Verende voorvork keuze ....

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef:We weten eigenlijk niet wat zn bedoeling is.
een andere voorvork , :tong

Nee okee, ik wil een ander voorvork omdat de huidige tijdelijk was (suntour , spring ) , dus opzoek naar ...

De leverancier van het frame(Radon) adviseert, geeft aan , dat een vork van 100mm de betere keus is , geometrie ect . Nu kwam ik dus ook vorken tegen die bv 120mm veerweg hebben , wat zal dat doen met de geometrie en zithouding op de fiets . Meer rechtop , bij meer veerweg ?. En dan is de vraag : wil ik dat ?, en wat gaat het doen met de manier van zitten op de fiets , en hoe gedraagt de fiets zich , meer zenuwachtiger? , om maar iets te roepen .

Nogmaals de huidige voorvork is er 1 met 100mm veerweg , en dat bevalt goed , qua sturen, houding(geometrie)ect . Echter is dan de vraag als ik er 1 kies met 120mm veerweg , is het verschil dan groot ,qua positie op de fiets ,ect?, of krijg ik er meer voor terug als zijnde controle en strakker sturen ? en/of minder gestuiter ?

Qua rijder ben ik de ene keer .lekker relax pak ik de 29" fully , en de andere keer wil ik meer racen , pak ik de 27.5" HT . Ik weet je kan met een 29" fully ook racen , en met een 27'5" HT ook lekker relax rijden ,maar ik heb het idee dat ik scherper en sneller ben op de 27.5" tov de 29" fully (wat een beetje onderbouwd wordt door strava :wink: ).

Natuurlijk is het moment van de dag hoe je je voelt , de ene keer meer energie dan de andere keer , en zo ook dus op de fiets .

Enfin: kortom : ik zoek een andere voorvork, en zit te twijfelen tussen 100of 120/130mm veerweg , en dan tussen de SID.Reba , Yari ,RS(zit weer met het PREDICTIVE STEERING™ verhaal en non hub die dat heeft)...

(geloof heb al meerdere vragen vanzelf beantwoord hierboven) :winkie:

:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij een frame voor 100mm zou ik niet langer gaan dan 120mm. Dat valt nog binnen de realistische aanpassingen, je fiets zal iets rustiger/minder nerveus gaan sturen, je stuur komt ietsje omhoog (te compenseren door een spacer weg te halen bv) en je krijgt iets meer comfort. Immers, dezelfde klap over 12cm verdelen voelt anders dan over 10cm.
Ook zal je zithoek wat flauwer worden, wat weer op te vangen is door het zadel iets naar voren te schuiven.
Een 160mm vork is echt ongeschikt in een frame dat voor 100mm bedacht is, dat soort veerwegen zou ik vergeten.

Je noemt ook nogal verschillende vorken...
Een SID is een relatief stugge racevork, lichtgewicht en op wedstrijdrijders gericht.
Een Reba is een beetje zwaarder, tikje comfortabeler, zeg maar een sportieve toervork. De betere keus in veel gevallen.
Een Yari is een allmountain/endurovork, stijver, zwaarder en steviger dan de andere twee (oa door de dikkere binnenpoten van 35 ipv 32mm). Als je zelf wat zwaarder bent en/of ruig wilt gaan doen de betere keus.

Dus je zou er goed aan doen je eisen/verwachtingen eerst zo duidelijk mogelijk te hebben, en daarbij de best geschikte vork uit te kiezen.
In de wilde weg allerlei totaal verschillende vorken opnoemen is niet heel zinvol ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De vorken die ik voorstelde zijn zo'n halve kilo zwaarder dan Reba, SID en Fox32.
Door hun dikkere binnenpoten zijn ze minder flexibel en sturen daardoor nauwkeuriger. Je merkt dat zeker als je wat zwaarder bent en/of ruwer rijdt.
Voor deze vorken is 120mm het minimum. Voor het frame is dit het maximum.
Ik stelde deze vorken voor omdat ik dacht dat TS wat "meer" nodig had.
Maar tov een goedkope coil Suntour is het al snel meer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Van 100 naar 120 is geen reuze verschil. Merkbaar, maar niet compleet anders of zo.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, ietjes meer comfort, ietsjes meer rust en controle als het ruw wordt.
Iets minder nerveus sturen.
Lijkt mij allemaal een voordeel, maar niet wereldschokkend.
Als TS niet zwaar is en/of geen lompe rijstijl heeft kan een 32mm vork ook.
Dat vergroot de keuze en is wellicht beter voor het budget.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wat is zwaar ?, 100kg? 80kg ? Met camelbak zit ik rond de 83 kg .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beetje in between ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Al je niet max-attack iedere bocht neemt, dan hoef je met 80 kg nog geen 'dikke' vork. Maar zelfs als het niet hoeft, dan zul je het wel merken. Stukje extra zekerheid bij het sturen.

Ik zit op 90 kg (bepakt) en ga voor 'lomp'. Met een FOX 32 in 120 mm is het dan af en toe gewoon schrikken. Maar doe ik het rustig aan (zelden...), dan werkt de 32 prima.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha ja, nu je het er over hebt.
Ik herinner me nog een stukje Bahntrail, waar ik vanwege drivetrain problemen weer eens reed met mn andere fiets, Fox32 ipv de Pike.
De voorkant deed erg overwachte dingen (daarna wat rustiger gedaan).
Mijn gewicht is tegenwoordig ook ruim 90kg, ten tijd van dat voorval, zat ik daar nog wel onder.
Nu is die Bahntrail niet extreem, maar ook weer niet je Nederlande xc-rondje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

*kuch* Er ligt hier nog een 400km jonge Formula33 (33mm) in de schuur als je een witte zoekt. Is ook makkelijk om te bouwen naar 120mm (kwestie van spacers eruit).
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

"blessed", Formula33 ken ik niet , wat is de reden dat je hem niet meer hebt gebruikt na 400km?

Ik zoek toch naar 100mm veerweg , en liefs wit ,maar black glossy kan ook ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Formula 33 is wel een heel lekker vorkje! En wat afstelling betreft niet te vergelijken met een SID of een 32SC. Gewoon een lekkere toervork met extra reserve!

(en dus best eenvoudig om te bouwen, leuk om eens te proberen!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Snelle Buffer schreef:"blessed", Formula33 ken ik niet , wat is de reden dat je hem niet meer hebt gebruikt na 400km?

Ik zoek toch naar 100mm veerweg , en liefs wit ,maar black glossy kan ook ....
Hij is 100mm. En de reden dat ik `m niet meer gebruik was de bouw van m`n huidige fiets.
Ik vond `m trouwens beter dan de Reba die ik ervoor had, meer "plush" en duidelijk stijver (lees= strakker sturen)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

bedankt voor de info , ik neem het mee in de keuze :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik ga toch maar voor 100mm vork , de huidige coil vork heeft dit ook en heeft 32mm “poten” , de evt. 20mm veerweg extra bij een 120mm vork zie ik niet als een grote verandering.Bedankt voor de input :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie