Crank loopt los bij het fietsen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
MrC11
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 26 juli 2013, 00:42

Goedemiddag,

Afgelopen zondag voor het eerst in twee jaar weer een keer mijn mountainbike uit de schuur gehaald. Voordat ik ging nog de laatste paar controles uitgevoerd, zodat ik veilig kon mountainbiken. Na een tijdje mountainbiken merkte ik dat er speling in mijn crank kwam, waardoor ik ben gestopt met mountainbiken en weer naar huis ben gegaan. Eenmaal thuis aangekomen kwam ik erachter dat de inbus, waarmee ik de crank vastzet, bijna losgeraakt was. Nadat ik deze heb vastgedraaid was de speling weg en waren er geen problemen meer.

Echter had ik hier twee jaar geleden ook al last van. De crank loopt altijd los, waardoor er speling ontstaat. Daarnaast weet ik nog hoe dit is ontstaan. Ik heb een keer met de trapper een boomstronk geraakt, waardoor de trapper volledig afgebroken was. Blijkbaar een harde klap geweest en sindsdien loopt de crank los.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Zoals LockTite of is een nieuwe crank kopen een beter idee?

Met vriendelijke groet,
Maurice
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Blauwe Loctite.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Welke crank is het en wat voor lagersysteem?

Als je bijvoorbeeld lagers met vierkante as hebt, de crankarmen met een bout op de vierkante as monteert en vervolgens niet goed vastdraait, kan hij loslopen. Het risico is dan dat hij het vierkante gat in de arm een beetje uitgesleten heeft, waardoor de arm los blijft lopen, hoe hard je ook aandraait. Locktite helpt dan ook vaak niet meer.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Jan zegt, als het eenmaal is gebeurd, zeker na een impact, maar ook bij doorfietsen met speling, dan is de passing te ruim geworden en komt het nooit meer goed.
Geldt zo'n beetje voor alle systemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MrC11
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 26 juli 2013, 00:42

Jan the Man schreef:Welke crank is het en wat voor lagersysteem?

Als je bijvoorbeeld lagers met vierkante as hebt, de crankarmen met een bout op de vierkante as monteert en vervolgens niet goed vastdraait, kan hij loslopen. Het risico is dan dat hij het vierkante gat in de arm een beetje uitgesleten heeft, waardoor de arm los blijft lopen, hoe hard je ook aandraait. Locktite helpt dan ook vaak niet meer.

Ciao
Jan
Ben hier heel slecht in, maar dan moet ik zeker een keer een foto maken? Aangezien ik dat niet zo uit mijn hoofd weet.

Is volgens mij een Shimano set, maar probeer het nog wel op te zoeken. (Edit: Dit lijkt erop: https://www.bol.com/nl/p/shimano-cranks ... 022228962/" onclick="window.open(this.href);return false;) - Is dus geen Deore

Heb deze afbeelding nog kunnen vinden en zal vanavond betere foto's maken!

Afbeelding

Wat ik zeker weet is dat het een Octalink systeem is, maar of dat veel extra informatie geeft weet ik niet.
Laatst gewijzigd door MrC11 op wo 29 augustus 2018, 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Octalink kan inderdaad op die manier speling krijgen, dus tussen as en crank.
Octalink heeft nog een nadeeltje, de lagers zijn te klein en daardoor kwetsbaar. Jouw tik met je pedaal zal ook wel het lager beschadigd hebben, vrees ik.
Beter een Hollow Tech II setje kopen, dus met zo'n dikke holle as incl een paar buitenboordlagers. Deore is prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MrC11
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 26 juli 2013, 00:42

Heb verbeterde foto's van de crank, zodat jullie kunnen identificeren welk model het is.

https://drive.google.com/file/d/170jHx5 ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

en

https://drive.google.com/file/d/1EJk33t ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Octalink, maar wel een hele goedkope. Sub Alivio ofzo.
Koop een nieuw Deore setje met HT II en je lost 2 problemen in 1x op.
Denk ook even na of je 3x of 2x wilt hebben.
In het bos heb je aan 2x genoeg.
3x is eigenlijk alleen echt zinvol als je ook vaak op de verharde weg rijdt.

Sterker nog, als de fiets het waard is kan je een 1x11 (Shimano) of 1x12 (Sram/Sunrace) upgrade overwegen.

Hangt natuurlijk wel af van je budget en wat je zelf kunt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MrC11
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 26 juli 2013, 00:42

Ik wil graag overstappen op 1*11 of 1*12. Alleen moet ik hiervoor de volledige drivetrain vervangen. Zag dat SRAM NX een hele mooie stap is voor de 1*12, maar vind 300 euro neerleggen op het moment nog een beetje veel. Zijn er dus goedkopere alternatieven?

Was er inderdaad ook achtergekomen dat mijn crank regelrechte troep is. Iets van Alivio, jammer want de rest van de fiets is wel minstens Deore.

Is mijn fiets zo'n investering waard? (Voor de specs, zie mijn onderschrift).
Laatst gewijzigd door MrC11 op wo 29 augustus 2018, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

MrC11 schreef:Zag dat SRAM NX een hele mooie stap is voor de 1*12, maar vind 300 euro neerleggen op het moment nog een beetje veel. Zijn er dus goedkopere alternatieven?
Nee, maar ik zou lekker een goedkope crank evt. met Hollowtech 2 lager op de kop tikken. Voordeel van je fiets is (als octalink klopt) dat het BB een BSA draad heeft. Dat is gemakkelijk zelf te demonteren/monteren.

Ik heb nog wel een mooie zwarte Race Face Ride met lagers liggen (zgan) voor weinig. Als je interesse hebt kun je een PB sturen (ik woon volgens mij bij jou in de regio ;) ). Dan kun je lekker doorfietsen en als alles versleten is omschakelen naar 1x12.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
MrC11
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 26 juli 2013, 00:42

Probleem is opgelost door een nieuwe crank van Jan :)
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

ThaSingleTrackMastah schreef:Octalink kan inderdaad op die manier speling krijgen, dus tussen as en crank.
Octalink heeft nog een nadeeltje, de lagers zijn te klein en daardoor kwetsbaar. Jouw tik met je pedaal zal ook wel het lager beschadigd hebben, vrees ik.
Beter een Hollow Tech II setje kopen, dus met zo'n dikke holle as incl een paar buitenboordlagers. Deore is prima.
Even een zijsprong maar lees ik dit goed, kun je een octalink vervangen door buitenboordlagers?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ja elke schroefdraad bottem bracket kan je gebruiken voor vierkante as, Octalink en buitenboord lagers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jamis Diablo schreef:Ja elke schroefdraad bottem bracket kan je gebruiken voor vierkante as, Octalink en buitenboord lagers.
Wel met bijpassende crank ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Thx. Mijn zoon heeft een trekkingfiets voor naar school en daar zit nu een octalink in, met enige regelmaat komt daar een nieuwe in. Als ik dit eerder had geweten :-?
Plaats reactie