Standaard vs. EVOL shocks, nieuw voor 2019?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Het valt me op dat een aantal merken, waaronder Scott, de standaard Fox shocks vervangt door de EVOL shock. Als ik het goed begrijp heb je dan minder druk nodig en spreekt de vering (dus) sneller aan en heb je voordeel bij kleine impact (wortelpaden?) Geldt dit ook voor 'zwaargewichten'? Ik ben 95 kg (op m'n beste dagen :D ) en heb wel eens gelezend dat het upgraden naar EVOL cylinders vooral zin heeft als je ligt bent (<70 kg?) Of mis ik iets? Inmiddels doet Cannondale het ook maar Trek bijvoorbeeld weer niet. BMC heeft het weer wel enz.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Correct me if im wrong, maar volgens mij is dit de theorie:

EVOL en DebonAir hebben een groter volume luchtkamer waarbij vooral de grotere negatieve luchtkamer voor een betere gevoeligheid bij kleine impact zorgt.
Luchtvering heeft, in tegenstelling tot spiraalveren, seals die de lucht binnen houden. Die seals worden door de luchtdruk zelf tegen de stantions gedrukt.
Die seal-stanchion interface zorgt voor wrijving en er moet dus een wrijvingskracht overwonnen worden voordat de seals "losbreken".

De grotere negatieve luchtkamer helpt door meer voordruk te geven voor het inveren. Dus waar je eerst 4kg (ik noem maar wat) nodig had om de wrijvingskracht van de seal-stanchion interface te overwinnen, geeft de grotere negatieve luchtkamer alvast 1kg voordruk, zodat er nog maar 3kg externe kracht nodig is om in te veren.

Spiraalveren hebben die seals helemaal niet, daarom zie je deze steeds vaker terugkomen op berg-af georiënteerde fietsen.

///edit: het verhaal is niet helemaal volledig, negatieve luchtkamers waren er al wel voor EVOL, maar dit is dus een doorontwikkeling op dat principe. Er is vast iemand die het duidelijker uit kan leggen.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Dus als je zwaar bent (meer druk bij het invoeren) is het minder 'nodig'?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het voordeel van EVOL is dat het middengebied langer soepel blijft. Eigenlijk precies het gebied waar het grootste deel van de vering zich af speelt. Dit effect zal bij een zwaar persoon iets kleiner zijn, maar het voordeel zal er nog steeds zijn. Nu is 95 kg ook weer niet zo zwaar dat je vering in moeilijkheden gaat komen, dus echt zorgen hoef je je niet te maken dat er voor jou heel andere regels gelden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Daarnaast zou ik zeggen dat dit niet iets 'nieuws' is voor 2019, dit werd al gedaan sinds de EVOL/DebonAir shocks/vorken op de markt kwamen. (EVOL/DebonAir shocks al een paar jaar geleden, Evol vorken zijn er pas sinds de 2018 modellen, DebonAir vorken geen idee).
Plaats reactie