Heb je alles gelezen... Hmmm....dat zou kunnen duiden op ook een eventueel stoornis....de les graag niets stoornis....
TS kan er blijkbaar niets aan doen....maar dat er iets niet pluis is was mij een aantal pag. terug al duidelijk, vandaar dat ik ook heb geschreven dat er waarschijnlijk meer loos is dan alleen de kettinglijn van TS z'n bike....maar goed TS bestormt zo een beetje alle fora die die kan vinden....houd ons ondertussen wel lekker bezig....
Kettingslijtage aan ene schalmenzijde groter dan aan andere.
Zoals geschetst: oorspronkelijk was BCD110 met 3/32" rvs graad 304 blad ipv gevraagde 1/8", en om dat (na een maand versleten) te corrigeren bleek wegens het niet vinden van een 1/8" 48T BCD110 alu graad 7075T6 het nodig om het crankset te vervangen, dat dan bleek het kettingblad in een dichtere positie te plaatsen, en ter compensatie hiervan ook de trapas moest worden vervangen door een langere.asphaltdude schreef:Ik kan maandag wel effe voor je kijken welke Breg Hanssen bladen Cycleworks precies heeft liggen. 110mm 47wilde je toch? (Of toch 144mm?) Ik laat t wel weten hier
Dat wordt zo'n monsteroperatie, dan kun je nog beter je Santos frame verkopen nu het nog heel is en je onderdelen over (laten) zetten naar een Straggler.
Het is sinds dan dus BCD144 met 48T kettingblad uit alu graad 7075T6.
Er zijn staalsoorten met mechanisch betere eigenschappen dan alu graad 7075T6, en dat is de reden voor mijn interesse.
Ik heb dat toen ook gevraagd aan de dealer, maar hij koos dus voor dat Surly 3/32" rvs graad 304, dat eigenlijk vrij zacht is, rap versleet, waarmee ik het dus ontdekte.
Ik weet niet hoe "monster" zulk een operatie is. Het kan ook een bagatel zijn voor een in deze materie mechanisch onderlegd iemand. Uiteindelijk gaat dit over een... buis, die een gelocaliseerde wand versmalling moet ondergaan en ter compensatie een versterking, om de mechanische sterkte in de nodige richtingen terug te brengen.
Indertijd hebben de ontwerper(s) van het frame ook zitten denken rond zoiets, want in dezelfde buis zit een veel dunner dan de buisdiameter zijnde 4- bouten verbindingsplaat die de buis bij wegnemen... onderbreekt, voor een andere configuratie dan de mijne.
Ze hebben blijkbaar een groot kettingblad niet/minder als doel gesteld, het frame was bedoeld voor interne versnellingen. Niettemin, mijn 2 andere fietsen zijn, wegens de achterwielmontage met sleuven om de ketting op te spannen, ook omgebouwde binnenversnellingsfietsen en op die, van verschillende merken, frames gaat een 52T kettingblad dus wèl nog.
Moest er zo een plaat, vastgelast dan, ook vooraan aan de "frame joint" / bottom bracket zitten, er zou meer ruimte voor het kettingblad geweest zijn.
Een optie zou dus kunnen zijn slijp een stuk buis weg en las een alu plaatje in de plaats, die dezelfde sterkte haalt door hoger te zijn (net als dat plaatje wat verder).
Hip hip hoera, 77 problemen in één keer opgelost.
Ja, en dat is de richting waar ik naartoe ga: van pound-foolish naar penny-wise.asphaltdude schreef:NovaX schreef: [butcheren van je chainstays]
En toch is dat de optie die ik opgaf, en gaat worden bekeken.Ken je de uitdrukking "Penny-wise, pound-foolish"? (en die gaat hier niet eens alleen in financiele zin op)NovaX schreef: Voor mij is die fiets een rugzak, en ik wil geen rugzak waar ik elke avond moet aan naaien, ik wil mijn tijd spenderen aan de inhoud ervan.
Om het ook in financiele zin te verwoorden: er is prijs, en er is kost. Het verschil is de factor tijd.
Ik wilde met deze fiets, 3 keer zo hoog geprijsd als mijn andere 2 fixies samen, de kost op termijn gereduceerd krijgen.
Realiseer je je dat je in de tijd die het heeft gekost om dit allemaal te typen en uit te zoeken je 5x een groepset had kunnen vervangen?
Ik snap je motivatie wel ergens maar met jou instelling en het bedrag wat je betaald hebt moet je niet zelf denken maar de fietsenmaker het laten oplossen.
Echter, het pijnlijkste vind ik dat een naafversnelling met riem voor iets meer geld je alle problemen had bespaard en je ook nog van fijne zaken als vrijloop en versnellingen had voorzien.
Ik snap je motivatie wel ergens maar met jou instelling en het bedrag wat je betaald hebt moet je niet zelf denken maar de fietsenmaker het laten oplossen.
Echter, het pijnlijkste vind ik dat een naafversnelling met riem voor iets meer geld je alle problemen had bespaard en je ook nog van fijne zaken als vrijloop en versnellingen had voorzien.
Waar woke is, is vuur
Een post kost me geen avond.Makkelijk schreef:Realiseer je je dat je in de tijd die het heeft gekost om dit allemaal te typen en uit te zoeken je 5x een groepset had kunnen vervangen?
Een "groepset" kan ik niet vervangen en is evenmin mijn interesse.
"dit allemaal" had u dat al duidelijk moeten maken.
Dat is wat ik deed bij bestelling.Makkelijk schreef: Ik snap je motivatie wel ergens maar met jou instelling en het bedrag wat je betaald hebt moet je niet zelf denken maar de fietsenmaker het laten oplossen.
Dit is het resultaat.
Wat kun je dan anders doen dan pogen te helpen / mee te denken / zelf rond te zoeken?
Dat heeft me de Gusset ketting opgeleverd, dewelks zonder ik waarschijnlijk elke maand de aandrijving had moeten vervangen, met alle bijhorend geklooi. Zoals gezegd, ik wil geen rugzak waar ik elke avond moet aan naaien.
Nee, ik wil mijn plan kunnen trekken, niet afhankelijk zijn van derden. Dat heb ik net afgeleerd, door ervaring.Makkelijk schreef: Echter, het pijnlijkste vind ik dat een naafversnelling met riem voor iets meer geld je alle problemen had bespaard en je ook nog van fijne zaken als vrijloop en versnellingen had voorzien.
Intussen heb ik het vaste tandwiel net leren apprecieren.
Ik wil niet terug naar vrijwiel, zelfs niet naar een probleemloos (palletjes die blijven plakken of vastvriezen) vrijwiel. Ik heb mijn sjakos nu beter onder controle, kan tegenduwen om te vertragen / remmen. Dat laatste heeft me overigens gered laatst, toen mijn hydraulische remleiding door slechte montage geknakt was geraakt. Zonder vast tandwiel had ik tevoet mogen gaan langs elk trajectdeel dat zonder rem faliekant kan aflopen.
Versnellingen impliceren vrijwiel, dus vallen er gelijk mee af.
Overigens had ik origineel de intentie om tandriem te voorzien. Maar na het lezen van enige ervaringen, en de technisch erg weinig tolerante / veel kritischer montage / systeem, en het kader moeten openen om te vervangen, ben ik van gedacht veranderd.
De fabrikant van de fiets raadde me overigens zelf tandriem af voor mijn toepassing, en tegen dan was ik zelf al tot die conclusie gekomen.
Dus "pijnlijkste"? Integendeel.
Dat ik nu met ketting zoveel klooi heb komt doordat de aandrijving niet deze is die ik vroeg, en zelfs de "water bij de wijn" oplossing die ik nog net accepteerde, OOK al gebricoleerd werd middels schuine kettinglijn.
Er zijn fietsers die er plezier in hebben te werken aan hun fiets.
Er zijn mensen die er hun beroep van hebben gemaakt.
Ik ben een fietser die de fiets louter ziet als een middel tot een doel.
Ik maak geen toertjes voor de sport, voor de ontspanning of voor de fun.
Ik heb bestemmingen, en heb bagage mee, in functie van dat doel.
Ik heb als vaste bagage een zak gereedschap, een reserveketting en een reserve binnenband mee.
Om nog thuis te raken bij euvel.
En voor mijn doel een tas, grote en kleinere rugzak, een "alu mountainframe-rugzak", een mand en 2 grote fietstassen, met daarnaast nog voorzieningen om zaken langs mijn buis te binden.
In mijn grote rugzak zit touw, ik heb een pennetas koordjes, 2 zakken met rekkers en 1 zak met riemen.
Ik weet meestal op voorhand niet wat ik mee ga hebben. Dat hangt af van anderen. Soms veel, soms niks. Ik wil dus geen bakfiets of zo die je altijd opzadelt met lompheid en gewicht. Ik wil ook enige behendigheid / wendbaarheid om door drukte te kunnen worstelen.
Dat laatste is ook een voordeel van geen vrijwiel: als ik strop rij, kan ik vaak de fiets nog rechtop houden in quasi stilstand, tot de tijd dat er weer een gat is.
En deze reisfiets bestemde kader, was besteld in bovenstaande optiek, duidelijk gemaakt van in den beginne.
Bovenstaande schets om u/jullie mijn motivatie te informeren.
Er zijn mensen die er hun beroep van hebben gemaakt.
Ik ben een fietser die de fiets louter ziet als een middel tot een doel.
Ik maak geen toertjes voor de sport, voor de ontspanning of voor de fun.
Ik heb bestemmingen, en heb bagage mee, in functie van dat doel.
Ik heb als vaste bagage een zak gereedschap, een reserveketting en een reserve binnenband mee.
Om nog thuis te raken bij euvel.
En voor mijn doel een tas, grote en kleinere rugzak, een "alu mountainframe-rugzak", een mand en 2 grote fietstassen, met daarnaast nog voorzieningen om zaken langs mijn buis te binden.
In mijn grote rugzak zit touw, ik heb een pennetas koordjes, 2 zakken met rekkers en 1 zak met riemen.
Ik weet meestal op voorhand niet wat ik mee ga hebben. Dat hangt af van anderen. Soms veel, soms niks. Ik wil dus geen bakfiets of zo die je altijd opzadelt met lompheid en gewicht. Ik wil ook enige behendigheid / wendbaarheid om door drukte te kunnen worstelen.
Dat laatste is ook een voordeel van geen vrijwiel: als ik strop rij, kan ik vaak de fiets nog rechtop houden in quasi stilstand, tot de tijd dat er weer een gat is.
En deze reisfiets bestemde kader, was besteld in bovenstaande optiek, duidelijk gemaakt van in den beginne.
Bovenstaande schets om u/jullie mijn motivatie te informeren.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Een m.i. legitieme vraag op de vorige pagina is, bewust of onbewust, nog niet beantwoord.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Herhaal de vraag even, dit topic is alles behalve duidelijk...
(ook al heb ik wel een vermoeden)
(ook al heb ik wel een vermoeden)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Jamis Diablo schreef:Mag ik, met alle respect bedoeld, vragen of je een autistische stoornis hebt?
Meen het echt niet vervelend.
Als ik alles zo lees ben je ontzettend bezig met heel veel theoretische berekeningen, en moet alles tot de laatste micrometer uitgedacht zijn voor je iets wilt proberen.
Probeer het gewoon te begrijpen, want heb het idee dat je op deze manier niet tot een oplossing gaat komen.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Wie is er hier autistisch?
Degene die wil helpen en hier keer op keer op terugkomt of degene die het probleem op zijn wijze wil oplossen.
Vragen die ingekleed zijn met respect en goede bedoelingen . Zijn meestal niet relevant en dienen met een korreltje zout genomen te worden. Waarvan akte.
Degene die wil helpen en hier keer op keer op terugkomt of degene die het probleem op zijn wijze wil oplossen.
Vragen die ingekleed zijn met respect en goede bedoelingen . Zijn meestal niet relevant en dienen met een korreltje zout genomen te worden. Waarvan akte.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
De dealer heeft intussen geantwoord (ik heb dit topic gelinkt in mijn email) dat mijn meting van de kettinglijn "correct lijkt".
Voorstellen zijn (gequote):
1. we plaatsen het tandwiel dichter bij het frame indien de achterbrug dit toelaat
2. we plaatsen enkele rondellen (type veerring of gekartelde ring) tussen het tandwiel en de schijfremopname en gebruiken langere bouten met locktite.
3. we doen de combinatie. 2mm ringen achteraan, 3mm tandwiel naar binnen vooraan. Opnieuw te bekijken wat mogelijk is.
Als de kettinglijn nu recht kan worden gemaakt, dan kon ze toen ook recht gemaakt zijn.
Als belangrijkste voor de klant (ik) heb ik de aandrijving opgegeven. Betrouwbaar en robuust.
Dealer en fabrikant hebben beiden voortdurend de term "duurzaam" gebruikt in de communicatie.
Hoe rijmt dat met de geleverde aandrijving?
Niet.
Zelfs de kettinglijn al.
Ik denk aan de volgende wijze van handelen:
1) eerst zien of het frame kan aangepast worden om het 48T, en misschien ook grotere, kettingbladen mogelijk te maken zonder gebricoleer.
Zoja, dan kan ik via 49-50-51-52-? hetzelfde verzet halen met meer T achteraan, wat "duurzamer" is.
En ook meer slijtagespreiding over de kettingschakels.
2) Zonee, dan poog ik derden dezelfde vraag te stellen om te zien of zij dat wèl kunnen.
Eindigt dat ook met een nee, dan ga ik naar 3)
3) De dealer stelt hier voor "3mm tandwiel naar binnen vooraan", maar dat "binnen" is net naar het frame toe, en de krassen door de indertijd losgekomen bottom bracket montage bewijzen dat er quasi geen ruimte naar "binnen" toe is. En dat was ook dezelfde reden van het niet kunnen van > 48T tandwielen. Dit voorstel tot oplossing is dus een reeds bewezen niet-kunnen, waarom nu dan nog voorstellen?
Wat schiet dan over: zoals ThaSingleTrackMastah (denk ik?) hier voorstelde - het tandwiel achter verder van de schijfrem monteren middels rondelen / of denk ik beter, die Velosolo volledig-oppervlak-contact spacers - "CNC 6 Bolt Cog Spacer" (dat maakt me dunkt het geheel stijver, wat belangrijker is geworden door de dan grotere afstand / langere bouten, grotere accumulatie van individuele spelingen).
En de vraag is dan in hoeverre een halve cm nog kan zonder zodanig aan stijfheid in te boeten dat metaalmoeheid / uitslijten van schroefdraad voor abrupt falen kan zorgen.
Velosolo heeft die afstand totnogtoe niet voorgehad.
De "verste" montage is die omschreven op http://www.velosolo.co.uk/dualcog.html" onclick="window.open(this.href);return false; met als boutlengte 20 mm, en dit ging al niet voor 1/8ste kettingen, en dus al zeker niet voor mijn dubbeldikke platen Gusset ketting.
Ik kan hier natuurlijk het eerste proefkonijn spelen met 5 mm opschuiven, en uiteindelijk zal er niks anders opzitten als 1) en 2) njets zijn.
Om nog toe te voegen: in het antwoord gaf Velosolo bij de lengte van de bouten, als montagediepte voor de bouten in de schijfremopname 8 mm op.
Mijn tandwiel werd gemonteerd met een ingeschroefde draadlengte van de dikte van het tandwiel, nog niet de helft. Heb ik 1-2 maanden geleden gemerkt toen ik het tandwiel omdraaide wegens de haaievinnen.
Dat is nog zoiets dat bij de volgende correctie zal moeten worden mee gecorrigeerd.
Ik heb toen ook boutsets van langere lengte gekocht bij Velosolo, en heb een set in mijn reparatietasje dat ik altijd mee heb, zelfs met een M5 draadtap, in geval er draad door de weinige windingen uitgesleten en beschadigd is geraakt, opdat ik nog wat rapper dan tevoet thuis zou raken.
Voorstellen zijn (gequote):
1. we plaatsen het tandwiel dichter bij het frame indien de achterbrug dit toelaat
2. we plaatsen enkele rondellen (type veerring of gekartelde ring) tussen het tandwiel en de schijfremopname en gebruiken langere bouten met locktite.
3. we doen de combinatie. 2mm ringen achteraan, 3mm tandwiel naar binnen vooraan. Opnieuw te bekijken wat mogelijk is.
Als de kettinglijn nu recht kan worden gemaakt, dan kon ze toen ook recht gemaakt zijn.
Als belangrijkste voor de klant (ik) heb ik de aandrijving opgegeven. Betrouwbaar en robuust.
Dealer en fabrikant hebben beiden voortdurend de term "duurzaam" gebruikt in de communicatie.
Hoe rijmt dat met de geleverde aandrijving?
Niet.
Zelfs de kettinglijn al.
Ik denk aan de volgende wijze van handelen:
1) eerst zien of het frame kan aangepast worden om het 48T, en misschien ook grotere, kettingbladen mogelijk te maken zonder gebricoleer.
Zoja, dan kan ik via 49-50-51-52-? hetzelfde verzet halen met meer T achteraan, wat "duurzamer" is.
En ook meer slijtagespreiding over de kettingschakels.
2) Zonee, dan poog ik derden dezelfde vraag te stellen om te zien of zij dat wèl kunnen.
Eindigt dat ook met een nee, dan ga ik naar 3)
3) De dealer stelt hier voor "3mm tandwiel naar binnen vooraan", maar dat "binnen" is net naar het frame toe, en de krassen door de indertijd losgekomen bottom bracket montage bewijzen dat er quasi geen ruimte naar "binnen" toe is. En dat was ook dezelfde reden van het niet kunnen van > 48T tandwielen. Dit voorstel tot oplossing is dus een reeds bewezen niet-kunnen, waarom nu dan nog voorstellen?
Wat schiet dan over: zoals ThaSingleTrackMastah (denk ik?) hier voorstelde - het tandwiel achter verder van de schijfrem monteren middels rondelen / of denk ik beter, die Velosolo volledig-oppervlak-contact spacers - "CNC 6 Bolt Cog Spacer" (dat maakt me dunkt het geheel stijver, wat belangrijker is geworden door de dan grotere afstand / langere bouten, grotere accumulatie van individuele spelingen).
En de vraag is dan in hoeverre een halve cm nog kan zonder zodanig aan stijfheid in te boeten dat metaalmoeheid / uitslijten van schroefdraad voor abrupt falen kan zorgen.
Velosolo heeft die afstand totnogtoe niet voorgehad.
De "verste" montage is die omschreven op http://www.velosolo.co.uk/dualcog.html" onclick="window.open(this.href);return false; met als boutlengte 20 mm, en dit ging al niet voor 1/8ste kettingen, en dus al zeker niet voor mijn dubbeldikke platen Gusset ketting.
Ik kan hier natuurlijk het eerste proefkonijn spelen met 5 mm opschuiven, en uiteindelijk zal er niks anders opzitten als 1) en 2) njets zijn.
Om nog toe te voegen: in het antwoord gaf Velosolo bij de lengte van de bouten, als montagediepte voor de bouten in de schijfremopname 8 mm op.
Mijn tandwiel werd gemonteerd met een ingeschroefde draadlengte van de dikte van het tandwiel, nog niet de helft. Heb ik 1-2 maanden geleden gemerkt toen ik het tandwiel omdraaide wegens de haaievinnen.
Dat is nog zoiets dat bij de volgende correctie zal moeten worden mee gecorrigeerd.
Ik heb toen ook boutsets van langere lengte gekocht bij Velosolo, en heb een set in mijn reparatietasje dat ik altijd mee heb, zelfs met een M5 draadtap, in geval er draad door de weinige windingen uitgesleten en beschadigd is geraakt, opdat ik nog wat rapper dan tevoet thuis zou raken.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Die spacers van Velosolo zijn natuurlijk 10x beter dan verende rondellen (veerringen).
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Er is toch iets te zeggen voor veerringen: ze zorgen voor een grotere oppervlakteweerstand tegen onderling verschuiven. Eigenlijk zouden die Velosolo spacers een geprofileerd oppervlak moeten hebben, een beetje zoals de asmoeren van de achterwielmontage (van mijn andere fixies waar kettingopspanning gebeurt door achterwiel te verplaatsen in sleuven in hun montage), die een "aangegoten" geprofileerde rondeel hebben, zodat ze griperen in de uitvaluiteinden. Vind ik toch. Misschien zie ik iets over het hoofd dat Velosolo wel besefte.
Mensen gaan met een Santos met Rohloff en riem en schijfremmen de hele wereld rond zonder meer dan een paar minuten onderhoud en jij verkondigd dat een fixie de beste oplossing is. Een fixie is vanwege de veel gecompliceerdere krachtoverbrenging absoluut minder onderhoudsvrij dan een fiets met een goede vrijloop (zoals in een rohloff of een kwaliteitsnaaf in combinatie met singlespeed). Ja, je kunt remmen zonder remmen maar dat houdt ook geen stand als je ketting er af knalt en het is slecht voor je knieën. Remleidingen breken zelden tegelijk voor en achter trouwens.NovaX schreef:...
Ach, je wilt niet geholpen worden en ik trap er toch in te reageren zoals vele anderen. Meteen beledig je me door me te vertellen dat me al duidelijk had moeten zijn wat je wensen zijn. Eigenlijk zonde dat je überhaupt aandacht krijgt op die manier.
Echt de enige goeie tip hier: ga naar een singlespeed / fixed gear expert want je santos dealer is niet de man voor deze job.
Succes en veel sterkte voor je fietsenmaker!
Waar woke is, is vuur