Ik ben nog steeds aan het rondkijken naar een leuk, nieuw frame. Keuze zat in 29er fully land.... of toch niet???
Ik ben best heel tevreden over de componenten op mijn huidige fiets, dus of het wordt een frame-only om op te bouwen of een complete fiets maar dan in een budget uitvoering zodat ik het eea kan overzetten/omruilen.
Het valt me op dat er tegenwoordig best veel fietsen zijn die geen voorderrie hebben maar ook geen montageplaatje of die geen ronde zitbuis hebben waar een klemband omheen kan.
Omdat ik 2x 10 nog steeds erg prettig vind, zou ik dat op een nieuwe fiets ook graag hebben. Is dan een dergelijke optie (https://www.pedalonline.com/product/shi ... 5398-1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) op deze frames mogelijk? Of zitten daar nog beperkingen aan?
Geen voorderrie bevestigingspunt, toch een voorderrie?
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Die Etype derailleurs hebben naast de bevestiging om het BB ook nog een bout om te zorgen dat hij niet omdraait. En je mist dus kabelgeleiding enzo.... Daarnaast wordt het veersysteem van veel fullies ontworpen met de drivetrain in gedachten en zal een frame voor 1x12 met 32t voorblad minder goed werken als je daar een dubbel opzet met andere bladen. En de kans is best groot dat je voorderailleur helemaal niet past door de hardware van draaipunten etc.
Oftewel: geen aanrader.
Oftewel: geen aanrader.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wat Suravida zegt.
Je bent nu op een punt aangekomen dat je echt moet onderzoeken of 1x11(of 1x12) voor jou echt ondoenbaar is, of dat het eigenlijk zo slecht nog niet is. Beide hebben hun voor en nadelen, kijk nu serieus en openminded of 1x voor jou ook kan. Geen geblaat en gepapagaai, maar 'wetenschappelijk' en toegespitst op jou en je locaties.
Welke verzetten rij je nu echt?
Pak de Ritzelrechner erbij en kijk hoe je een 1x aandrijving kunt inpassen in de verzettendie je nu gebruikt.
Voor een Alpenvakantie kan je een kleiner voorblad monteren, bij Ali nog geen €10. En vergeet die ene asfaltafdaling waarbij je tot 70kmh nog mee wilt trappen. Da's niet waar het om gaat, daar heb je andere fietsen voor.
Als dat allemaal echt onmogelijk is, dan is je keuze beperkt tot de 2x frames.
Maar ik denk dat t wel meevalt, als je het practisch bekijkt.
Mijn trail fietsje heeft 1x11, m'n xc heeft nog 2x10.
Dat gaat heel snel veranderen naar 1x 11/12, daar ben ik vrij zeker van. Zodra het spul versleten is komt er een 1x aandrijving op.
Je bent nu op een punt aangekomen dat je echt moet onderzoeken of 1x11(of 1x12) voor jou echt ondoenbaar is, of dat het eigenlijk zo slecht nog niet is. Beide hebben hun voor en nadelen, kijk nu serieus en openminded of 1x voor jou ook kan. Geen geblaat en gepapagaai, maar 'wetenschappelijk' en toegespitst op jou en je locaties.
Welke verzetten rij je nu echt?
Pak de Ritzelrechner erbij en kijk hoe je een 1x aandrijving kunt inpassen in de verzettendie je nu gebruikt.
Voor een Alpenvakantie kan je een kleiner voorblad monteren, bij Ali nog geen €10. En vergeet die ene asfaltafdaling waarbij je tot 70kmh nog mee wilt trappen. Da's niet waar het om gaat, daar heb je andere fietsen voor.
Als dat allemaal echt onmogelijk is, dan is je keuze beperkt tot de 2x frames.
Maar ik denk dat t wel meevalt, als je het practisch bekijkt.
Mijn trail fietsje heeft 1x11, m'n xc heeft nog 2x10.
Dat gaat heel snel veranderen naar 1x 11/12, daar ben ik vrij zeker van. Zodra het spul versleten is komt er een 1x aandrijving op.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1948
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Niks aan toe te voegenThaSingleTrackMastah schreef:Wat Suravida zegt.
Je bent nu op een punt aangekomen dat je echt moet onderzoeken of 1x11(of 1x12) voor jou echt ondoenbaar is, of dat het eigenlijk zo slecht nog niet is. Beide hebben hun voor en nadelen, kijk nu serieus en openminded of 1x voor jou ook kan. Geen geblaat en gepapagaai, maar 'wetenschappelijk' en toegespitst op jou en je locaties.
Welke verzetten rij je nu echt?
Pak de Ritzelrechner erbij en kijk hoe je een 1x aandrijving kunt inpassen in de verzettendie je nu gebruikt.
Voor een Alpenvakantie kan je een kleiner voorblad monteren, bij Ali nog geen €10. En vergeet die ene asfaltafdaling waarbij je tot 70kmh nog mee wilt trappen. Da's niet waar het om gaat, daar heb je andere fietsen voor.
Als dat allemaal echt onmogelijk is, dan is je keuze beperkt tot de 2x frames.
Maar ik denk dat t wel meevalt, als je het practisch bekijkt.
Mijn trail fietsje heeft 1x11, m'n xc heeft nog 2x10.
Dat gaat heel snel veranderen naar 1x 11/12, daar ben ik vrij zeker van. Zodra het spul versleten is komt er een 1x aandrijving op.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat 1x aandrijving je te weinig gaat bieden, of je moet inderdaad boven de 50kmu nog willen meetrappen én in dezelfde rit heel lang 20% + moeten klimmen. Al ga ik er vanuit dat als je dat eerste doet je de conditie hebt om dat laatste met een groter voorblad te kunnen.
Vanuit mezelf gezien, met een veel te dik lijf, brakke conditie, zware fiets met zware 29er banden én nog slechts een 11-42 cassette met een 30t voorblad: ik mis niks. En dan bedoel ik niet in NL (want daar rijdt ik 1x10) maar juist het betere Alpenwerk. Lange klimmen kom ik boven en over de weg kan ik prima tot 35kmu meetrappen. Maar goed, in mijn beleving zit je op het verkeerde pad als je in een afdaling nog mee kan trappen.
Vanuit mezelf gezien, met een veel te dik lijf, brakke conditie, zware fiets met zware 29er banden én nog slechts een 11-42 cassette met een 30t voorblad: ik mis niks. En dan bedoel ik niet in NL (want daar rijdt ik 1x10) maar juist het betere Alpenwerk. Lange klimmen kom ik boven en over de weg kan ik prima tot 35kmu meetrappen. Maar goed, in mijn beleving zit je op het verkeerde pad als je in een afdaling nog mee kan trappen.
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Het is ook niet dat ik geen 1x11 of 1x12 wil, maar 2x10 voldoet nu en als er een mogelijkheid zou zijn zou ik het op een volgend frame weer nemen.
Alleen maar '1x' mogelijk is geen reden om een bepaald frame niet te kopen.... maar het scheelt zoveel geld
Ook maar eens gaan verdiepen in mooie '1x' sets dus.
Thnx voor de input!
Alleen maar '1x' mogelijk is geen reden om een bepaald frame niet te kopen.... maar het scheelt zoveel geld
Ook maar eens gaan verdiepen in mooie '1x' sets dus.
Thnx voor de input!
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Inderdaad zijn veel frames er gewoon echt niet meer op gebouwd. Maar als je dan toch een manier vindt om 'vals' te spelen: het veersysteem is dan meestal ook gemaakt om perfect te functioneren bij een 32T kettingblad, misschien + en - 2 tanden. Maar dus niet met een 24 en ook niet helemaal perfect meer met een 38. De vering is wat stugger of je zit juist meer te hobbelen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1723
- Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
- Mijn mountainbike: Spectral 29
Wat scheelt geld? Zijn 1x frames goedkoper dan frames waar een voorderrie op kan?erwin.burgers schreef: Alleen maar '1x' mogelijk is geen reden om een bepaald frame niet te kopen.... maar het scheelt zoveel geld
Ook maar eens gaan verdiepen in mooie '1x' sets dus.
Ik weet niet welke groep je nu hebt, maar je hoeft voor 1x niet per se gelijk een hele nieuwe set te halen? Je kan ook eerst 1x 10 proberen met je huidige cassete, shifter en derrailleur. Misschien zelfs wel met je huidige crank. Een upgrade naar 1x11 is dan snel gemaakt, voor zowel shimano als XD body's zijn er prima 11speed cassettes te krijgen.
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
1x10 ga ik het niet mee redden, denk ik (al heb ik de laatste keer LVHV wel alleen op het grote blad gedaan ivm chainsuck )
Dus dan zit je vwb kosten aan een 11 speed shifter, ketting, trapstel, cassette en body. Toch al snel weer een euro of 250?
Maar zoals gezegd, als ik een 1x frame tegenkom is het dus niet meteen een no-go, maar moet ik bovenstaande wel in de gaten houden.
Dus dan zit je vwb kosten aan een 11 speed shifter, ketting, trapstel, cassette en body. Toch al snel weer een euro of 250?
Maar zoals gezegd, als ik een 1x frame tegenkom is het dus niet meteen een no-go, maar moet ik bovenstaande wel in de gaten houden.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Geen idee naar welke frames je kijkt, maar hoe staat die €250 in verhouding tot de prijs vh frame? (en de rest vd bijkomende kosten)
Verder kan je vaak je 2x crank ombouwen naar 1x.
Dan heb je alleen een NW voorblad nodig en die zijn best goedkoop bij Ali.
Verder kan je vaak je 2x crank ombouwen naar 1x.
Dan heb je alleen een NW voorblad nodig en die zijn best goedkoop bij Ali.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1723
- Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
- Mijn mountainbike: Spectral 29
en je huidige body is ook al geschikt voor 11 speed...dus alleen cassette, shifter, ketting, derailleur. Maar ik zou absoluut eerst 1x10 proberen. Sunrace heeft 10spd cassettes met 11-46. Alleen even checken of je huidige acterderailleur dat kan schakelen.