Kettingslijtage aan ene schalmenzijde groter dan aan andere.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

NovaX schreef: za 1 december 2018, 22:58 Vandaag op deze oude email gebotst:
....
Bij het eerste / originele wiel bleken (bij 1ste omdraaiing tandwiel ifv slijtagespreiding) de montageboutjes belachelijk kort, amper een halve cm, of zelfs maar 4 mm, met een tandwiel van 2 mm dik betekent dat dat er maar een paar schroefwindingen indraaiing was, terwijl de specificaties van de naaf 8 mm opgeven. De boutjes bleken een rode plek te hebben, wijzende op rode Loctite. Ik had toen langere boutjes beschikbaar, maar die bleken strop te raken op de diepte van de Loctite, erop wijzende dat de schroefdraad erdoor beschadigd raakte.
Ik heb toen de 6 gaatjes over heel de diepte uitgetapt en pas daarna de langere boutjes erin gedraaid - om het risico niet te lopen dat er nog meer schroefdraad beschadigd raakt.
....
Inzake bovenstaande, ik besef het nu pas, het kan niet de diepte van de Loctite zijn geweest waar de langere strop raakten bij indraaien, het was dieper dan die 2-3 mm inschroeving.
Ik heb de schroefdraad verderop moeten uittappen, en dat kan alleen maar als de monteur (fabrikant, dealer? - vermoedelijk eerste want fiets werd naar ik zag bij dealer met tandwiel gemonteerd geleverd) van de bolt on disc cog een eerdere en diepere montage heeft gedaan die de schroefdraad heeft beschadigd.

Ik had eerst nog de denkpiste van bedoelde tolerantie van de fabrikant van de naaf, om de boutjes enige moeilijkheid, en dus enige vastzetting-uit zichzelf te geven, een beetje zoals bij oververzinking.

Maar vandaag bij de aanpassing van mijn reservewiel (waarschijnlijk door dealer want los van fiets) bleek dus dat de vervangende langere boutjes probleemloos met de hand tot het eind kon worden gedraaid, getest met een M5 x 20 inox die ik nog had en eerst heb gebruikt op het andere wiel, tot ik wegens het risico van galvanische corrosie en de lagere sterkte besloot tot het 12.9 staal dat Velosolo ervoor aanbiedt. Dezelfde naaf dus de naaf fabrikant denkpiste valt weg.
Wat overblijft is dat de monteur van de nieuwe fiets eerst foute bouten heeft geprobeerd, dewelks afwijking na X windingen indraaien accumuleerde tot schade vanaf die diepte. En als vlugge "oplossing" koos voor die veel te korte boutjes en rode loctite ter compensatie van de weinige windingen van de verbinding.
Niet zeker, maar anders hoe kan bij levering ongebruikte schroefdraad beschadigd zijn?
Het verklaart gelijk waarom het eerste wiel rode loctite en het tweede blauwe. Me dunkt gaat eenzelfde monteur dat niet doen. Of het zou een idiote reden moeten hebben, zoals van "ik heb geen langere liggen en zou een heel pak moeten bestellen voor maar enkele nodig". Ook mogelijk...
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: zo 2 december 2018, 21:04
NovaX schreef: zo 2 december 2018, 20:49 Volgens https://www.ustsubaki.com/pdf/the-complete-guide.pdf in 2.2.3.3 is de sterkte reductie 35% (voor het type dat voor fietskettingen wordt gebruikt). Dat, is beduidend. Bvb het mechanische contactoppervlakte (en dus slijtage) verschil tussen 3/32" en 1/8" is 50%. Met een half link geef je dus het grootste deel van dat voordeel alweer weg.
Je vergelijkt appels met peren. Metaalmoeheid van de schakels en de slijtage op het contactoppervlak tussen pin en schakel zijn totaal verschillende dingen.

Bovendien is de kracht die een fietser op een ketting uitoefent (zal max orde van grootte van 2000N zijn) een fractie van de maximale treksterkte van een ketting (orde van grootte van 10 a 20.000N voor een dikke BMX ketting).
Metaalmoeheid (link plate failure) is dus geen enkel issue bij een fietsketting. Ook niet bij een half link. Zie 'tent curve' figuur 2.19.
Ik vergeleek beide niet, ik beschouwde beide.
Het gaat me niet over kracht maar over slijtagereductie.
Ik kan dit blijven herhalen, het wordt alleen wat saaier.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: zo 2 december 2018, 21:53 Ik vergeleek beide niet,
Jawel, want je stelde dat je door een bepaald nadeel van een half link een deel van het voordeel van een bredere ketting weer teniet doet, dus je vergeleek twee zaken (metaalmoeheid van de plate van een half link vs contactoppervlakslijtage tussen pin en roller of inner plate) die niet te vergelijken zijn.


Mogelijke metaalmoeheid bij een half link gaat over metaalmoeheid door verbuigen van de 'plate', maar dat is bij een fietsketting dus geen issue.
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: zo 2 december 2018, 21:57
NovaX schreef: zo 2 december 2018, 21:53 Ik vergeleek beide niet,
Jawel, want je stelde dat je door een bepaald nadeel van een half link een deel van het voordeel van een bredere ketting weer teniet doet, dus je vergeleek twee zaken (metaalmoeheid van de plate van een half link vs contactoppervlakslijtage tussen pin en roller of inner plate) die niet te vergelijken zijn.


Mogelijke metaalmoeheid bij een half link gaat over metaalmoeheid door verbuigen van de 'plate', maar dat is bij een fietsketting dus geen issue.
Neeniet, ik beschouwde metaalmoeheid als factor van slijtage, niet als sterkte reductie.
Metaalmoeheid, komt door een herhalende vervorming. Als een schalm vervormt treden er hoekveranderingen op en daarmee de grootte (in reducerende zin wegens niet meer parallel) van contactoppervlakken van zijn bevestiging (de pennen door de gaten).
Dat, is de invloed op slijtage.
Het ene, is gevolg van het andere, dat is niet "vergelijken"...
Laatst gewijzigd door NovaX op zo 2 december 2018, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: zo 2 december 2018, 22:42 Als een schalm vervormt
Gebeurt dat bij een fietsketting? :wink:
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: zo 2 december 2018, 22:44
NovaX schreef: zo 2 december 2018, 22:42 Als een schalm vervormt
Gebeurt dat bij een fietsketting? :wink:
Alleen in de quantumwereld verlopen de zaken in stapjes. :wink:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Oké, gebeurt het bij een fietsketting in zo'n mate dat het ooit ook maar in de allerverste verte een probleem zou kunnen zijn?
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik blijf mij verbazen over je onuitputtelijke theoretische kennis en tegelijkertijd enorm gebrek aan praktisch inzicht.
Op de hoogte van metaal op atomisch niveau, maar niet kunnen inzien dat die kennis geen enkele toegevoegde waarde heeft voor het oplossen van je probleem.
Lijkt mij in ieder geval bijzonder lastig.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

V-P kloofje :wink:
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: zo 2 december 2018, 22:59 Oké, gebeurt het bij een fietsketting in zo'n mate dat het ooit ook maar in de allerverste verte een probleem zou kunnen zijn?
Volgens opgave is de sterkte reductie (en daarmee omgekeerd evenredig de vervorming) van een halflink 35%.
Om uw "mate" en "allerverste verte", enige numerieke substantie te geven.

Verder, inzake "atomisch niveau", begrip van het grote volgt uit begrip van het kleine, omgekeerd gaat ook, dat noemt men dan Geloof, met een grote G.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

35% minder dan 'totaal bombproof overbuilt' kan nog steeds meer dan ruimschoots genoeg zijn.
Everybody bought a new bike!
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

Over die offset link:


The individual connecting links and offset links have lower fatigue strength than
the chain itself. Therefore, you have to consider the strength-decrease ratio shown
in Table 2.1. The strength-decrease ratio differs from manufacturer to manufacturer,
so it is important to get specific information from each manufacturer.


Die 35% is dus niet echt een vaststaand feit maar zeer afhankelijk van de fabrikant en ook in vergelijking met de rest van de ketting.

Ook zeggen ze:

If you use chain with loads that are almost the same as the maximum allowable
load, you should avoid using offset links. Use tap fit connecting links,
which are stronger than standard connecting links.

Zoals al meerdere keren aangegeven komt de gemiddelde fietser absoluut niet in de buurt van de load limit van een ketting.

Ergo: Niks mis met het gebruik van half links. Ik hoor er verder ook niemand over klagen.
Daarbij geef ik wel aan dat ik ze maar op 1 fiets nodig had. Ook nog eens met maar 1 specifieke overbrenging. Voor de rest was de horizontale dropout of de excenter voldoende. En heb ik ze verder dus ook niet meer nodig gehad.

Je kan tot tig cijfers achter de komma de beste optie berekenen. Vraag is alleen of het real world problemen oplost. Ik zie dat zo vaak als ik weer een marketing term hoor dat een nieuw model X% stijver is ofzo. Als het vorige model bij 300kg kracht 1mm buigt en het nieuwe model pas 1mm buigt bij 500kg dan is dat idd stijver. Maar als de kracht erop nooit meer wordt dan 150kg en bij 150kg er geen buiging plaatsvindt is het een beetje kansloos.

Hetzelfde geldt bij die half links denk ik. Theoretisch gelijk. Praktijk: Maakt geen donder uit.
Skidding destroys trails!
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

En aanvulling. Kijk eens op deze link: http://tsubaki.ca/pdf/library/Revised-T ... atalog.pdf

Je 35% komt vaak voor bij offset links die werken met een splitpen verbinding.

De offsetlink verbinding bij half links voor fietskettingen is een perspassing. Wat in bovenstaande link wordt aangeduid als een 2 pitch offset link. In die gevallen geeft Tsubaki aan dat er geen echte vermindering is van de maximale load. Pagina 12 van het document.
Skidding destroys trails!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Op een bepaald moment had de dealer gezegd dat hij een half link in de leverketting ging plaatsen, reden de nieuwe ketting positie van de opspanning bijna aan eind instelbereik.
Wat later schoot hij zijn idee zelf af: de half link was niet beschikbaar in (mijn gekozen - hij kwam uiteindelijk met niks af voor die "sterke ketting" op het krabbellijstje) KMC Z1RB (Rustbuster-sjieke naam voor ordinair verzinkt), waarmee ik dus opgescheept zat met dat moeten inkorten van de ketting in het begin van de levensduur ervan.
Dit illustreert het probleem: als je geen half link vind die qua eigenschappen gelijk is met de ketting die je wilt, dan wordt het zinloos - bij kettingen is het totaalplaatje niet beter dan de zwakste schakel.

Mijn later gevonden en gekozen ketting, de Gusset model "Tank" (specifiek: 1/8" met 3/16" schalmen), heeft naar mijn weten geen halflink ervoor beschikbaar. Daar houdt het dus al op.
Ik ben erg tevreden met deze ketting, die zal straks 14 maanden eropliggen, en dat dan nog met het grootste deel van die tijd in de slechtst mogelijke slijtagetoestand van 48/16 - max concentratie van slijtage op schakels, en daarbovenop met een 5 mm scheve kettinglijn.
Dus tegen dat ik deze kettingkeuze ga dumpen, zullen er serieuze argumenten moeten zijn.
Ik vond recent ook dit model van Gusset:
https://singlespeedparts.nl/gusset-slin ... ing-3.html
Dit is een volledige halflink ketting, maar dus niet met 3/16" schalmen (en dito langere pennen), en volgens mij zijn dat de grote verschilmakers op vlak van slijtagebestendigheid. Ik ga het tegelijk hier voor de zoveelste keer herhalen: niet sterkte, maar slijtvastheid is van tel voor me. Beide gaan vaak samen, maar dat ik deze of gene ketting nooit ga breken interesseert me nikske, wat me wèl interesseert is hoeveel langer ie is gesleten na X tijd.
Die "maximale load", is dus naast mijn kwestie.
Je moet de commentaar eens lezen van singlespeed.nl
Volledig opgebouwd uit halflinks. Elke link overlapt de volgende.
Verminderd risico op breuk, 'grind' vriendelijke rechte buitenkant.
Uit die commentaar, blijken ervaringen met breuk en klaarblijkelijk ook een probleem met grind.
Dergelijke commentaren, zie je niet bij niet-halflink kettingen.
Alle industriele verkopers raden halflinks af en in de plaats verwijzen naar betere oplossingen.
Ik zou een volledige halflink ketting kunnen "proberen", maar dat zie ik pas als optie bij 3/16" schalmen.

En tenslotte, deze hele piste van halflink, zie ik louter als "laatste alternatief", in geval de mij door de fabrikant opgegeven kettinglengte van 106.25 schakels bij 47/16 niet zou kloppen, of 1 of ander probleem heeft dat me niet werd verteld. In welk geval ik toch nog steeds 47/16 beoog, louter voor de slijtagespreiding dan, niet voor de klote-begin eccenter positie die dan onopgelost blijft.
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

Ik denk dat in die review iets anders wird bedoeld met grind dan jij denkt. Jij gaat geen grind tegenkomen op je woonwerk verkeer.
Skidding destroys trails!
Plaats reactie