Stuur verder afstellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ad58 schreef:Welke spacer er tussen uit dan?
Die ene die er nu nog onder zit :wink:
Everybody bought a new bike!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:Verder lijkt me dat frame wel degelijk de juiste maat. De suggestie dat de FM zich moet schamen ben ik het dan ook niet mee eens, lijkt me dat ze hier geen fout hebben gemaakt. Kleiner wordt erg kort en dan zit je of heel rechtop of super krap. Dat lijkt me echt geen verbetering.
Nog zo een wielrenner... .


Als de zadelpen zo laag staat, dan is het frame meestal te groot. Tenzij de berijder relatief korte benen heeft of omdat de berijder om een andere reden te laag wil zitten.

Gezien er heel weinig merken zijn die een XL aanraden aan een 184 cm rijder vindt zelfs Cube dat dit niet de juiste maat is in eerste instantie.


Maar zonder Ad op de fiets te zien is het verder moeilijk uitspraken te doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ad, het begint er op te lijken.
Paar rondjes zo rijden, en als er geen lichamelijke klachten optreden, dan de laatste spacer er onderuit.
Laatste wat je dan nog kan doen is de stuurpen omdraaien.
Volgens mij zit die van mij ook omgedraaid, zie mn foto.
Dat scheelt veel, maar met die hoge headset is dat wellicht toch nodig.
(mijn headset is plat)
Maar dat bepaal je natuurlijk zelf, dus rijden, rijden, rijden.
En dat rammelding van je achtervork.
Das voor in de stad, en in de stad kom je niet, want daar wordt deze bike zo gestolen.
Dus dat ding is volkomen overbodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Lars TB schreef:
Loknor schreef:Verder lijkt me dat frame wel degelijk de juiste maat. De suggestie dat de FM zich moet schamen ben ik het dan ook niet mee eens, lijkt me dat ze hier geen fout hebben gemaakt. Kleiner wordt erg kort en dan zit je of heel rechtop of super krap. Dat lijkt me echt geen verbetering.
Nog zo een wielrenner... .

Als de zadelpen zo laag staat, dan is het frame meestal te groot. Tenzij de berijder relatief korte benen heeft of omdat de berijder om een andere reden te laag wil zitten.
Flauwekul Lars, niet alleen staat die pen echt prima, aan die stuurpen te zien wordt een maat kleiner superkrap.

Ook met die spacers zit hij nu op zero drop, dat wijst erop dat dat zadel niet extreem laag staat. Haalt hij die spacers eruit zit hij op 2cm drop, daar is niks mee voor een fiets uit dit segment. Sterker nog, hij heeft zo te zien nu (inc zijn huidige spacers)net zoveel drop als jouw behoorlijk geslamde Brand-X HT.
Gezien er heel weinig merken zijn die een XL aanraden aan een 184 cm rijder vindt zelfs Cube dat dit niet de juiste maat is in eerste instantie.
Als ik kijk bij de maatvoering zegt Cube dat dit de juiste maat is voor de berijder.

Dus zelfs Cube is het hier niet met jou eens :winkie:

We kunnen hier over doorgaan en je weet er veel van, maar de fabrikant is het hier met mij eens dat dit prima kan. Tenzij Ad heel raar gebouwd is zou hij zonder rare kunstgrepen passend moeten kunnen zitten op deze fiets.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:Flauwekul Lars, niet alleen staat die pen echt prima, aan die stuurpen te zien wordt een maat kleiner superkrap.
Nee, dat is geen flauwekul. Het is niet voor niets dat hier een aantal kenners een opmerking over maken. Er gaat al te veel onzin over maatvoering rond, dus voeg er nou niet nog meer aan toe.

Dat er hele volksstammen met de pen zo uit rijden wil niet zeggen dat het goed is. Het is fout en inderdaad zeer slordig van ook deze dealer om de fiets zo uit te leveren. Een mountainbike-pen hoort er pakweg 25 cm uit te steken, klaar. Dan heb je wat speling naar boven en naar beneden, maar als je onder de 20 cm komt pak je een maat kleiner. Tenzij er een goede reden voor is (afwijkende verhoudingen bijvoorbeeld).

Als de fiets te kort is, dan moet je een sportiever model pakken. Deze fiets is gericht op toeren, daarop zit je korter en hoger.

Voor iemand van 184 cm pak je in principe een L (of iets rond de 19", L is misschien wat vaag). Dat zegt ieder merk, dat zegt ook Cube. En dan denk jij het beter te weten?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Lars, Cube zegt dat bij de Pro LTD deze maat de juiste is voor iemand van 1.84...

Ik weet het niet beter, maar ik ga uit van wat Cube zegt, daar waar jij Cube tegenspreekt. Ik zou zeggen, klim in de pen richting Cube en vertel ze dat ze onzin verkopen.

En meteen even dat ze hun dealers aanschrijven met een Mea-Culpa over verkeerde informatie. :winkie:

Dat terzijde, je vindt dat deze fiets met een drop van meer dan 5cm moet worden uitgeleverd (daar komt het op neer als we uitgaan van jouw stelling)? Dat is ongeveer MvdP waardig. Je eigen fietsen hebben niet zoveel drop en Cube positioneert deze fiets ook niet op die manier. Op alle foto's die ik zo afga is het een zero-drop model.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:Lars, Cube zegt dat bij de Pro LTD deze maat de juiste is voor iemand van 1.84...
Link?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het maakt geen reet uit wat Cube zegt, dit frame is te hoog. En omdat de framemaat nog steeds wordt gemeten aan de zitbuis, hebben we het dus over de xramemaat.
Ad heeft mazzel dat deze Cube modellen kort uitvallen, anders had hij languit op zn fiets gelegen.
Maar nu we dat hebben geconstateerd, kunnen we de fiets toch wel passend maken.

Met twee beperkingen:
-weinig ruimte voor de edele delen als hij op een helling de voetjes aan de grond moet zetten.
-er is geen ruimte om een dropper te monteren.misschien een 100mm model, maar iemand van 1,84 wil 125 / 150mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:Het maakt geen reet uit wat Cube zegt, dit frame is te hoog.
Inderdaad. Want zelf als Cube zegt: "XL is vanaf 182 cm", dan treedt de volgende regel in werking:
Lars TB schreef:..., maar als je onder de 20 cm komt pak je een maat kleiner. Tenzij er een goede reden voor is (afwijkende verhoudingen bijvoorbeeld).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Had ik maar languit er op gelegen, dan had ik beslist een maatje kleiner genomen!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Volgende keer gewoon eerst Lars vragen wat je moet kopen :wink:
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Okay. Na veel zoeken zie ik dat in 2017 21" wordt aangeraden vanaf 1.85cm. Overduidelijk is voor iemand van 1.84 dit frame dus veel te groot :roll:

Cube valt gewoon kort met een relatief lange zitbuis (en in dit geval ook nog een heel kort balhoofd!). Dat zie je aan de charts, dat lees je online, dat zie je aan de afwijkende adviezen (al dan niet een 21 vanaf 1.83 of vanaf 1.85).

Nu terug naar dit frame, wat is het probleem?

1. De reach is helemaal niet verkeerd voor iemand van 1.84, sterker nog, dat is met 426mm gewoon kort. Een kleiner frame wordt heel erg rechtop.l
2. Om die maten in het perspectief te zetten, een Cannondale Sport Trail fiets heeft dezelfde Reach bij een M.

Het is nu blijkbaar iets heel principieels, maar deze fiets is gewoon prima passend te maken zonder gekke dingen te doen. Sterker nog, omdat Ad op de grens zit tussen twee maten is het serieus de vraag of hij met een 19 gelukkiger zou zijn, je krijgt dan echt een serieus korte fiets (een Cannondale S 27.5" is net zo lang). Cube is gewoon erg kort in zijn lagere segment en dat geeft dit soort gekkigheid.

Het grootste ding is dat dit frame relatief veel stack heeft, maar Ad redt nu ook een prima drop terwijl hij zonder pen te keren nog 1-2cm lager kan.

En nee Lars, je kan herhalen dat het een ramp is van de eerste orde dat die pen niet ver genoeg eruit steekt, maar dan vraag ik je toch af hoe jij die drop wil inperken? Meer Spacers? Of zoals MvdP op de fiets? Jij hebt zelf ook niet zoveel drop op je HT (en je bent qua lengte volgens mij ook in de buurt van de 1.84). Je hebt wel meer pen doordat dat frame heel lang en laag is.

En tot slot.. hoeveel pen heeft Ad nu eigenlijk?

Die zitbuis is 57cm. Op de foto is dat 7cm. De pen is op de foto tot de brug 3cm => Dat is ongeveer 25cm pen. Maar laat ik slecht meten door de foto en conservatief uitgaan van 2.5 cm,

(57/7)2.5=20,7 cm

Daar kan ik uiteraard naast zitten met deze groffe methode, maar ik ben heel benieuwd of die pen niet gewoon binnen de door jouw gestelde marge valt. :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:Okay. Na veel zoeken zie ik dat in 2017 21" wordt aangeraden vanaf 1.85cm. Overduidelijk is voor iemand van 1.84 dit frame dus veel te groot :roll:
Soms laat ik het er bij zitten, maar maatvoering is te belangrijk om al die onzin te laten bestaan en ik dram nu dus extra door.

Zoals ook TSTM al zegt: het frame is gewoon te groot. Er zullen best mensen van 184 cm zijn die wel goed uitkomen op een XL frame. Die hebben bijvoorbeeld lange benen of zitten relatief hoog. En dan staat de zadelpen optisch wel goed, hoewel dat natuurlijk niet de maatstaf is. Of ze hebben korte benen en een lang bovenlijf en dus een relatief langere fiets nodig.

Maar nu zit je dus met de problemen die TSTM opsomt. En waar ik nog aan toe voeg: een te hoge voorkant.

Met de bovenbuislengte is niets mis. Cube kiest voor kortere bovenbuizen en daar is zeker iets voor te zeggen. Al helemaal in het segment waarin deze fiets geplaatst wordt. Heb je daar problemen mee, dan koop je een ander merk. Dan is deze Cube ook nog eens extreem lang. Volgens de normen van 1993. Maar toen reden we met 150 mm stuurpennen. De zithouding is niet heel veel veranderd. Hoewel, we zitten gelukkig een stuk minder diep dan toen. Inzichten veranderen, sommige merken gaan momenteel langer. Sommige slaan door. Het is niet zo slim om de reach te vergelijken echter. De Cube heeft een langere stuurpen dan de Cannondale en zie: de zithouding is hetzelfde! Je bent zelf een topic over reach gestart, daar heb ik het 1 en ander uitgelegd. Verdiep je er verder in en leg dan uit wat er fout is aan de Cube. (Dat laatste lukt je niet, want het is een verschil van inzicht en keuze.)

Maar voor Ad is dit frame dus duidelijk te groot. Dat 'ie moeilijk af kan stappen als hij stil valt op een klimmetje valt nu niets meer aan te doen. Maar dat de voorkant dus te hoog is (Cube monteert niet voor niets zo een hoge afdekking en wat spacers!) kan wel iets aan gedaan worden. Ad had kunnen kiezen voor een kortere stuurpen. Dan had hij rechter op komen te zitten, wat in dit geval een natuurlijkere houding zou geven dan nu. Of hij verwijdert wat spacers en komt dieper te zitten (en niet korter), wat ook een natuurlijkere houding geeft.

De vraag is wat er zou gebeuren als Ad een L had gehad. Dan had hij waarschijnlijk de juiste hoogte aan de voorkant gehad, maar had hij iets te kort gezeten. Een langere stuurpen had uitkomst kunnen brengen, maar op dat moment probeer je dus van de Cube een fiets te maken die het niet is. Dat is dus het voordeel van de grotere fiets: je kunt er sportiever op zitten. En ook daarom benadrukken TSTM en ik dat het nu niet fout is, want de zithouding kan dus prima gered worden.


En tenzij Ad nog een kinderwens heeft is alles dus voor Ad verder goed gekomen!


Maar kap alsjeblieft met die onzin van te grote fietsen goed praten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ok. Ik heb zojuist gemeten. De afstand (punt waar pen uit frame komt tot hartlijn zadelrail) bedraagt exact 20 cm.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Verder vind ik mijn Cube niet te lang of te kort maar precies goed voor mij.
De voorbouw vond ik inderdaad te hoog. Ik verwacht dat als ik het stuur 2 cm lager zet, dat dat dan ook opgelost is. Anders kan ik nog een platter balhoofdkapje kopen of mijn stuurpen omdraaien. Dus dat gaat zeker goed komen.
Morgen doe ik een testrit met het stuur 1,5 cm lager. De Mont-Ventoux ga ik tòch niet halen, dus dan zal ik eens goed opletten hoe het zit met de ruimte bij de edele delen bij afstappen op een helling!
En een dropper zie ik mijzelf voorlopig nog niet kopen, dus dat probleem is niet aan de orde voor mij.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie