E13 Tire Plasma of Effetto Caffelatex?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maxxis geeft aan dat je beter geen dichtvloeistof met ammoniak kunt gebruiken omdat dat hun banden (op termijn) verzwakt. Nu zijn zowel E-Thirteen Tire Plasma en Effetto Mariposa Caffelatex zonder ammoniak.

Zijn er ervaringen hier met een van beide middelen? Goede of slechte?
Eventueel vergelijkingen met Stan's Notubes mag ook, die gebruik ik tot nu toe. Op mijn Merida zitten Maxxis banden, en ik overweeg ook op de hardtail naar Maxxis te gaan. Vandaar ook interesse in ammoniakvrije dichtvloeistoffen.

Ik heb ook weleens gelezen dat het wel meevalt met het verzwakken van die (Maxxis) banden als je wel middel met ammoniak gebruikt, maar het lijkt me erg lastig dat objectief vast te stellen zonder uitgebreide (lab)testen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Volgens mij waarschuwt Maxxis hier zelf niet meer voor.
De enige plek waar ik de waarschuwingen tegenkom zijn Duitse webshops, Bike components en R2 bikes.

Ervaring met de sealants die je noemt heb ik niet, maar ik heb het idee dat de waarschuwingen een beetje over datum zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over Effetto Mariprosa geen goede berichten gehoord.
E-13 latex ken ik niet, maar waarom geen Stans ?
Stans zegt dat ze amoniak vrij zijn.
(amoniak wordt in latex gebruikt als conserveermiddel/stabilistor)

Dat verhaal van Maxxis kom ik ook tegen, bijv. op de site van BC.
Ik kan me niet voorstellen dat BC deze waarschuwing maar blijft plaatsen, zonder dat ze daar een goede reden voor hebben.
Uit het verleden weet ik dat ook Kenda banden daar moeite mee hadden.
Als je googelt kom je misschien nog wat horror verhalen tegen, incl foto's.

Oud plaatje:
Afbeelding

Afbeelding

Ook Schwalbe ?
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aaaargh!! Niet mijn nieuwe Minions! ;-)

Als Stan's Notubes ammoniakvrij is is deze vraag overbodig, daar heb ik nog genoeg van staan. En ik heb het ook al in de banden op de Merida gegooid omdat ik dacht/hoopte dat die ammoniakverhalen wat overdreven zijn. Maar omdat ik in de nabije toekomst meerdere Maxxissen in huize kermit voorzie zat ik aan een overstap qua dichtmiddel te denken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vroeger zat er wel ammoniak in, maar op de laatste bus die ik kocht (alweer een paar jaar terug) stond expliciet dat ze tegenwoordig ammoniak-vrij zijn.
Ammoniak stinkt enorm, dus als het er in zit ruik je het wel (Vittoria TNT Pit stop).

Mijn zelf gemixte latex bevat ook ammoniak (ik gooi het er zelf in), tot nu toe hebben Schwalbe, Conti en Geax (Vittoria) daar geen problemen mee gehad.
Ik vraag me af wat ze er in gooien om de ammoniak te vervangen...
Mijn latex recept komt van een Duitse chemicus die dat eens op mtbr.com heeft gepost.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van de faq-sectie op de Stan's website:

I heard there is ammonia in your sealant and it is bad for my tire and or rim?
Any trace amount of ammonia in Stan’s sealant will evaporate soon after it is injected into the tire. We have found no damaging effects from our sealant even after years of use. Although tape may not be necessary to seal your rim, you may add one layer to protect un-anodized or scratched areas of your rim from oxidation due to moisture in the sealant.

Will using your sealant void the warranty on my tire?
Using our sealant may void the tire warranty with certain manufacturers. Stan’s NoTubes sealant will not damage your tire. Please consult your tire manufacturer’s warranty guidelines.


Dan zou er dus wel wat ammoniak in zitten, maar het beschadigt de band volgens hen niet.
Ze noemen niet specifiek Maxxis als merk dat ammoniak afraadt, stelletje Amerikanen ;-)

Nouja, als ik binnenkort van die puisten op mijn banden krijg zoals op die foto hierboven weten we genoeg :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik rij inmiddels zo'n vijf jaar met Maxxis banden en Stans latex en heb nog nooit problemen ondervonden. Bovendien, een band gaat bij mij ongeveer een jaar mee. Ook al is er een verouderingseffect door die amonia, dan lijkt het mij niet aannemelijk dat hier iets van te merken is voordat ik mijn band toch dien te vervangen omdat ie versleten is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ammoniak die nu nog in Stans zit is het gevolg vd latex die ze inkopen. Ammoniak wordt gebruikt als conserveermiddel/stabilisator.
Stans wil uiteraard ook geen geklonterde latex inkopen.
Maar die hoeveelheid is erg klein (ruik maar eens aan Stans). Ze gooien er geen ammoniak meer bij in het productie proces.
Blijkbaar hebben ze iets anders gevonden dat de latex stabiliseert zolang het in je band zit.
PEG wordt ook wel gebruikt, maar dat trekt volgens mij ook in het rubber.

Het dillema is vrij eenvoudig te beschrijven.
Je hebt vloeibaar rubber dat vloeibaar moet blijven.
Om dat te bewerkstelligen worden er dingen doorheen gemixt.
Maar die mix zit wel in een rubber omhulsel, namelijk je band.
Dus welk spul houdt rubber vloeibaar, maar lost geen rubber op?

OK, nu is latex ongevulcaniseerde rubber en je band is van gevulcaniseerde rubber, of een synthetische rubbersoort, dus er zijn waarschijnlijk wel een paar escapes, maar het probleem is duidelijk, lijkt mij.
De oplossing is blijlbaar niet zo eenvoudig...

Type hersteld.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op ma 17 september 2018, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Peaty’s schijnt ook geen amoniak te gebruiken...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hendrikjan schreef:Peaty’s schijnt ook geen amoniak te gebruiken...
En Mud schrijft elders dat het een goede combinatie is met Maxxis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

DuReal schreef:Ik rij inmiddels zo'n vijf jaar met Maxxis banden en Stans latex en heb nog nooit problemen ondervonden. Bovendien, een band gaat bij mij ongeveer een jaar mee. Ook al is er een verouderingseffect door die amonia, dan lijkt het mij niet aannemelijk dat hier iets van te merken is voordat ik mijn band toch dien te vervangen omdat ie versleten is.
+1, zelfde hier, geen idee waarom deze oude koe steeds maar weer uit de sloot wordt gehaald.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

hendrikjan schreef:Peaty’s schijnt ook geen amoniak te gebruiken...
Peaty's heb ik in gebruik en is niet echt de latex die ik zou aanraden., het duurt behoorlijk lang voor het een wat groter gaatje dicht en het spul blijft door de zijwangen heen zweten :-{ bij mijn 4 Maxxis banden iig
Voorheen gebruikte ik Stans en Joe's en had nooit deze problemen
'BUILT not Bought '
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

nielsvk schreef:+1, zelfde hier, geen idee waarom deze oude koe steeds maar weer uit de sloot wordt gehaald.
Omdat Bike-Components het bij al hun Maxxis banden heeft staan ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

@Mud-mate waarschuwde mij er ook voor bij het aanschaffen van Maxxis. Eigenwijs als ik ben gewoon Schwalbe Doc Blue (=Stans) er in. En ja hoor, na verloop van tijd toch wat druppels op de bandwangen. Maar raad eens: dit gebeurt ook bij de Schwalbe banden die ik heb, dus ik ben nog steeds niet overtuigd van de mismatch tussen Stans en Maxxis.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb bijna een eeuwigheid met stans in allerhande banden gereden. Zonder problemen.
Omdat ik op een bepaaldmoment moeite had om mijn conti’s dicht te houden een paar jaar geleden over gestapt naar cafélatex. Ook hiermee geen gekke dingen met buitenbanden.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie