Tik in de zadelbuis klem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
rvwestbr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 17 juli 2018, 22:58

Spontaan is er een behoorlijke TIK ontstaan in mijn carbon frame.
Na wat onderzoek met mij oren ben ik erachter gekomen dat de te maken heeft met de zadelbuis/pen klem.
Om het moment dat ik druk op mijn zadel zet hoor ik een TIK. Bijvoorbeeld als ik over een hobbel of kuil fiets. Als ik de klem wat minder stevig vast zet is de tik weg maar dan zakt mijn zadel naar verloop van tijd naar beneden.

Op diverse forum's en artikelen kom ik dit probleem vaker tegen maar geen oplossing of oorzaak. Een van de forum artikelen suggereerde dat stuk binnenband tussen de klem en het frame het probleem verhelpt.
Dit help inderdaad de TIK is aanzienlijk minder, maar dit is niet de oplossing meer een workaround.
Alleen de zadelpen zelf is nog niet vervangen. Het vervangen van zadel en klem veranderd niets aan de situatie. Draaien van de klem, dus niet niet gecentreerd plaatsen helpt iets maar is ook geen oplossing.
Ook opnieuw carbon pasta en schoonmaken maakt geen verschil. Dit is meerdere malen geprobeerd.
Aan het frame zelf is niets te zien, ook geen krakend geluid. Het is een TIK, ongeveer vergelijkbaar als je een stuk gereedschap op een ALU frame tikt.

Is er iemand die een idee heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn ?
Zou het zinvol zijn de zadelpen te vervangen?
Zijn er meer ervaringsdeskundige ?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een zadelpen kan kraken, vooral bij de zadelklem.
Welke pen zit er in?
Welke maat?
Kan je ff een pen (met zadel) lenen van iemand?

Zit er nog vodoelde carbonpasta tussen frame en pen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Zeker weten dat het van je zadelpen komt ? Ik had dezelfde symptomen ook maar bij mij was het de press fit bottom bracket. Voelde en klonk als het zadel/zadelpen maar ontdekte dat het bij staand kracht zetten ook optrad, dus als er geen druk op het zadel was..heb ook al eens gehad dat het in een van de pedalen zat. En dan niet in een lager ofzo maar te weinig montagepasta tussen het schroefdraad van de pedaal in de crankarm. Was ook echt een droge tik steeds. En ook dat voelde alsof het bij het zadel vandaan kwam.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

De boel flink schoonmaken kan ook helpen. Dat soort irritante geluiden kunnen uit onverwachte hoek komen trouwens, Zadelpen, BB, stuurpen enz.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Is de passing heel ruim? De zadelpen/frame combinatie van mijn Beachracer maakte ook bijgeluiden. De zadelpen zit veel te ruim in het frame. Ik heb wat isolatietape rond het uiteinde van de pen gedraaid. Hierdoor was de speling weg en tikte het geheel niet meer.
rvwestbr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 17 juli 2018, 22:58

bedankt voor de reacties.

Het zit hem 99% zeker in de in de omgeving van het zadel. Als ik niet op het zadel zit kan ik doen wat ik wil en geen geluid.
Schoonmaken ook al een paar keer gedaan, Geen effect.

De ruimte tussen pen en buis had ik ook al naar gekeken . Daar zit wel iets wat ruimte in. Als dit het dan is het wel vreemd dat het spontaan is ontstaan een zadelpen kan toch niet krimpen en een frame kan toch niet uitzetten? Ik ga even kijken of ik een andere pen kan proberen. Of een beetje isolatie tape op de zadelpen. Bedankt voor de tips tot zover. Meer tips zijn altijd welkom....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blanke lak op de zadelpen?

Maar een frame kan wel ruimer worden hoor.
Meestal door een scheur...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Als er speling is tussen zadelpen en frame zou je een shim kunnen maken van een halve liter blik bier en dat tussen zadelpen en frame plaatsen. Smaaktechnisch zou ik dan een blik adviseren van bijvoorbeeld Arrogant Bastard Ale van Stone Brewing, moet het low budget dan is een blik Schultenbräu een optie.
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Titanium zadelpenbout?

Montagepasta kan helpen, maar ook teflontape om de schroefdraad kan soelaas bieden.
rvwestbr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 17 juli 2018, 22:58

Vandaag 7 km door het bos gefietst met boomstronken en hobbels etc. etc. zonder TIK. Na 7km kwam de TIK en flink ook.

- 2 zadels geprobeerd. Beiden hebben de tik.
- 2 zadel pennen geprobeerd beiden de hebben de tik.
- 2 Zadel klemmen geprobeerd beiden hebben de tik.
- Meerdere malen schoonmaken en carbonpasta lost het probleem niet op.
- Voor schroeven van zadel gebruik ik een moment sleutel
- Voeten van de trapper nergens druk op proberen te zetten, geeft ook een tik.
- Tijdelijk een stukje fietsband tussen de zadelbuis klem en frame, dempt de tik.
- Soms haal ik meer een klein beetje druk op of van het zadel en dan hoor je al een tik.

Zie ook filmpje van het probleem.
https://www.youtube.com/watch?v=4EZdyekQ5eQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen idee ....
dreezzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 00:43
Mijn mountainbike: Lux Trail

Achter(wiel)as al opnieuw ingevet?
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Een rare tik, klinkt heel helder, net als de ratel van een hope freewheel. Het valt me op dat de tik de ene keer is als je naar voren beweegt op het zadel en de volgende keer alleen als je naar achteren beweegt, dus b.v. niet twee keer achter elkaar met naar voren bewegen. Dit zou er op kunnen wijzen dat de zadelpen in het frame op en neer beweegt, al zou ik verwachten dat de tik dan niet zo hard en doffer klinkt. Zoals ik al eerder schreef kun je een shim proberen om deze optie uit te sluiten. Weet je zeker dat het niet van het stuur/ stuurpen of balhoofd komt? Ook zou ik de ketting er eens afhalen en dan de capriolen zoals op het filmpje eens herhalen. Die tik doet me aan een vrijloop denken. Just thinking... :tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit topic had je al gelezen?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=138808" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Bekend probleem helaas. Ik heb het meerdere keren gehad met 2 verschillende oorzaken.
1x bleek dat ik de zadelklem harder moest aandraaien dan mij lief was en een keer bleken de lagers van de naaf van het achterwiel de oorzaak.
Toen de oorzaak de lagers in de naaf waren heb ik mij rotgezocht naar de oorzaak...
rvwestbr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 17 juli 2018, 22:58

Wederom bankt voor all tips.

Ik heb de fiets naar de dealer gebracht hij is nog in garantie. Deze bevestig ook dat het naar waarschijnlijkheid iets met de omgeving van het zadel te maken heeft. Dus geen lagers. crank, etc.
Met is aan het onderzoeken. Wordt vervolgt.
Plaats reactie