Vrager over (studenten)upgrade naar 1x10

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

@Tstm; in mijn Hornet frame kan ik banden tot 2.8 kwijt, terwijl het frame geen boost heeft (daar heb ik ‘m op uitgezocht).
“Old, not obsolete”
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marco79 schreef:@Tstm; in mijn Hornet frame kan ik banden tot 2.8 kwijt, terwijl het frame geen boost heeft (daar heb ik ‘m op uitgezocht).
Dan heeft dat dus niets met de kettinglijn te maken. Tenzij de ketting je band gaat raken, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Daarbij is er bij een derailleur natuurlijk geen sprake van een ideale kettinglijn. Hooguit een geoptimaliseerde. En dat zou bijna persoonlijk moeten zijn, hoewel de uitleg van TSTM ook mijn uitleg is sinds de introductie van Boost.


Maar goed, een keuze bieden kan geen kwaad en gezien de argumenten van TS is een iets goedkopere optie opsommen hier zeker juist! Hooguit zou je dus kunnen zeggen dat het prijsverschil zeer gering is. Maar als TS ook van bier houdt, dan zijn alle beetjes welkom!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Lars TB schreef:Daarbij is er bij een derailleur natuurlijk geen sprake van een ideale kettinglijn. Hooguit een geoptimaliseerde. En dat zou bijna persoonlijk moeten zijn, hoewel de uitleg van TSTM ook mijn uitleg is sinds de introductie van Boost.
Helemaal mee eens. Ik lijn de ketting zelf liever uit op het oog dan met de schuifmaat.
Bij mijn boost frame vind ik de non boost crank icm met 2 spacers links en 1 rechts (Shimano as) veel
mooier lopen op de grote bladen.

Nog even een kostenplaatje voor nieuwe componenten.
Sram NX = 137
20 + 55 + 46 + 11 + 5

Shimano SLX = 141
30 + 49 + 46 + 11 + 5

https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... ch-p48744/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... ch-p48743/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p49889/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... te-p48727/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p49977/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p49898/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p49889/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... te-p48727/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Fantastisch topic dit :) M'n vrouw haar Kona heeft op het moment een 3x10, maar ze schakelt NOOIT voor. Daar is een 1x dus veel gepaster, dus ben ik sinds gisteren op zoek naar ongeveer bovenstaand lijstje. En zat inderdaad ook al te klooien met die bladboutjes die ineens een paar mm te lang zijn.. ik zie vooral de bashguard wel zitten, ieder excuus om de slijptol aan te slingeren is er één! :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn vrouw schakelde wel voor (2x10) maar werd er niet vrolijk van.
En das toch wel de bedoeling van mtb'en ;)
1x11 was de oplossing.
Om haar nog wat te matsen bij het klimmen heb ik de 11-50 cassette van Sunrace gemonteerd. En een 30t voorblad.
Alle schakelproblemen opgelost!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ja veel beter. Het moet wel leuk blijven :D Even een topickaap: Geldt voor SRAM ook dat een 10spd cassette rechtstreeks te vervangen is voor 11? Zo ja, kan ik het boodschappenlijstje van Pat 1 op 1 overnemen, met alleen een voor SRAM geschikte cassette.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Bokmaaa schreef:Ja veel beter. Het moet wel leuk blijven :D Even een topickaap: Geldt voor SRAM ook dat een 10spd cassette rechtstreeks te vervangen is voor 11? Zo ja, kan ik het boodschappenlijstje van Pat 1 op 1 overnemen, met alleen een voor SRAM geschikte cassette.
Als het een gewone 8/9/10/11 body (zoals hieronder) is wel. Dan kun je de boodschappen zo in de mand doen ;)
Afbeelding

Shimano of Sunrace cassettes werken verder gewoon met Sram Derries. Die bijten elkaar niet.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Via Bike-components een upgrade kit bestellen, SRAM NX 1x11 voor €137,27 ex verzending...
NX cassette past gewoon op je Shimano hub, dan kwestie van derailleur en shifter plaatsen, afstellen en weer verder fietsen.

https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... it-p48765/" onclick="window.open(this.href);return false;
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Je kunt ook de andere kant op. In plaats van naar 1x10 of 1x11 naar 1x9. Dat is pas echt goedkoop.
NW blad, nieuwe cassette, nieuwe ketting(en), klaar. Kettingen blijven beter liggen als ze 10 speed zijn. Kijk op de site van absolute black, daar raden ze het ook voor 9 speed cassettes aan.

Ik rijd er nu al 15.000 km zo. Na 4500 km begon de ketting er af te springen door het gebrek aan een clutch, dat is met een heel mooi klein 40 grams direct mount kettinggeleidertje van One Up opgelost. Ik heb toen meteen het NW blad omgedraaid omdat het niet symmetrisch ten opzichte van de cassette kan worden geplaatst. Zo kon het toch symmetrisch afslijten. Dat kan overigens niet met alle NW bladen omdat de tanden niet altijd symmetrisch zijn. Na 12000 km heb ik het raceface NW blad, de 11-34 xt cassette en de 3 kettingen vervangen. Ik had nog langer door kunnen rijden.

Mijns inziens kun je je afvragen of 1x10, 1x11 en 1x12 beter zijn dan 1x9. Alles moet preciezer werken omdat de zijdelingse kettingverplaatsingen kleiner worden. Anders gezegd, de fabrikanten hebben het zichzelf moeilijker gemaakt. Je kunt met de nieuwe systemen flink aan range winnen, maar daar is de TS niet naar op zoek. Voor sommigen zijn kleinere stappen belangrijk voor een betere cadans. Maar cadans is bij mtb minder belangrijk dan bij race omdat de snelheden zo variëren. Je kunt een derailleur met een clutch kopen. Dus er zijn voordelen, maar die zijn niet voor iedereen doorslaggevend. Als er sinds 1x9 andere technische verbeteringen zijn in de schakelsystemen hoor ik het graag. Maar nieuwer is voor mij niet vanzelfsprekend beter, en ouder niet direct afgeschreven.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: Dan heeft dat dus niets met de kettinglijn te maken. Tenzij de ketting je band gaat raken, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Ohja.... op mijn KTM heb ik een spacer van het bottom bracket naar de non-driveside verplaatst
In mijn Hornet heb ik een 73mm bracket en dus geen spacers nodig. Vandaar de ketingbladspacers.... :oops:
“Old, not obsolete”
Plaats reactie