Kettingslijtage aan ene schalmenzijde groter dan aan andere.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Kapitein Iglo schreef: za 8 december 2018, 22:07 Heb je er nou zelf nog vertrouwen in dat je ooit tevreden gaat zijn met je fiets? Of hou je het liever niet helemaal 100% perfect omdat je het stiekem ook wel lekker vindt er oeverloos over te theoretiseren hoe die 100% benaderd kan worden?

Ja, ik vraag het maar even.
Ik ben content geweest van de aandrijving van mijn vorige 2 fixies.
52/16 met 1/8ste breedte was dat.
Ik kocht de nieuwe fiets niet om de aandrijving perfect te maken (almaar die stroman van perfectie en 100% lol) maar om meer bagage / gewicht te kunnen meenemen zonder spaakbreuken, en ook om een groter kader te hebben zodat mijn voorwiel niet meer in de weg van mijn voeten en mijn tassen niet meer in de weg van mijn hielen zou zitten. En wegens enkele kettingbreuken, zocht ik een sterkere ketting, de overgang 3/32 naar 1/8ste had al beterschap gegeven, maar met dikkere schalmen was misschien ook vindbaar, misschien iets uit de bromfietsenbranche. En last but not least, een kettingkast.
Ik communiceerde dit naar de dealer, die beval Santos TM3+ frame aan, en bleek 5 stappen later al dat 52 niet ging gaan, en ie moest de fabrikant zelfs voor 48 al bellen met de vraag.
Toen bleek een kettingkast ook niet te kunnen, maar wel een soort opengesneden darm, ben de naam vergeten, runner of glider of zoiets, en ik liet me ermee paaien.
Ik eiste vooraleer te beslissen tot koop een lijstje van de onderdelen (uit eerdere ervaringen)
Op zen papierke schreef ie "sterke ketting".
De week erna vroeg ie me een voorschot op de fiets, letterlijk "om de ingenieurs bij Santos enige zekerheid voor hun moeite te geven". Weer enkele dagen later bleek die zekerheid 2500 euro.
Ik had toen moeten buitenstappen, deed dat niet, en de gevolgen waren ernaar.

Nu, in plaats van problemen te zoeken zoals sommige waarde medeforummers hier, ging ik oplossingen zoeken.
De dealer had me een 3/32ste kettingblad-peer gestoofd, en bleek niet in staat een 1/8ste te vinden, ik heb het zelf gezocht en gevonden, al bleek het uiteindelijk vervanging hele crankset en trapas te vereisen.
De dealer had "sterke ketting" beloofd, de geleverde fiets bleek hun standaard te hebben die ik had geweigerd, en opnieuw weigerde. Ik heb toen opnieuw zelf oplossing gezocht, eerst een foute (KMC Z1RB) dan een juiste (Gusset "Tank").
De dealer bleek me dan een halve cm scheve kettinglijn-peer te hebben gestoofd, ik had op de Velosolo site iets gezien ervoor, dat bleken spacers tussen schijfremmontage en tandwiel, heb die zelf besteld en zelf gemonteerd.
En nog een resem andere stoofperen, de ene al wat zotter dan de andere, maar kom, ik wil het hier niet te lang maken. ;)

En zo ben ik bezig geweest.... oplossen... met wat hulp... van diegenen die willen helpen.
Diegene die niet willen helpen, of die me met eender welk motief een hatelijke blik gunnen, het staat jullie vrij jullie six-o-clock in dit / mijn onderwerpen te tonen. Ik DWING jullie NIET hier te lezen, hoor...
Laatst gewijzigd door NovaX op zo 9 december 2018, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Jan Willem schreef: za 8 december 2018, 22:32 Wow, loopt dit topic nu nog :D
Heb zelf inmiddels 3 kettingen, een cassette en cranckstel met lagers vervangen.
Kan iemand mij uitleggen wat precies het probleem is?
Of is het probleem slechts het medium om lappen tekst te dumpen waar zelf ik nog van kan leren?
Zo, en nu nog maar één neemn. :bier:
Het probleem is al opgelost Jan Willem, ik heb 4 mm flens spacers gestoken tussen schijfremflens en tandwiel en de boutjes door langere vervangen.
De ketting, cassette van 1 man sterk, en het crankstel zijn nog hetzelfde gebleven.
Die gaan nog mee en de moeite die ik doe is daar ten dienste van.
Om het sjiek te verwoorden. :bier:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het probleem is al opgelost?

Nou zeg dat dan :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Kapitein Iglo schreef: zo 9 december 2018, 20:56 Het probleem is al opgelost?

Nou zeg dat dan :bier:
30 oktober 2018
NovaX schreef: di 30 oktober 2018, 17:14 Velosolo gaf intussen hetzelfde aan als u, ze hebben naar verluidt duizenden van die bolt on cogs verkocht, ook voor "hi torque applications" en speciale toepassingen (andere aandrijvingen). Ook met spacers. Dus ik zal er maar voor gaan, we zullen zien.
25 november 2018
NovaX schreef: zo 25 november 2018, 15:03 Intussen heb ik de 5 mm scheve kettinglijn bijna recht gemaakt met 2 x 2 mm Velosolo spacers, met dezelfde 16 mm lange boutjes, en rij nu sinds 3 weken ermee.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Daar geef je aan dat je spacers hebt geplaatst, maar ik lees voor het eerst dat jij het als opgelost beschouwt. Laat me bij deze de eerste zijn die jou feliciteert met deze overwinning op jezelf :wink:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Kapitein Iglo schreef: zo 9 december 2018, 22:16 Daar geef je aan dat je spacers hebt geplaatst, maar ik lees voor het eerst dat jij het als opgelost beschouwt. Laat me bij deze de eerste zijn die jou feliciteert met deze overwinning op jezelf :wink:
6 november 2018
NovaX schreef: di 6 november 2018, 22:35 Gisteren heb ik de Velosolo spacers en nog wat onderdelen ontvangen, en vandaag heb ik er 2 van 2 mm tussen gemonteerd, waardoor het achtertandwiel dus 4 mm naar buiten is gekomen.
Een proefritje van 5 en daarna van 40 km gemaakt. Enkele malen gestopt om de boutjes te checken, de eerste keer kon ik er 2 nog iets meer aandraaien, de volgende keer bleken ze vast gebleven.
Er was geen gekraak / getik te horen, dus de klus kettinglijn recht krijgen lijkt me geklaard.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Hoppa, hoera!

En nu fietsen!

Kunnen we je ook volgen op Strava, NovaX? :bier:
Everybody bought a new bike!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het liefst zelfs live met geluid (mits je tijdens het fietsen ook zo filosofeert ..) :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: zo 9 december 2018, 22:28 Hoppa, hoera!

En nu fietsen!

Kunnen we je ook volgen op Strava, NovaX? :bier:
Nu? Ik heb de fiets niet gestald in afwachting van kettinglijn recht maken hoor.
Ik heb dat wel eens gedaan, vorig jaar, toen mister dealer van Santos beweerde dat ik kon blijven rijden (3 weken in afwachting van afspraak reparatie) met een kettingblad dat zodanig tolde dat het al in het frame zat te krassen, blijkende door het niet gebruiken van Loctite in de montage trapas-eccenter en de zaak zichzelf loswerkte. Daar besloot ik wijselijk van af te zien. Ik heb die 3 weken terug met mijn vorige fixie gereden, erg leuk na de uitgave van 4300 euro voor de nieuwe fiets en na een maand gebruik ervan.
Ik doe geen "sportprestaties" (die Strava) de fiets is gewoon mijn mobiliteit en sjakos.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

hanjovdberg schreef: zo 9 december 2018, 22:31 Het liefst zelfs live met geluid (mits je tijdens het fietsen ook zo filosofeert ..) :lol:
Geen fanmail aub.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Kapitein Iglo schreef: zo 9 december 2018, 22:16 Daar geef je aan dat je spacers hebt geplaatst, maar ik lees voor het eerst dat jij het als opgelost beschouwt. Laat me bij deze de eerste zijn die jou feliciteert met deze overwinning op jezelf :wink:
Niet ik, maar de dealer heeft de kettinglijn 5 mm scheef gelaten om me langs de kassa te krijgen voor som minus voorschot. Een prestatie die een wanprestatie corrigeert heeft een netto som van nul. Dat is evenmin een "overwinning".
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar jíj hebt het nu gefixt, toch?

Nou dan. Gefeliciteerd! Neenee, écht!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Nee joh gekkie, dat zou te makkelijk zijn.
En waar moet ie dan zijn ei in kwijt?
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Enkele maanden terug hing de ketting 45 graden scheef, boven en onder gespiegeld.
Wegens geknakte remolieleiding ben ik toen bij de dealer geweest en ik wees op de ketting.
"Zo getordeerd! Nog nooit gezien!"
Ik vroeg hem dan of hij daar een verklaring voor wist.
"Geen idee".
Na thuiskomst dacht ik, wat zou er gebeuren moest ik hem nou eens omdraaien.
Ik dat doen.
Na enkele weken ermee rijden merkte ik dat de 45 graden hoek aan het verkleinen was.
Intussen werd ik na vragen / dit onderwerp, door forumgebruiker kermit als verklaring voor die "tordering" een schuine kettinglijn gegeven.
Ik leerde hoe dat te meten, stelde vast 5 mm scheef, en mailde hem link naar het forumonderwerp hier.
Dealer "ik heb je berekeningen gevolgd en ze kloppen".
Waarmee hij dus eindelijk toegaf dat de kettinglijn scheef was, spijts hij diverse malen expliciet zei dat de kettinglijn recht was, zelfs eens in de bestel/productiefase, dat de levering van de fiets vertraging opliep met als reden schuine kettinglijn "resulteert in extra slijtage en dat willen we niet"

Diezelfde ketting hangt nu perfect recht. Van 45 graden scheef naar 0 graden.
Het fraaiste bewijs van de origineel scheve kettinglijn, en tegelijk van de herhaalde leugen van de dealer.
Volgehouden / doodgezwegen zelfs bij 45 graden scheef, om uiteindelijk dan niet anders te kunnen dat toegeven - als het niet meer te ontkennen valt - klant heeft het ontdekt.
Zegt iets over hoe sommige verkopers zijn.

Probleem 1 met ketting opgelost.
Probleem 2 is de slijtageconcentratie, volgens de fabrikant (de dealer beweerde enkel proefondervindelijk vast te stellen) oplosbaar door verkleinen 48t naar 47t, waarbij een ketting met 106 schakels zou moeten kunnen geplaatst worden, en tegelijk ook het eccenterbegin dicht achteraan, waarmee ik gespaard zou zijn van de ketting te moeten inkorten kort na indienstname.
Dat ga ik doen als ketting / tandwiel slijtage tegen het eind zit. Vervang ik alle 3. Als het lukt, ziet het er rooskleurig uit, want als de Gusset ketting in zulke slechte werksituatie het nog meer dan een jaar uithoudt, dan moet dat in een goede werksituatie dus nog meer zijn.
En zal de aandrijving geworden zijn wat ik beoogde.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou, tot dan :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie