boost conversie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
v_schultinge

ThaSingleTrackMastah schreef:En met een centerlock naaf werkt het ook niet...
Heeft now8 een conversieset voor.
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Jordyyyy schreef:Die adapters waarbij je het wiel niet opnieuw hoeft te centreren werken prima

Dat niet-centreren snap ik niet zo. Vooraan is het simpel, twee kanten de naafeinden verlengen en dan ben je klaar. Maar achter? Daar moet de cassette op zijn plek blijven, en moet je de extra 6mm uitvullen aan de andere kant, en dan schuift het hart van de velg toch 3mm op? Wat vergeet ik?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niets
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Met het boek van Musson kom je heel ver, zo heb ik het ook geleerd en ondertussen lukt wielen spaken me zeer vlot. Alleen raad ik je wel aan om de spanning van de spaken volledig af te halen en dan opnieuw op te bouwen. Dit werkt veel gemakkelijker dan op hoge spaakspanning je wiel te gaan dishen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet na het invlechten een beginpunt maken, bijv. tot het schroefdraad vd spaak net in de nippel is verdwenen.
Van daaruit heel langzaam de spanning opbouwen.
Zeker bij je eerste wielset hele kleine stapjes maken, max een halve slag per spaak.
Eerst de ene kant helemaal rond, dan de andere kant, enz enz.
Ondertussen de hoogte en zijdelingse slag in de gaten houden en voorzichtig corrigeren.
De truc is veel kleine stapjes maken, niet een paar grote sprongen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ben ik met akkoord, met deze aanvulling:

de truc is om je wiel te richten (geen horizontale en verticale slag, spaken netjes uitgebalanceerd) wanneer er weinig spanning staat op de spaken. Een klassieke fout is om je wiel te richten door enkel aan te draaien. Daardoor kom je al snel op een hogere spaakspanning uit en wordt richten moeilijker. Zet ze zoals hierboven gezegd dus op een laag referentiepunt, en begin dan te richten door niet enkel aan te spannen maar ook te lossen.

Eens je wiel recht is de spaakspanning in kleine slagen opdrijven tot de gewenste spanning. Indien je het begin goed gedaan hebt moet je nu nog maar minimale correcties aanbrengen. Wat de dish betreft: deze pas ik slechts aan op het einde. Ik zet de 'steile' kant (dit is de remkant vooraan, drive side achteraan) op de gewenste spanning en span dan de andere kant aan tot de velg mooi in het midden staat. Er zijn er ook die het wiel reeds in het begin dishen en dan beide kanten aanspannen en de dish steeds controleren. Mijn methode werkt ook en is gemakkelijker vind ik.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

matthiav schreef: de truc is om je wiel te richten (geen horizontale en verticale slag, spaken netjes uitgebalanceerd) wanneer er weinig spanning staat op de spaken. Zet ze zoals hierboven gezegd dus op een laag referentiepunt, en begin dan te richten door niet enkel aan te spannen maar ook te lossen.
Hoe houd je dan gelijke spaakspanning?

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Hoe bedoel je? Wanneer je in eerste instantie (op lage spanning) je wiel gericht hebt en dan de spaakbalans gaat controleren, dan gaat een te strakke spaak meestal gepaard gaan met een te losse spaak. Je kan dan dit duo dan balanceren zonder dat je grote correcties aan je wiel moet aanbrengen.

Je vertrekt sowieso niet vanaf een gebalanceerd startpunt. Je kan elke spaak dan wel indraaien tot aan de schroefdraad, dit betekent niet dat ze dezelfde spanning hebben. Dat hangt af van de spaaklengte en de hoek, van de buiging ter hoogte van de elleboog etc. Vaak helpt het aan- en ontspannen van een duo spaken tijdens het richten dus al balancerend. Veel meer dan enkel te corrigeren door aan te spannen.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Probeer dat maar eens bij carbon dan haha.

Ik doe spannen en constant meten, vooral met carbon. En zorgen voor gelijke spanning met een kleine marge onderling (rond het nippelgat is er sowieso iets andere spanning). Met carbon centreer je de naaf, veel moeilijker dan met aluminium waarbij je de velg zelf recht trekt.

Sowieso vaak ontstressen maar dat kent (hopelijk) elke persoon die wel eens een wieltje bouwt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De tip om eerst de "stijle" kant te doen is een goede, maar voor iemand die z'n eerste setje gaat maken een stap te ver.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Dennisvdb schreef:Probeer dat maar eens bij carbon dan haha.

Ik doe spannen en constant meten, vooral met carbon. En zorgen voor gelijke spanning met een kleine marge onderling (rond het nippelgat is er sowieso iets andere spanning). Met carbon centreer je de naaf, veel moeilijker dan met aluminium waarbij je de velg zelf recht trekt.

Sowieso vaak ontstressen maar dat kent (hopelijk) elke persoon die wel eens een wieltje bouwt.
Een carbon wiel richten vind ik gemakkelijker dan een alu wiel. En zeker tijdens het aanspannen controleer ik regelmatig de spakenbalans hoor. Maar dan moet ik hoogstens 1 à 2 paar spaken balanceren.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ah oke, ik had het over een carbon set bouwen, niet richten.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Dat bedoelde ik ook hoor. Een carbon set heeft gewoon minder richtwerk nodig dan een alu set vind ik :) inderdaad enkel qua dish misschien net wat moeilijker om bij te stellen.
Plaats reactie