Stuur verder afstellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Als je de drop neemt met een beetje snelheid dan hoef je eigenlijk zo goed als niets te doen. Het is ook niet echt een drop, maar meer een stukje weg wat ontbreekt, als je doet alsof je de heuvel af fietst dan haal je hem al.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Je moet wel je gewicht verplaatsen ja.. maar je hoeft niet op je achterwiel te zitten. Armen strekken en kont naar achter is voldoende, maar de rechterkant is een makkie.

zoiets (is eigenlijk al overdreven):
Afbeelding
maar het blijft gewoon een dropje van een NL route, dus we moeten het ook niet heftiger maken dan dat het is, Ik haalde em alleen aan in de dropper post discussie omdat dit het enige punt in het drieluik is waar je wel voordeel hebt van de extra bewegingsvrijheid
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Nu heb ik toch nog een vraagje over een dropper-post. Mijn zadelpen steekt een cm. of 20 uit. Dan moet ik toch makkelijk een dropper van 125mm kunnen monteren of snap ik iets verkeerd? :~
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

De kraag van je dropper + de drop moet gelijk zijn aan wat er nu uitsteekt. De kraag is vaak maar een cm of 3 dus dan zou in theorie 150mm drop ook nog kunnen, MAAR de beperkende factor is waarschijnlijk je zadelpen diameter. Die is volgens mij 27.2 waardoor de keuze van droppers enigzins beperkt is. Verder heb je waarschijnlijk eentje nodig met een externe bediening. Door de beperkte diameter zit je met wat meer flex en durven fabrikanten vaak niet langer dan 125mm te gaan. KS heeft volgens mij een aantal 27.2 droppers. Op het forum lopen volgens mij ook al een aantal topics over 27.2 droppers.

Je zadelbuis is kaarsrecht, dus met een minimale insert van je dropper of maximale insert in je frame hoef je geen rekening te houden.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Klopt ja! :-q Ik heb 27.2 en wil graag bediening met hendeltje aan stuur. Bekabeling wordt dan extern.
Voor 27.2 kan ik geen hogere drop dan 100 mm vinden trouwens...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met 100mm drop kom je al een heel end, alleen bij serieus technisch werk is meer drop wel fijn (vind ik). Maar dat soort terrein ga je op Nederlandse routes niet tegenkomen.

Deze is redelijk betaalbaar, heeft een vaste (niet meebewegende) kabelaansluiting en 105mm drop:
http://www.wiggle.nl/brand-x-ascend-02-verende-zadelpen" onclick="window.open(this.href);return false;
De maten staan erbij, dus je kunt nameten of je met jouw frame in de problemen komt of niet (insteekdiepte, hoogte van onderkant "kraag" tot zadelrails). Waarschijnlijk niet, een pen met 105mm drop past bijna altijd wel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Da's een nette prijs! Wat houdt een vaste kabel nu precies in eigenlijk?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

de LEV van KS is er ook in 120: https://www.worldwidecyclery.com/produc ... avel-black" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar die is een heel stuk duurder dan de eenvoudigere KS serie in 100mm (https://www.bike-discount.de/en/buy/kin ... ost-734757" onclick="window.open(this.href);return false;)

brandx heeft er nog 1 in 105: http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod159176" onclick="window.open(this.href);return false;

nog een dure van thomson: http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod105439" onclick="window.open(this.href);return false;


Tenzij iemand nog een mooie 125 mm dropper van < 200 euro kan vinden zou ik de extra centen niet aan de 2.5cm uitgeven en gewoon een 100mm drop kiezen. Op een XC fiets is dat al heel wat, tuurlijk is meer beter, maar het moet wel een beetje in verhouding met de rest van je fiets blijven natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Die BrandX spreekt me wel aan!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ad58 schreef:Da's een nette prijs! Wat houdt een vaste kabel nu precies in eigenlijk?
sommige externe kabels zitten aan het bovenste/bewegende deel van de dropper zoals de thomson hierboven. Het nadeel hiervan is dat je kabel dus ook langer en losser moet hangen om de 10 cm mee te kunnen bewegen. Als de kabel aan de kraag zit ipv aan de kop is de montage een stuk netter.

(ik zie trouwens dat de 125mm dropper van KS die ik hierboven link een interne kabel heeft, wellicht is er ook 1 met extern, maar die zal niet goedkoper zijn)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ah, duidelijk. Vaste kabel is netter dus...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, het werkt technisch gezien niet beter maar zo'n meebewegende kabel geeft meer kans op schuurplekken op je frame. Dus een kabel aan het niet bewegende deel van de zadelpen is fijner.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het goede nieuws is eigenlijk weer dat het voor een dropper nu niet uitmaakt dat mzijn zadelpen niet zover uitsteekt.... Voor 27,2 bedraagt de maximale dropperklengte tòch maar 125 mm...en dat past dus ruim...
Dan moet ik alleen ook nog rondkijken voor kabelclips als het zover is..
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik weet niet wat voor nokjes dat je nu heb, maar met deze dingen ben je eigenlijk 100% flexibel:
https://nl.aliexpress.com/item/4pcs-Bic ... 2e0esFejH0" onclick="window.open(this.href);return false;

je hebt ook dingetjes om van een enkel nokje een dubbele te maken, maar het is ook de vraag of je het daar mee redt qua kabelloop
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ja, zoiets bedoelde ik inderdaad. Maar alleen als het niet anders kan....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie