Inzake bovenstaande, ik besef het nu pas, het kan niet de diepte van de Loctite zijn geweest waar de langere strop raakten bij indraaien, het was dieper dan die 2-3 mm inschroeving.NovaX schreef: ↑za 1 december 2018, 22:58 Vandaag op deze oude email gebotst:....
Bij het eerste / originele wiel bleken (bij 1ste omdraaiing tandwiel ifv slijtagespreiding) de montageboutjes belachelijk kort, amper een halve cm, of zelfs maar 4 mm, met een tandwiel van 2 mm dik betekent dat dat er maar een paar schroefwindingen indraaiing was, terwijl de specificaties van de naaf 8 mm opgeven. De boutjes bleken een rode plek te hebben, wijzende op rode Loctite. Ik had toen langere boutjes beschikbaar, maar die bleken strop te raken op de diepte van de Loctite, erop wijzende dat de schroefdraad erdoor beschadigd raakte.
Ik heb toen de 6 gaatjes over heel de diepte uitgetapt en pas daarna de langere boutjes erin gedraaid - om het risico niet te lopen dat er nog meer schroefdraad beschadigd raakt.
....
Ik heb de schroefdraad verderop moeten uittappen, en dat kan alleen maar als de monteur (fabrikant, dealer? - vermoedelijk eerste want fiets werd naar ik zag bij dealer met tandwiel gemonteerd geleverd) van de bolt on disc cog een eerdere en diepere montage heeft gedaan die de schroefdraad heeft beschadigd.
Ik had eerst nog de denkpiste van bedoelde tolerantie van de fabrikant van de naaf, om de boutjes enige moeilijkheid, en dus enige vastzetting-uit zichzelf te geven, een beetje zoals bij oververzinking.
Maar vandaag bij de aanpassing van mijn reservewiel (waarschijnlijk door dealer want los van fiets) bleek dus dat de vervangende langere boutjes probleemloos met de hand tot het eind kon worden gedraaid, getest met een M5 x 20 inox die ik nog had en eerst heb gebruikt op het andere wiel, tot ik wegens het risico van galvanische corrosie en de lagere sterkte besloot tot het 12.9 staal dat Velosolo ervoor aanbiedt. Dezelfde naaf dus de naaf fabrikant denkpiste valt weg.
Wat overblijft is dat de monteur van de nieuwe fiets eerst foute bouten heeft geprobeerd, dewelks afwijking na X windingen indraaien accumuleerde tot schade vanaf die diepte. En als vlugge "oplossing" koos voor die veel te korte boutjes en rode loctite ter compensatie van de weinige windingen van de verbinding.
Niet zeker, maar anders hoe kan bij levering ongebruikte schroefdraad beschadigd zijn?
Het verklaart gelijk waarom het eerste wiel rode loctite en het tweede blauwe. Me dunkt gaat eenzelfde monteur dat niet doen. Of het zou een idiote reden moeten hebben, zoals van "ik heb geen langere liggen en zou een heel pak moeten bestellen voor maar enkele nodig". Ook mogelijk...