rem probleem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Is gewoon afgelopen met een dot in mineraal systeem :( ....hier boven staat het goed beschreven, dus ik gaat het niet herhalen :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
WWWebber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 19 oktober 2012, 16:18

Jajaja, het is me inmiddels wel duidelijk dat de boel naar de gallemiezen is. Gelukkig moet ik zelf op de blaren zitten, hebben jullie geen last van. Ga op zoek naar een nieuw setje.

Dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

WWWebber schreef:Jajaja, het is me inmiddels wel duidelijk dat de boel naar de gallemiezen is. Gelukkig moet ik zelf op de blaren zitten, hebben jullie geen last van. Ga op zoek naar een nieuw setje.

Dank voor het meedenken.
Nou, als ik zou constateren dat de boel nog goed werkt en dus helemaal niet naar de haaien is, zou ik geen ander setje aanschaffen.
Ik zou met eigen ogen willen zien dat de boel om zeep is en zou me dat niet echt door anderen aan laten praten.

Heb je inmiddels al gespoeld? Ben best wel benieuwd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op het moment dat de boel goed ontlucht is en je toch geen druk krijgt is er duidelijk iets mis. Grote kans dat de dichtingen al (teveel) aangetast zijn.
Al kan controleren natuurlijk nooit kwaad, maar ik vrees het ergste.

Overigens gaat het ook andersom mis, minerale olie in een DOT systeem tast ook de dichtingen aan. Dat werd wel bewezen toen een kennis van me ooit bovenop de Vaalserberg aankwam terwijl de remolie langs z'n vork droop. Fietsenmaker had minerale olie in een set Hayes remmen gedaan... :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
WWWebber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 19 oktober 2012, 16:18

Had idd paar keer gespoeld, en daarna ontlucht. Maar kreeg de boel niet op druk. Vandaar mijn conclusie dat ik op zoek moest naar een nieuw setje. Gisteravond gezocht naar een nwe maar dat past natuurlijk allemaal weer net niet met wat ik heb aan shifters. Moedeloos een laatste poging gewaagd en de boel helemaal gedemonteerd en nog een keer ontlucht. Wis en waarachtig zag ik nu weer beweging in de remmen. De boel weer gemonteerd, en we hebben nu weer normale remdruk. Dus dat issue is opgelost. Geen idee waarom het ontluchten in gemonteerde toestand kennelijk niet goed ging, heb het de laatste keer niet veel anders gedaan..... Zag ook geen olie bij de remmen, dus dat was ook bemoedigend, straks bij thuiskomst ff checken of de boel nog op druk is.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dat lijkt gunstig zo :-q
Maar voor de zekerheid kan het geen kwaad om nog even iets heel nuttigs aan je actie toe te voegen;

Je remhendels inknijpen en vervolgens een postelastiek of tiewraps aanbrengen zodat de hendels ingeknepen blijven en de boel dus diverse uurtjes onder druk blijft.
Laat dat lekker een nacht en dagdeel zo staan.
Niet overdrijven qua spanning die je daar op zet, gewoon zoals je normaal remt.

Op deze wijze vang je twee vliegen in één klap;
1) Je kunt de volgende dag constateren of er nog steeds druk op het systeem staat. Zo ja, problem solved.
Zo nee, zoekactie oorzaak en plaats van de lekkage of wellicht alsnog andere remset opzoeken.
2) Zo ontlucht je in ghetto style. Mits natuurlijk de leidingen zonder rare bogen richting je remhendels lopen en die hendels het enige hoogste punt in het systeem zijn.
Eventuele luchtbelletjes drijven lekker op hun gemakkie naar boven en omdat je remhendels ingeknepen zijn kunnen die uit het systeem ontsnappen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vergeet punt 2.
Maar wel zinvol om het spul eens voor lange tijd onder druk te houden.
Weet je zeker dat alle DOT er uit is?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Punt 2 vergeten?! :evil:
:wink:
Heb dit een paar keer met succes zo toegepast, weinig tijd of ff geen zin om uitgebreid te ontluchten.
Rem die wat sponzig aangreep, volgende dag weer stevig zoals het hoort.
Benieuwd hoe dat dan komt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Punt 3. Dump alles in de prullenbak en koop Hope remmen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan Willem schreef:Punt 2 vergeten?! :evil:
:wink:
Heb dit een paar keer met succes zo toegepast, weinig tijd of ff geen zin om uitgebreid te ontluchten.
Rem die wat sponzig aangreep, volgende dag weer stevig zoals het hoort.
Benieuwd hoe dat dan komt.
Niet omdat de lucht kan ontsnappen naar het reservoir als de rem is ingeknepen ;)
Want als je hendel is ingeknepen, dan is de doorgang naar het reservoir afgesloten...
Je comprimeert de luchtbel, waardoor die kleiner wordt en makkelijker stijgt.
Pas als je de rem loslaat gaat de luchtbel met de olie mee het reservoir in.
Eigenlijk werkt de truc alleen voor lucht die in de leidingen zit.
Die lucht komt er meestal in omdat er te weinig olie in t reservoir zit.
Beter zou je dus goed ontluchten en olie op peil brengen, dan een trucje uithalen met een tiewrap.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WWWebber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 19 oktober 2012, 16:18

Druk zit er nog op. Heb inmiddels de rem vastgezet met een tiewrap. Morgenvroeg maar weer checken. Begin het weer wat rooskleuriger in te zien.....

Thnx voor de tip!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

ThaSingleTrackMastah schreef: Weet je zeker dat alle DOT er uit is?
Nee, dat weet de TS niet zeker..

Zeker weet je het pas als je remklauwen en rempomp helemaal uit elkaar haalt, seals enzo eruit, alles grondig spoelen met heet water en ontvetter wat je seals niet aantast.
Nu kan er ergens in dooie hoekjes (juist ja, tussen de seals..) DOT vloeistof blijven zitten, uiteindelijk kan dit een probleem worden ben ik bang. DOT lost niet op in minerale olie dus verdunnen doe je het sowieso niet.

Ik zou dit moment aangrijpen om een nieuwe remset te verantwoorden op het huishoudbudget :tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is waar ik ook bang voor ben...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef:Punt 3. Dump alles in de prullenbak en koop Hope remmen.
Dan kun je iig DOT remolie gebruiken. :-q
“Old, not obsolete”
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

WWWebber schreef:Gisteravond gezocht naar een nwe maar dat past natuurlijk allemaal weer net niet met wat ik heb aan shifters.
Hoe bedoel je dit precies?
“Old, not obsolete”
Plaats reactie