip te verliezen in bochten? Hoe is nu de verhouding lichaamslengte-reach? Hoe is de fiets nu afgemonteerd, met name de cockpit en de banden?
Ik ben zeer tevreden over de Cube Stereo. Het is echt een lekker speelse fiets en ik heb (zoals ik al schreef) er een hoop lol mee. Het punt is eigenlijk het volgende. Toen ik hem vorig jaar kocht had ik een klein jaartje gereden op een basic hardtail en dus nul enduro ervaring. Ik wilde snel iets meer en daarom met advies van het forum gekozen voor een fiets die mee naar het buitenland kan (ik denk dat ik Winterberg al voorbeeld genoemd heb) én die ook op een lokaal rondje redelijk mee kan. Met de kennis van toen een prima beslissing.

Ik had toen alleen nooit bevroed dat ik een jaar later de rode routes van Vallnord of Lac Blanc af zou gaan (nog nooit van gehoord zelfs). Die trails blijken een vrij stevige aanslag op mijn onderarmen te zijn. Nu kan het best zijn dat dit komt door gebrekkige techniek of onervarenheid, maar ik zoek het gemakshalve eerst even in de vergevingsgezindheid van de vork. En pas veel later in andere frames of een nieuwe fiets.

Toen ik ging zoeken naar de mogelijkheid om 140mm te vervangen door 160 las ik dat ook de stand van het balhoofd beïnvloed wordt/kan worden met eenvoudige middelen. De stand van het balhoofd van de Cube werd destijds bekritiseerd door een gewaardeerd en ervaren afdaler. Ik dacht dus win-win!

Wat nu?
Angleset kan dus niet.
De pike is eigenlijk 150. Er zit een schaal op tot 160, en gebaseerd op YouTube filmpjes is het vergroten van de veerweg een eenvoudige aanpassing. De vork gaat voor service weg en ik denk erover om deze als 160 terug te laten komen. Dit zou dan ongeveer 0,5 graden schelen? Dan wordt 67,5 --> 67. De offset bussen werden genoemd door forumlid Sinterklaas, die gesponsord reed op mijn soort Cube. Misschien daarna eens het proberen waard.
Ja, doei !
Plaats reactie