Kettingslijtage aan ene schalmenzijde groter dan aan andere.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Het zou me niks verbazen als Nova vooral grindend op weg is. Zou wel veel van de problemen met de fiets verklaren!

Maar ik vermoed dat men met grind iets als dit bedoeld:
Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

didadunlop schreef: vr 7 december 2018, 16:02 Ik denk dat in die review iets anders wird bedoeld met grind dan jij denkt. Jij gaat geen grind tegenkomen op je woonwerk verkeer.
Denken en gokken, povere stellingbasis.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

suravida schreef: vr 7 december 2018, 16:27 Het zou me niks verbazen als Nova vooral grindend op weg is. Zou wel veel van de problemen met de fiets verklaren!
De problemen met de fiets zijn me door de dealer geleverd, zie het lijstje euvels dat ik eens op een rijtje heb gezet. Uw "niks verbazen dat" kan dus enkel veinzen zijn.

Vraag niet specifiek gericht: stel we zijn begin 2016 en ene NovaX komt op dit forum vragen naar een fixie samengesteld uit onderdelen die mechanisch zodanig zijn dat miserie / werk / kost minimaal is.
Bagagerek dat grote dubbele fietstas en kooimand erboven kan huisvesten, in de zin dat het ene niet in de weg van het andere komt / geen botsingen enz.
Ketting tandwielen banden enz uit materialen en in groottes die slijtage minimaal maken.
Moet wat gewicht kunnen meeslepen zonder spaakbreuken ed.
Een 52 kettingblad moet kunnen, en een kettingkast ervoor ook.
Standaard gereedschap moet volstaan.

Wat zijn de voorstellen, welke materialen, welke onderdelen?
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

suravida schreef: vr 7 december 2018, 16:27 Maar ik vermoed dat men met grind iets als dit bedoeld:
Afbeelding
Op de laatste 500 meter naar mijn werk ligt er honderden tonnen grind.
Ik ontwijk het wel zoveel mogelijk, in tegenstelling tot de bezigheidstherapist op de foto. :P
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: vr 7 december 2018, 19:56 Vraag niet specifiek gericht: stel we zijn begin 2016 en ene NovaX komt op dit forum vragen naar een fixie samengesteld uit onderdelen die mechanisch zodanig zijn dat miserie / werk / kost minimaal is.
Bagagerek dat grote dubbele fietstas en kooimand erboven kan huisvesten, in de zin dat het ene niet in de weg van het andere komt / geen botsingen enz.
Ketting tandwielen banden enz uit materialen en in groottes die slijtage minimaal maken.
Moet wat gewicht kunnen meeslepen zonder spaakbreuken ed.
Een 52 kettingblad moet kunnen, en een kettingkast ervoor ook.
Standaard gereedschap moet volstaan.

Wat zijn de voorstellen, welke materialen, welke onderdelen?
Frameset: Surly Ogre. Heeft centimeters lange 'track ends' zodat je makkelijk ss of fixed kunt rijden en alle mogelijke nokjes en oogjes.

Balhoofd: Cane Creek 40. Bling optie: Chris King

Achternaaf: Surly fixed/disc 135mm (enkel verkrijgbaar in 32 gaats, maar met een stevige velg en in een niet-paraplu gespaakt SS wiel zal dat echt wel goed gaan)
Als het per se 36 gaats of zelfs 48 gaats moet zijn: Surly fixed/fixed 135mm, en dan een velgrem of geen achterrem.
Bling optie: Phil Wood.

Evt een naafdynamo voor, bv SP PL-8. Bling optie: SON.

Velg/wiel: door goede wielenbouwer ingespaakt met dubbel butted spaken, messing nippels en bombproof velgen van 750+ gram (Ryde Big Bull, Ryde Andra 40, dat soort werk)

Banden: Schwalbe Almotion of Big Apple. Of Marathon Plus of zelfs Marathon Mondial (maar dat zijn wel lompe tractorbanden)

Trapas: Shimano BB-UN54. Bling optie: Phil Wood.

Crank: B.v.: Sugino XD, Stronglight, Sturmey Archer. Vooral goed uitmeten wat past.

Kettingblad: Breg Hanssen, staal, 1/8", grootste wat past op je frame (niet blindstaren op 52t. 46 of 48 of 44tis ook al best groot en zal in de praktijk prima werken)

Kransje:1/8" baankrans in gewenste maat, bv van Surly of Bikedomeworks.

Ketting: gewoon een of andere dikke 1/8" ketting, b.v. KMC Z510HX, Connex 1R8 (of een Gusset tank ketting natuurlijk :bier: )

Remmen: Shimano Deore hydraulisch, of Avid BB7 (iets méér onderhoud en vaker afstellen, maar wel makkelijker om te onderhouden en af te stellen)
Eventueel alleen een voorrem.

Stuur- en zadelpen: Thomson (of budget)
Zadel: naar keuze.
Stuur: Naar keuze, maar een Jones Loop bar zou misschien wel passen.

Dragers: Tubus of Surly

Spatborden: Planet Bike Cascadia
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Daar ik aandrijving als 1 beschouw, en alle aandrijvingsproblemen met de Santos primair worden veroorzaakt door het gebrek aan frame clearance voor het kettingblad, is het logisch om daar eerst op te focussen.
asphaltdude schreef: za 8 december 2018, 00:42 Kettingblad: Breg Hanssen, staal, 1/8", grootste wat past op je frame (niet blindstaren op 52t. 46 of 48 of 44tis ook al best groot en zal in de praktijk prima werken)
... en hier al draait u de volgorde om: in plaats van frame passen voor kettingblad, maakt u er kettingblad aanpassen aan frame.
En daar houdt het voor mij dus al op, dat kan ik op de Santos ook.
U plakt op mijn keuze van "groot kettingblad / 52t" het negatief klinkend woord "blindstaren", maar het is precies dat wat SLIJTAGE eveneens "primair" reduceert: hoe meer tanden, hoe minder slijtage per tand. Schakels / tanden helpen elkaar, of slijten tot dat punt (om dezelfde reden).
Dat is, net zoals een brede ketting (dikke schalmen / langere pennen) een groter mechanisch contactoppervlak voor de over te brengen kracht, ongeacht of die kaliber mier of kaliber olifant is.
Hoe groter dus, hoe beter. Met hetzelfde verzet kun je dan achteraan ook groter, met hetzelfde voordeel.

U heeft hier op dit forum X reacties geplaatst op mijn posts, u heeft dit dus kunnen lezen rechtstreeks en tussen de lijnen. En toch komt u hier af met een kleiner kettingblad halverwege een lijstje recommendaties.
Laatst gewijzigd door NovaX op za 8 december 2018, 05:53, 1 keer totaal gewijzigd.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Om hierop verder te borduren: dus, om zo een kettingblad plaats te geven, is de focus frame.
Een frame dat een kettingblad meer ruimte geeft.
Een vraag voor frame kenners / ontwerpers.
Frames komen in maten omdat mensen ook in maten komen.
Ik weet niet welke frame onderdelen hierbij dimensioneel wijzigen / welke hetzelfde blijven.
Feit is dat, om een brede/dikke band mogelijk te velosolomaken, de afstand tussen bottom bracket center en achteras groter moet worden, zodat de verbreding ervoor meer naar achter kan / meer ruimte krijgt. Dus een langere ketting ook.
Nog andere zaken?
In hoeverre doenbaar?
Eventuele schending van standaarden en dus beschikbaarheid van onderdelen lastig?

Ik besloot om eens bij Velosolo te kijken tot welke groottes kettingbladen ze hebben.
https://www.velosolo.co.uk/shopcrank.html
Royce NOS 144mm BCD Polished Track Chainring - update, last few found!
Daar staat een 57t tussen.
En als ik dat merk Royce dan opzoek:
http://www.royceuk.co.uk/Chain-Rings/
Chain Ring in 1/8 wide. Manufactured from 7075 Black Anodised Aluminium. Full tooth form for Single Ring. 5 hole mounting on a pitch circle diameter of 144mm.
Sizes: 47 - 60 tooth (inclusive) and 62 tooth.
Finely crafted with milled pockets on both sides for lightness without taking away strength.
Laatst gewijzigd door NovaX op za 8 december 2018, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Ik heb daarnet het "TravelMaster 3+" frame eens nader bekeken op dit punt van frame clearance voor kettingblad en wiel/band. Er zitten 62 mm banden op dus me dunkt kan gesteld worden dat dit zowat een maximum is, betekenende dat de frame clearance dan ook minimaal is.
Wel, zelfs hier hebben de banden nog 3 cm ruimte (tot spatbord) ter hoogte van de chainstay.
Die chainstay is buis links/rechts, die op 2 plaatsen vrij abrupt (niet geleidelijk dus) wijder uit elkaar gaan.
Het is dat voorste abrupte wijder gaan dat de kettingblad ruimte inperkt, en voor zover ik kan zien, is er niks dat verhindert om die eerste verwijding bij het ontwerp 2 cm naar achteren te verplaatsen, alzo nog steeds 1 cm ruimte voor band over latende.
Mijn vorige fixies gaven de gewone breedte banden maar zoveel, herinner ik me nog goed omdat de dealer ervan bij 1 fiets een te lange bout had gebruikt voor het spatbord dat tegen de band kwam voordat het wiel aan het eind van de uitvaluiteinden kwam.
Zelfs bij een verdeling van 2 cm voor band is er nog 1 cm meer ruimte te geven aan het kettingblad, ZONDER dat de geometrie verandering een invloed heeft op de rest van de fiets.

Ruw gerekend, met mijn huidige 48t is de omtrek 12.75 x 48 = 612 mm, de diameter is dan 609.6/pi = 194.8 mm.
Met een 52t wordt dat 211 mm, 16.8 mm meer, of 8.4 mm dat de straal vergroot - 8.4 mm verplaatsing van de eerste frame verwijding volstaat om een 52t kettingblad dezelfde clearance als nu te geven.

Dus iemand die een copycat maakt van het Santos frame design kan met deze eerder futiele wijziging een 52 t plaats geven, ten koste van een evenveel mindere 8.4 mm band clearance (enkel op die plek, waar nu een mijns inziens overdreven 3 cm clearance is). En als je zou zeggen daar een 50-50 verdeling, dus 15-15 mm, rekent de diametertoename zich tot 30 mm, de diameter zich tot 194.8+30=224.8 mm, de omtrek zich tot 224.8 x pi = 706.23 mm en het aantal tanden zich tot 706.23 / 12.75 = 55.4, dus zelfs een 55 t wordt mogelijk met die 50/50 ruimteverdeling, waaraan voor zover ik kan beoordelen, geen enkele andere gevolgen aan zijn - dit betreft de vormgeving gezien in de lengte (fiets voor > achter) van de stukken frame links/rechts die de bottom bracket behuizing verbinden met de dropouts van het achterwiel. Gewoon de eerste verbreding die wat verschuift naar achter.

Tenzij iemand andere gevolgen kan bedenken?

In geval Santos TM3+ frame, mijn wielen zijn gespecifieerd als 27.5 inch, en de banden zitten dicht tegen de max druk opgeblazen.
Hun specificaties zeggen:

De Travelmaster 3+ is geschikt gemaakt voor twee wielmaten. Kies voor de comfortabele 27,5 inch wielen met 62 mm banden of neem 28 inch exemplaren met banden van 42 tot 55 mm.
Het is best mogelijk dat het inch verschil zich niet vertaalt in een buitenband diameter verschil.
Santos heeft voor de TM3+ de clearance verdeling (op die plaats) keuze quasi volledig in het voordeel van de band gemaakt, 3 cm midden, 2 cm opzij (telkens tot spatbord). Zelfs met de breedste / dikste band op max druk.

Dat lijkt me nutteloos / weggegeven voor niks. Ik heb daarnet zo eens rondgezocht op tire clearance en zelfs in de MTB sfeer (correct me if wrong) is het motief enkel om zo groot mogelijke banden toe te laten - en impliciet dus minimale clearance daar het 1 ten koste is van het ander.
Het ware nuttiger geweest om een groter kettingblad mogelijk te maken. Wereldfietser. Reisfiets. Het is me dunkt niet zo dat je daar de meeste km over onverharde paden rijd. Eerder omgekeerd. Ver omgekeerd.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

NovaX schreef: za 8 december 2018, 05:52Ik besloot om eens bij Velosolo te kijken tot welke groottes kettingbladen ze hebben.
https://www.velosolo.co.uk/shopcrank.html
Royce NOS 144mm BCD Polished Track Chainring - update, last few found!
Daar staat een 57t tussen.
En als ik dat merk Royce dan opzoek:
http://www.royceuk.co.uk/Chain-Rings/
Chain Ring in 1/8 wide. Manufactured from 7075 Black Anodised Aluminium. Full tooth form for Single Ring. 5 hole mounting on a pitch circle diameter of 144mm.
Sizes: 47 - 60 tooth (inclusive) and 62 tooth.
Finely crafted with milled pockets on both sides for lightness without taking away strength.
Die zijn, zoals de naam al aangeeft, bedoeld voor baanwielrenners. En die rijden met 18mm bandjes en 120mm achternaven.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je zoekt naar 'Single speed 50T chainring' krijg je geen enkel zoek resultaat van een SS fiets met brede banden met zo'n groot tandwiel, laat staan groter.
Dat is met een reden, het lukt technisch gewoon niet om banden van meer dan 60mm te combineren met een groot tandwiel voor.
De chainstay staat daarvoor gewoonweg teveel naar buiten om een rechte ketringlijn te krijgen.
Dus je kan daar héél lang over door theoriseren, maar dat gaat je niet helpen.
Leg je er bij neer dat er een maximum aan zit, zoek.uit wat dat maximum is, en niet door zelf allerlei wiskundige berekeningen te maken, maar door te kijken naar de praktijk, namelijk wat er te koop is.
Jouw ideale fiets bestaat gewoonweg niet, en je zal een compromis moeten aanvaarden die waarschijnlijk een snellere slijtage van tandwielen betekent.
99,99% van de SS (al dan niet fixie )rijders weet dat en neemt dat voor lief en moet iets eerder zijn aandrijving vervangen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: za 8 december 2018, 05:50 Daar ik aandrijving als 1 beschouw, en alle aandrijvingsproblemen met de Santos primair worden veroorzaakt door het gebrek aan frame clearance voor het kettingblad, is het logisch om daar eerst op te focussen.
asphaltdude schreef: za 8 december 2018, 00:42 Kettingblad: Breg Hanssen, staal, 1/8", grootste wat past op je frame (niet blindstaren op 52t. 46 of 48 of 44tis ook al best groot en zal in de praktijk prima werken)
... en hier al draait u de volgorde om: in plaats van frame passen voor kettingblad, maakt u er kettingblad aanpassen aan frame.
En daar houdt het voor mij dus al op, dat kan ik op de Santos ook.
U plakt op mijn keuze van "groot kettingblad / 52t" het negatief klinkend woord "blindstaren", maar het is precies dat wat SLIJTAGE eveneens "primair" reduceert: hoe meer tanden, hoe minder slijtage per tand. Schakels / tanden helpen elkaar, of slijten tot dat punt (om dezelfde reden).
Reisfietsen hebben niet zulke kettingbladen, omdat
A: Je op een reisfiets toch niet zo hard gaat
B: een groot kettingblad eerder beschadigd raakt als je je fiets over een boomstam moet duwen, of een stoeprand op etc.
C: tire clearance belangrijker wordt geacht.

Want: brede banden hebben hebben allerlei voordelen (minder kans op stootlek bij zware bepakking, meer comfort, etc etc) en kettingslijtage is helemaal niet zó'n groot probleem voor de meeste mensen. Ter indicatie: de meeste mensen die met een Rohloff de wereld rond fietsen doen dat met een (3/32") kettingblad van pakweg 43 tandjes.
Op mijn singlespeed mountainbike rijd ik met 36:18 bijvoorbeeld. (Met een smalle 8-speed ketting). Gaat ook allemaal goed. Slijt echt niet extreem en als het dan toch na X kilometers versleten is: een nieuwe ketting kost €10 en is in een kwartier gemonteerd.

Dus dat is wat ik bedoel met blindstaren: framebouwers sluiten een compromis tussen o.a. ruimte voor brede banden en ruimte voor het kettingblad. Jij wilt alléén maar ruimte voor een groot kettingblad.
Maar reisfietsen die dat hebben worden voor zover ik weet niet gemaakt.
Baanframes (pisteframes bedoel ik) en raceframes hebben wel ruimte voor een groot kettingblad, maar doorgaans slechts ruimte voor 23 of 25mm banden. En: ze zijn niet ontworpen om veel bagage mee te nemen. Dus een lichter (slapper) frame en geen/minder nokjes voor bagagedragers.


Maar goed: een Surly Straggler heeft meer ruimte voor t kettingblad dan een Surly Ogre, en ruimte voor max 45mm banden, nokjes voor bagagedragers én horizontale uitvaleinden zodat je m makkelijk fixed kunt rijden. Zou ook een optie zijn.

Surly Long Haul Trucker of Disc trucker heeft een nog steviger frame, alleen geen horizontale uitvaleinden, dus zou je een ENO Eccentric naaf of bv een Trickstuff Exzentriker bracket nodig hebben om fixed te kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door asphaltdude op za 8 december 2018, 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: za 8 december 2018, 05:52 Feit is dat, om een brede/dikke band mogelijk te velosolomaken, de afstand tussen bottom bracket center en achteras groter moet worden, zodat de verbreding ervoor meer naar achter kan / meer ruimte krijgt. Dus een langere ketting ook.
Nog andere zaken?
In hoeverre doenbaar?
Een langere achtervork maakt de fiets slapper, én het rijgedrag verandert (wendbaarheid, gewichtsverdeling)
En: met een langere achtervork knal je je 57t kettingblad nog eerder kapot op een stoeprand, ook omdat een reisfiets doorgaans een lager bracket heeft ivm stabiliteit.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: za 8 december 2018, 10:33 Jouw ideale fiets bestaat gewoonweg niet, en je zal een compromis moeten aanvaarden
:bier:
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Jamis Diablo schreef: za 8 december 2018, 10:33 Als je zoekt naar 'Single speed 50T chainring' krijg je geen enkel zoek resultaat van een SS fiets met brede banden met zo'n groot tandwiel, laat staan groter.
Dat is met een reden, het lukt technisch gewoon niet om banden van meer dan 60mm te combineren met een groot tandwiel voor.
De chainstay staat daarvoor gewoonweg teveel naar buiten om een rechte ketringlijn te krijgen.
Dus je kan daar héél lang over door theoriseren, maar dat gaat je niet helpen.
Leg je er bij neer dat er een maximum aan zit, zoek.uit wat dat maximum is, en niet door zelf allerlei wiskundige berekeningen te maken, maar door te kijken naar de praktijk, namelijk wat er te koop is.
Jouw ideale fiets bestaat gewoonweg niet, en je zal een compromis moeten aanvaarden die waarschijnlijk een snellere slijtage van tandwielen betekent.
99,99% van de SS (al dan niet fixie )rijders weet dat en neemt dat voor lief en moet iets eerder zijn aandrijving vervangen.
Ik heb niet "getheoriseerd", ik heb gewoon gemeten, zie het rekenen / afwegen van banden clearance tov kettingblad clearance.
Om het onnozel te verwoorden: als je een buis hebt van 50 cm, en je geeft hem een plooi op 10 cm van het uiteind, of je doet dat op 20 cm, wat is daar "technisch" aan, wat is daar "theorie" aan.... ?
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Alien schreef: za 8 december 2018, 09:48
NovaX schreef: za 8 december 2018, 05:52Ik besloot om eens bij Velosolo te kijken tot welke groottes kettingbladen ze hebben.
https://www.velosolo.co.uk/shopcrank.html
Royce NOS 144mm BCD Polished Track Chainring - update, last few found!
Daar staat een 57t tussen.
En als ik dat merk Royce dan opzoek:
http://www.royceuk.co.uk/Chain-Rings/
Die zijn, zoals de naam al aangeeft, bedoeld voor baanwielrenners. En die rijden met 18mm bandjes en 120mm achternaven.
Ongeacht de bedoeling van producenten, het zijn nog steeds kettingbladen, die standaarden volgen, die monteerbaar zijn op alles dat die standaarden ook volgt...
Ik gebruik vaak zaken buiten de bedoelde toepassing van de producenten.
Bvb de spatlappen op mijn fiets zijn voor) epdm bedoeld voor raamafdichtingen/daken en midden) de bodem van een tas, vastgemaakt met geisoleerde staaldraad bedoeld voor... waslijnen.
Dus tjonge zeg, u kan daar toch niet tegen zijn...?
Plaats reactie