Lager vervangen Freehub Shimano FH-M495A

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Jordi1986
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 13:01

Hey Allemaal,

Ik ben nieuw hier en val meteen met de deur in huis. Heb namelijk een versleten lager in mijn freehub zitten. Nu al menig uurtje op internet zitten zoeken heb het antwoord nog niet kunnen vinden. Op mijn Trek zit een shimano freehub (Y3CY98100). Deze heb ik uit elkaar kunnen krijgen en ook daar zijn meerdere filmpjes van te vinden, echter plaatst iedereen de buitencup van het lager weer terug.
Bij grondige inspectie heb ik gezien dat de binnenring + buitenring versleten is en vervangen moet worden. Voor zo'n 30€ is het mogelijk om een nieuwe freehub te kopen, maar de uitdaging zit vooral in het repareren er van. Zijn er meerdere leden die al wel eens met dit bijltje hebben gehakt en mij verder op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt, Groeten Jordi

Enkele foto's ter verduidelijking
https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q ... 6724607601
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Quote uit je link:

The common Shimano® freehub uses internal loose ball bearing, pawls and springs. Be aware that it is not recommend to completely dismantling the freehub itself. There are no parts available, such as the pawls or springs. The small ball bearings are available as replacement parts. However, if the bearings are worn out and require replacing, it is very likely the entire freehub is needing replacement. The blow-up image seen below is a ball bearing type freehub.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb het wel eens gedaan.
Of het een succes wordr hangt van veel dingen af.
Ten eerste van je handigheid.
Verder van wat je aantreft.
Op de kogeltjes na zijn er geen spares, dus veel kan je niet doen.
Als je het ding open wilt maken gaat dat het beste als je de vrijloop op de naaf (en dus op het wiel) laat zitten en het wiel vlak neerlegt, met de vrijloop naar boven.
Ze moer is tevens de cup vh wiellager.
Die zit vast met linkse draad, dus gaat los met de klok mee.
Je hebt er een speciaal tootje voor nodig maar een FLINKE tik met een hamer op een passende doorslag doet het ook.
Waar het op uit komt is denk ik het dunste shimmetje er uit en weer dichtschroeven. Let in ieder geval op dat de kogeltjes op zn plek blijven,
trek niets uit elkaar.
(Van scratch af aan opbouwen (met nieuwe kogeltjes) is echt monnikenwerk.)
Eenzelfde tik met de doorslag en het zit weer vast.

Een nieuwe vrijloop of een nieuwe naaf (donor) is meestal de betere keuze.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jordi1986
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 13:01

Dankjulliewel voor de reacties. Ik heb hem heel uit elkaar gekregen en alle balletjes bewaard en zien er allemaal goed uit. Zoals Suravida al aangeeft is het niet mogelijk om aan spullen te komen, al zijn die stomme cups ooit wel gemaakt voor Shimano, zou je toch zeggen dat ze aftermarket ook ergens te krijgen zijn.

@thasingletrackmastah: Uit elkaar ging best aardig, in elkaar moet denk ik ook wel lukken (althans dat vertrouwen heb ik er nog wel in!!) alleen zonder cup wordt het niets anders dan óf een hele nieuwe naaf óf een nieuwe freehub en dan de rest maar voor spares bewaren.

tenzij iemand anders nog een geniaal idee heeft!?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nieuwe kogeltjes er in met heel weinig vet.
1 shim (vulring) weglaten meestal de dunste.
Dan rolt het weer goed genoeg.
De pallen smeer je met heel dunne olie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jordi1986
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 13:01

Yes, dat had ik mee gekregen. Alleen het loopvlak van de kogel drager (buitenring) is geen glad oppervlak meer, de bearing 'outer race' is evenals de inner race kapot en zal toch echt vervangen moeten worden..:(
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan een nieuwe.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie