Vrager over (studenten)upgrade naar 1x10

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
caspervboggelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 september 2017, 18:33
Mijn mountainbike: Superior XP969

Advies gevraagd voor een student!

De 3x9 aandrijving van mijn 26er is inmiddels bijna geheel versleten, wat betekent dat het tijd is voor een nieuwe. Echter ben en blijf ik een student, dus het liefst wil ik voor zo min mogelijk geld een nieuwe aandrijving.

Ik heb gemerkt dat ik met mijn 36t voorblad en 11-32 cassette (9-speed en 26" dus) voor de Nederlandse ritten eigenlijk voldoende bereik heb. Aangezien mijn cranks (oude triple XT crank) en mijn XT derailleur (RD-M772 long cage) nog prima functioneren, denk ik erover om er een 1x10 aandrijving van te maken.

In verband met mijn budget en de range van mijn derailleur denk ik aan een 11-34 SLX cassette met een 36t narrow wide voorblad.

Dan heb ik een mooi lijstje met concrete vragen gemaakt:
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn kettinglijn enigszins recht krijg op mijn triple crank? Is dat überhaupt mogelijk?
- Levert mijn 9-speed derailleur problemen op (uiteraard icm een 10-speed shifter) met een 10-speed cassette?
- Heb ik nog iets van spacers nodig om een 10-speed cassette op een 9-speed Shimano hub te monteren?
- Is het een aanrader om een ovaal voorblad te nemen? En waarom?
- Zijn er nog zaken waar ik niet over nagedacht heb of die ik over het hoofd zie? Ik hoor ze graag

Mijn huidige boodschappenlijstje is als volgt, maar er van afwijken is geen probleem:
10-speed SLX cassette (10-34)
10-speed XT shifter (rechts, 10 speed)
10-speed KMC ketting(en)
Narrow wide voorblad (36t, al dan niet oval?). Welke raden jullie aan?

Alvast bedankt!!
Casper
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

caspervboggelen schreef:...

Dan heb ik een mooi lijstje met concrete vragen gemaakt:
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn kettinglijn enigszins recht krijg op mijn triple crank? Is dat überhaupt mogelijk?
Narrow wide blad op de plek van je middelste blad en voila, prima te doen.
- Levert mijn 9-speed derailleur problemen op (uiteraard icm een 10-speed shifter) met een 10-speed cassette?
Dit durf ik niet te zeggen. Het zou kunnen dat dit een mogelijkheid is, maar daar ben ik niet bekend mee. Waarom niet 1x9? Je geeft aan dat je genoeg bereik hebt? Als je dan toch per se 1x10 wilt en een derailleur gaat kopen, kies er dan een met clutch.
- Heb ik nog iets van spacers nodig om een 10-speed cassette op een 9-speed Shimano hub te monteren?
Bij MTB's passen 9- en 10-speed cassettes op dezelfde Shimano body. Geen spacers nodig dus.
- Is het een aanrader om een ovaal voorblad te nemen? En waarom?
Een ovaal is een klein beetje fijner voor je knieen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Verder is een ovaal met de ovaliteit op de juiste plek duurder dan een goedkoop chinees rond blad, dus om de kosten te drukken zou ik een alibaba narrow/wide rond nemen. Als geen alibaba wilt, dan kijk je bij superstarcomponents of workscomponents. Beiden uit de UK.
- Zijn er nog zaken waar ik niet over nagedacht heb of die ik over het hoofd zie? Ik hoor ze graag
Je zou eventueel een chaindevice kunnen monteren voor wat extra zekerheid ivm het ontbreken van een clutchderailleur.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Edit, zie al wat antwoorden staan maar toch nog even mijn reactie:

- Hoe zorg ik ervoor dat mijn kettinglijn enigszins recht krijg op mijn triple crank? Is dat überhaupt mogelijk?
Je nw-blad op de positie van het middenblad monteren. De kettinglijn bij een triple crank wordt vanaf de positie van het middenblad gemeten.

- Levert mijn 9-speed derailleur problemen op (uiteraard icm een 10-speed shifter) met een 10-speed cassette?
Ja, een 9-speed derailleur heeft een andere ratio dan een 10-speed. Dwz, bij dezelfde kabeltrek (die bepaalt wordt door je shifter) zal een 9 derrie niet even ver zijdelings bewegen dan een 10-speed derrie. Dus je ketting zal niet op elk kransje perfect lopen en het schakelen naar bepaalde kransjes kan moeilijker gaan.

- Heb ik nog iets van spacers nodig om een 10-speed cassette op een 9-speed Shimano hub te monteren?
Nee, een Shimano mtb-freewheelbody is voor 8/9/10/11 speed gelijk.

- Is het een aanrader om een ovaal voorblad te nemen? En waarom?
Kwestie van persoonlijke voorkeur. Sommigen claimen -vooral bij steil klimmen- een voordeel, anderen merken niks. Hou er rekening mee dat een ovaal blad op de grootste diameter groter is dan een rond blad met evenveel tandjes. Dus een ovaal 36 kan zomaar evenveel ruimte nodig hebben als een 38 rond.

- Zijn er nog zaken waar ik niet over nagedacht heb of die ik over het hoofd zie? Ik hoor ze graag.
Ja, check of een 36 blad op de middenpositie van de crank niet tegen je liggende achtervork komt. Kan goed gaan, maar bij sommige frames ook niet. En als je het op de buitenpositie moet monteren om genoeg clearance te hebben wordt de kettinglijn erg ongunstig, je ketting zal erg schuin lopen op de grote kransjes.

Verder hebben 9-speed en sommige 10-speed derailleurs geen "clutch", de ketting zal meer klapperen en minder strak blijven liggen op hobbelige ondergrond. Met een grotere kans op aflopen als gevolg, dus het kan zijn dat je een bashring + jumpstop moet monteren om de boel op het voorblad te houden (of toch de voorderailleur laten zitten met dat doel).

Voor een nw-blad kun je op ebay of ali shoppen, die Chinese bladen zijn goedkoop en schijnen het prima te doen. Ik heb er zelf een in gebruik (<10 euro) maar kan over de levensduur nog niks zinvols zeggen, nog niet genoeg km's mee gemaakt...
Als je naar 10-speed wilt zul je dus ook een shifter moeten aanschaffen. Wellicht goed tweedehands te vinden omdat veel mensen naar 1x11 of 1x12 overstappen.

En anders kan dit een interessante shop zijn:
https://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=31" onclick="window.open(this.href);return false;

Wellicht ten overvloede: elk merk (achter)derailleur heeft zijn eigen merk shifter nodig, je kunt dus geen Shimano derailleur schakelen met een Sram shifter of andersom. Dit vanwege de andere ratio's als boven genoemd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
caspervboggelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 september 2017, 18:33
Mijn mountainbike: Superior XP969

Thanks voor je duidelijk antwoorden, top!

Enig idee wat de typische bolt diameter is van het middelste blad?

Indien ik een clutched derailleur aanschaf, kan ik dan niet net zo goed een 11 speed nemen? M.a.w. past een 11 speed cassette ook op dezelfde Shimano body? Of is deze wel breder?

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

caspervboggelen schreef:
- Zijn er nog zaken waar ik niet over nagedacht heb of die ik over het hoofd zie? Ik hoor ze graag?

Alvast bedankt!!
Casper
Als jij een typische student bent met dito studentenleven zou een maand niet zuipen je al veel geld opleveren voor een ruimer budget.

:bier:

:winkie:
caspervboggelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 september 2017, 18:33
Mijn mountainbike: Superior XP969

Ook jij bedankt Kermit, daar kan ik wat mee! Werkt fantastisch, zo'n forum!

Zorgt die 10-speed shifter er dan niet voor dat er minder kabeltrek is? Dat zou ik verwachten... Zal er wel naast zitten haha

Momenteel heb ik midden al de 36 gemonteerd (heb een 22-36-44, beetje vreemde verhouding, maar die had mijn schoonvader nog over toen mijn middenblad kapotgegaan was, en dat beviel eigenlijk prima dus)

Een Chinees voorblad ga ik gewoon proberen als ik in 2 van de 2 reacties die tip krijg, haha!
caspervboggelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 september 2017, 18:33
Mijn mountainbike: Superior XP969

Hahaha ik houd hier heel verstandig mijn kaken stijf op elkaar Dice, en dat betekent niet dat je ongelijk hebt... Keuzes, keuzes, keuzes haha!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

caspervboggelen schreef:Zorgt die 10-speed shifter er dan niet voor dat er minder kabeltrek is? Dat zou ik verwachten... Zal er wel naast zitten haha
Het gaat er om dat die kabeltrek overeenkomt met de ratio van de derailleur, zodat die de ketting exact genoeg verplaatst voor het volgende kransje.

Al vaak gelinkt hier, onderstaand artikel, geeft een goede uitleg (met tabellen) van wat er allemaal compatible is.
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;
Waanzin, zoveel verschillende standaards maar dat is de fietsindustrie... (wacht maar tot je je verdiept in bottom brackets en achterassen :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Even onder elkaar met een mooie balans tussen "goed genoeg" en zo betaalbaar mogelijk:

Cassette: https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p43864/" onclick="window.open(this.href);return false;

Derailleur: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p31979/" onclick="window.open(this.href);return false; Deore plus derailleur kan ookm, maar is slechts een paar euro goedkoper en in mijn ervaring is die Zee vele malen strakker.

Shifter: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p36927/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ketting: https://www.bike-components.de/en/Shima ... in-p29587/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zit je op iets meer dan 100,- voor een complete upgrade naar 1x10 speed. 1x11 SLX upgrade kost je 140,- Krijg je meer bereik (11-42) maar ook een iets minder strak schakelende afmontage. Ik heb beiden en voor NL voldoet 1x10 meer dan, voor de Alpen heb ik 1x11 met een 11-42 en dat gaat zowaar ook nog. Wel beiden met een 30t voorblad trouwens.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je dan toch bezig bent, dan zou ik 1x11 kiezen. Dan maar een weekne minder bier.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad, 11-sp.

Shimano SLX met Sunrace cassette. Ik zou wel minimaal 11-40 of zo nemen, ik red het op de UHR net met 36-40. In Limburg zal dat al te zwaar zijn, mocht je toch eens die kant op gaan. 11-42 of 11-46 is verstandiger als je dan toch voor 11-sp gaat.

Neem wel een narrow-wide blad, want anders blijft je ketting er af stuiteren.


Alles een tikje duurder dan de simpele 10-sp variant, maar wel betrouwbaar!

(en anders het verkoopgedeelte van het forum in de gaten houden, komt regelmatig wat langs)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
caspervboggelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 september 2017, 18:33
Mijn mountainbike: Superior XP969

Goeie tip! Thanks. Ik ga het verkoopgedeelte maar eens in de gaten houden!

Dan ga ik denk ik voor de 11-speed met een sunrace 11-42t cassette. Clutch lijkt me toch wel ideaal. En een nw blad uit China. Ik ben benieuwd!
caspervboggelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 september 2017, 18:33
Mijn mountainbike: Superior XP969

Er schiet me nog een nieuwe vraag te binnen... Heb ik geen spacers (of kleinere chainring bolts) nodig, aangezien ik straks geen buitenblad meer heb (en de boutjes nu door middenblad, crank en buitenblad gaan)? Zo ja, weet iemand hier de maten van? Ik word op internet nog niet veel wijzer...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ben lang op zoek geweest naar dat soort spacers. Rohloff levert ze, verder heb ik ze niet kunnen vinden. Zal eens kijken of ik ze ergens los heb liggen en dan nameten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Of je gebruikt wat carrosserieringen die zijn overal wel verkrijgbaar.
Plaats reactie