dempers en maatvoering help

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik denk niet dat het slim is. Het doet iets met je fiets, laat 'm misschien verder inveren dan de bedoeling is met dat frame. Het is tenslotte geen voorvork. Je haalt in elk geval niet alles uit fiets en demper. Maar is jouw inbouwmaat zo moeilijk te krijgen dan?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

AFJ13 schreef:hardtail is afgestreept, fully rijdt veel beter vind ik. zelfs als de demper niet 100% doet wat ik wil maar slechts 80%
:-q
AFJ13 schreef:afvallen is een mooie, er is al 40 af ;)
:-q :-q
AFJ13 schreef:voor de duidelijkheid, de vering is niet slecht maar mijn gevoel zegt dat het beter kan
Ik denk dat je geen idee hebt hoeveel beter het kan! :roll: :wink:
AFJ13 schreef:stel dat je een 190-51 demper monteert, gaat die 6mm problematisch zijn?
Ja, dat gaat problematisch zijn. Ten eerste krijg je 'm er waarschijnlijk niet tussen. Als het wel lukt verandert de geometrie in negatieve zin. En dan is even de vraag of de achterkant nu iets verder in kan veren en op dat moment de band of de link het frame gaat raken. En wat dan de gevolgen zijn.

Aan de andere kant, dat verder inveren valt misschien nog wel mee. Als de langere demper dan past is de vraag of die geometrieverandering echt negatief uit pakt en eventueel weer op te vangen is met bijvoorbeeld een 140 mm vork aan de voorkant. Dan komt alleen je bracket hoger. En heb je iets meer veerweg.

Tenzij je van experimenteren houdt, zou ik het toch niet doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En eventueel overstappen naar een coilshock?
Dat pakte bij mij heel positief uit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef:En eventueel overstappen naar een coilshock?
Idee is goed, maar dan moet je alsnog naar een custom veer (!) en dan moet ook de demping van de demper aangepast worden.


Bij meer veerweg of onder de 110 kg is dit pas een echt interessante optie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

maat is niet heel lastig te krijgen, valt mee.

coilshock in die maat heb ik wel aan gedacht maar nog niet gevonden. beginnen vaak pas bij 200mm
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

Lars TB schreef:
AFJ13 schreef:hardtail is afgestreept, fully rijdt veel beter vind ik. zelfs als de demper niet 100% doet wat ik wil maar slechts 80%
:-q
AFJ13 schreef:afvallen is een mooie, er is al 40 af ;)
:-q :-q
AFJ13 schreef:voor de duidelijkheid, de vering is niet slecht maar mijn gevoel zegt dat het beter kan
Ik denk dat je geen idee hebt hoeveel beter het kan! :roll: :wink:
AFJ13 schreef:stel dat je een 190-51 demper monteert, gaat die 6mm problematisch zijn?
Ja, dat gaat problematisch zijn. Ten eerste krijg je 'm er waarschijnlijk niet tussen. Als het wel lukt verandert de geometrie in negatieve zin. En dan is even de vraag of de achterkant nu iets verder in kan veren en op dat moment de band of de link het frame gaat raken. En wat dan de gevolgen zijn.

Aan de andere kant, dat verder inveren valt misschien nog wel mee. Als de langere demper dan past is de vraag of die geometrieverandering echt negatief uit pakt en eventueel weer op te vangen is met bijvoorbeeld een 140 mm vork aan de voorkant. Dan komt alleen je bracket hoger. En heb je iets meer veerweg.

Tenzij je van experimenteren houdt, zou ik het toch niet doen.
dat idee had ik ook. en vooral het nog hogere bottombracket houdt mij tegen, die vind ik al vrij hoog bij de nerve. heb het idee als je er een langere demper en voorvork met mer veerweg inzet, je een veredelde spectral krijgt. die heb ik bewust niet gekozen toen :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou als eerste gewoon informeren bij een veringspecialist. Dat kost niets en levert je sowieso bruikbare info op op basis waarvan je dan nog kunt bekijken wat de beste optie is.

Bikesuspension is natuurlijk heel laagdrempelig en bespaart je verzendkosten (op en neer) naar Engeland. Ik weet alleen niet of zij net zo ver gaan in het customizen van dempers als TFT.
Ik heb met beiden goede ervaringen, BS met regulier onderhoud en bij TFT heb ik ooit de demper van mijn fiets laten servicen en optimaliseren op mijn situatie. Dat was niet goedkoop, met verzenden erbij iets over de 200 euro. Aan de andere kant kost een andere demper vrijwel zeker meer en krijg je een als nieuwe demper die op jouw situatie is afgestemd terug, dus het is denk ik toch de betere optie.

Maar het begint dus iig met vragen stellen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

klopt en daar ben ik hier mee begonnen :D

ik ga me eens even verdiepen en wat rond mailen. wordt wellicht vervolgd
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Even een berekening ter ondersteuning van Lars zijn verhaal over de langere demper.

Een langere shock zou kunnen passen met een setje offset bussen. Daar maak je de demper effectief 6mm korter mee. Dan zit je dus weer op 184mm.
Dan heb je nog wel een langere slag. Heel simpel berekend, 110/44 = factor 2.5. 2.5x51 = 127.5mm. Heb je 17,5mm extra veerweg.
Of je daarmee weg komt zou je kunnen uitproberen zonder demper in je frame. Of je gaat ook hier even mee rekenen.
Ikzelf heb de offsetbussen op de originele demper gemonteerd, waarmee dus het begin- en eindpunt van de 110mm veerweg verlegd is.
Om precies te zijn is deze 6/44=14% verlegd. Het eindpunt was voorheen 110mm t.o.v. originele bovenste punt. Dat is nu 1.14x110=125.4mm t.o.v. originele bovenste punt. Hetzelfde effect dus als 15.4mm meer veerweg.
Dat scheelt maar 2mm t.o.v. de demper met langere slag. Ik kom er makkelijk mee weg, dus die 2mm moet er nog wel bij kunnen.
Heeee, een Neuron met bijna 130mm veerweg. Begint inderdaad op de oude Spectral 29er te lijken.

Nu zou je zeggen, de oog tot oog afstand is door de offset bussen net zo lang, dus veranderd de geometrie niet.
Maar je moet niet de sag vergeten. Dus als je 25% sag mee rekent, 25%x51mm=12.75mm ingeveerd vanaf oog tot oog. Dit t.o.v. 25%x44mm=11mm ingeveerd bij originele demper.
Dan is je netto oog tot oog dus stiekem toch 1.75mm lager. Wat in een stationaire stand resulteert in 1.75x2.5=4.4mm meer ingeveerde achterkant en dus een iets lagere BB, iets slackere headangle en seatangle. De laatste is te compenseren met zadel, dus in principe voordelig.
Hetgene wat roet in het eten gooit is dat je voorvork eigenlijk meer travel zou moeten hebben. Dan gaat je BB weer omhoog, hoeken worden nog slacker, wat voor je seatangle niet zo relaxed is.
Dit kun je dan weer een beetje compenseren met een angleset.

Maar goed, als je zo ver gaat, kun je beter een andere fiets kopen.. Dit is dus niet de manier.

Nu over het echte probleem, wat ik met mijn 85kg ook ervaar:
Wat mij opvalt is dat de demper het eerste stuk van zijn travel redelijk goed is, maar daarna knalt hij er voor mijn gevoel ongedempt doorheen.
Dit fenomeen werd ook in verschillende reviews beschreven en daar werden verschillende oplossingen gesuggereerd.
https://singletrackworld.com/2017/09/re ... on-al-9-9/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.pressreader.com/australia/m ... 2220676327" onclick="window.open(this.href);return false;

5 verschillende suggesties waarvan het afwachten is of het daadwerkelijk het probleem oplost.
Ik ben erg benieuwd wat jou onderzoek op gaat leveren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Probleem als je met offset bussen gaat werken is dat je daadwerkelijk aan de veerkarakteristiek gaat komen en dat er nog wat andere, eventueel ongewenste zaken gaan gebeuren. Zoals misschien wel nog minder progressiviteit... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Het enige wat het doet is de oog tot oog afstand van de demper verkorten. Die blijft in dit specifieke geval met de langere demper in combinatie met de bussen nagenoeg hetzelfde als origineel.
Kinematisch veranderd er dus niets, de pivots blijven op dezelfde positie zitten, de veerkarakteristiek veranderd dan toch niet door de offsetbussen.
Eventuele veranderingen in veerkarakteristiek komen door andere factoren zoals de langere slag, ander volume, andere tune, andere instellingen.
Dus niet door de offsetbussen.

In mijn situatie veranderd er wel wat, omdat de afstand echt korter wordt dan origineel. Dat is zeker waar.
Het was een gokje, maar voor nog geen 3 tientjes het proberen waard en voor mij is het een geslaagd experiment gebleken.
De oude bussen heb ik nog, maar die gaan er niet meer op komen.
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

Flow&Co schreef:Even een berekening ter ondersteuning van Lars zijn verhaal over de langere demper.

Een langere shock zou kunnen passen met een setje offset bussen. Daar maak je de demper effectief 6mm korter mee. Dan zit je dus weer op 184mm.
Dan heb je nog wel een langere slag. Heel simpel berekend, 110/44 = factor 2.5. 2.5x51 = 127.5mm. Heb je 17,5mm extra veerweg.
Of je daarmee weg komt zou je kunnen uitproberen zonder demper in je frame. Of je gaat ook hier even mee rekenen.
Ikzelf heb de offsetbussen op de originele demper gemonteerd, waarmee dus het begin- en eindpunt van de 110mm veerweg verlegd is.
Om precies te zijn is deze 6/44=14% verlegd. Het eindpunt was voorheen 110mm t.o.v. originele bovenste punt. Dat is nu 1.14x110=125.4mm t.o.v. originele bovenste punt. Hetzelfde effect dus als 15.4mm meer veerweg.
Dat scheelt maar 2mm t.o.v. de demper met langere slag. Ik kom er makkelijk mee weg, dus die 2mm moet er nog wel bij kunnen.
Heeee, een Neuron met bijna 130mm veerweg. Begint inderdaad op de oude Spectral 29er te lijken.

Nu zou je zeggen, de oog tot oog afstand is door de offset bussen net zo lang, dus veranderd de geometrie niet.
Maar je moet niet de sag vergeten. Dus als je 25% sag mee rekent, 25%x51mm=12.75mm ingeveerd vanaf oog tot oog. Dit t.o.v. 25%x44mm=11mm ingeveerd bij originele demper.
Dan is je netto oog tot oog dus stiekem toch 1.75mm lager. Wat in een stationaire stand resulteert in 1.75x2.5=4.4mm meer ingeveerde achterkant en dus een iets lagere BB, iets slackere headangle en seatangle. De laatste is te compenseren met zadel, dus in principe voordelig.
Hetgene wat roet in het eten gooit is dat je voorvork eigenlijk meer travel zou moeten hebben. Dan gaat je BB weer omhoog, hoeken worden nog slacker, wat voor je seatangle niet zo relaxed is.
Dit kun je dan weer een beetje compenseren met een angleset.

Maar goed, als je zo ver gaat, kun je beter een andere fiets kopen.. Dit is dus niet de manier.

Nu over het echte probleem, wat ik met mijn 85kg ook ervaar:
Wat mij opvalt is dat de demper het eerste stuk van zijn travel redelijk goed is, maar daarna knalt hij er voor mijn gevoel ongedempt doorheen.
Dit fenomeen werd ook in verschillende reviews beschreven en daar werden verschillende oplossingen gesuggereerd.
https://singletrackworld.com/2017/09/re ... on-al-9-9/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.pressreader.com/australia/m ... 2220676327" onclick="window.open(this.href);return false;

5 verschillende suggesties waarvan het afwachten is of het daadwerkelijk het probleem oplost.
Ik ben erg benieuwd wat jou onderzoek op gaat leveren.

mooie berekening, en duidelijk verhaal. dit ga ik vanavond nopg eens rustig doorlezen en op mij in laten werken. nadeel wat bij een andere fiets niet verdwijnt is mijn eigen gewicht. :)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

AFJ13 schreef:mooie berekening, en duidelijk verhaal. dit ga ik vanavond nopg eens rustig doorlezen en op mij in laten werken. nadeel wat bij een andere fiets niet verdwijnt is mijn eigen gewicht. :)

Maar het kan wel een wereld van verschil maken... Een ander veersysteem kan het hele probleem oplossen.

Maar ja, het kost gelijk zo veel... :-{
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

mud mate schreef:
AFJ13 schreef:mooie berekening, en duidelijk verhaal. dit ga ik vanavond nopg eens rustig doorlezen en op mij in laten werken. nadeel wat bij een andere fiets niet verdwijnt is mijn eigen gewicht. :)

Maar het kan wel een wereld van verschil maken... Een ander veersysteem kan het hele probleem oplossen.

Maar ja, het kost gelijk zo veel... :-{
en aangezien we thuis nog druk aan het verbouwen zijn, er 3 dure spruiten lopen en de andere kosten ook doorgaan is een andere fiets geen optie HAHAHA

en daarbij ben ik ontzettend blij met deze fiets.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Flow&Co schreef:Het enige wat het doet is de oog tot oog afstand van de demper verkorten. Die blijft in dit specifieke geval met de langere demper in combinatie met de bussen nagenoeg hetzelfde als origineel.
Kinematisch veranderd er dus niets, de pivots blijven op dezelfde positie zitten, de veerkarakteristiek veranderd dan toch niet door de offsetbussen.
Eventuele veranderingen in veerkarakteristiek komen door andere factoren zoals de langere slag, ander volume, andere tune, andere instellingen.
Dus niet door de offsetbussen.
Het luistert iets nauwer.

Als je een langere demper zou gaan plaatsen zou de manier van inveren van de link vanaf het punt waarop de slag weer 44 mm precies hetzelfde verlopen als met de juiste demper. En verandert de karakteristiek dus niet. Met een offsetbus onderin verleg je dat punt dus iets - de pivots/draaipunten blijven dus niet op dezelfde positie! - en dat zal over het hele bereik van die slag invloed gaan hebben.

Nu zal het in de praktijk meestal wel meevallen (een goede die het verschil voelt!), maar het kan net dat beetje zijn dat het negatieve effect nog eens versterkt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie