Tubes van carbon velgen verwijderen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Hallo fijne bikevrienden,

Ik heb sinds kort een carbon wielsetje waarop Challenge MTB one tubes liggen gemonteerd. Deze zijn nu versleten en lopen binnen 4 uur leeg. Ik wil graag een setje Dugast tubes gaan monteren.

Daar heb ik wel vertrouwen in, dat heb ik voor de cyclo ook regelmatig gedaan (redelijke kliederboel en tijdrovend), alleen op aluminium velgen.

Wat is de beste manier om oude tubes van een carbonwiel te verwijderen en de velg zo te prepareren dat de nieuwe tube er het beste op kan?? Ik lees verschillende methodes waarbij het gebruik van schroevendraaiers en wasbenzine niet geschuwd wordt... liever niet zeg maar..
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

(plastic) bandenlichters, blaren, veel geduld, aceton zijn zo ongeveer de ingredienten die je nodig hebt. Als je weet welke lijm gebruikt is en je gaat weer dezelfde lijm gebruiken, dan hoeft niet alle oude lijm eraf trouwens. Scheelt weer...
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Carbon kan wel wat hebben hoor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Ik heb zowel Swalbe Tubular glue remover als die van Effeto Mariposa gebruikt.
https://www.effettomariposa.eu/en/produ ... a-remover/
Werkt vele malen beter dan aceton.

Heb wel slechte ervaringen met Dugast MTB tubes.
Heel moeilijk om recht op de velg te krijgen (brede band/smalle velg) en een hoogteslag en insnoering (5mm smaller) ter plekke van het ventiel.
Paar keer een nieuwe gekregen maar iedere keer hetzelfde probleem.

Volgens Dugast moest het karkas ter plekke nog oprekken en daarom kreeg ik het advies om ze een poosje op 8-10 bar te zetten. :roll:
Bij 4 bar gestopt omdat ik niet verder durfde.
Om 4 uur 's nachts een gote knal, beneden in de studeerkamer (daar stonden de wielen) en de komplete tube was over het stiksel opengescheurd en van de velg geklapt.
Nieuwe tube gekregen met dezelfde insnoerings problemen. Zelfde methode geprobeerd met het zelfde effect van een tube in vellen door de studeerkamer.

Tubes teruggestuurd en wielen verkocht aan een crosser.

Nooit meer die ellende voor mij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

@pollekes

Wow heftig. Dure grappen.

De banden heb ik al liggen, ik heb een Flying Doctor neopreen karkas, zo te zien zijn de jouwe van katoen?
Momementeel worden ze voorgerekt de velg @3 bar, zien er tot nu toe wel recht uit.. Ik ga een beetje tubekit remover bestellen bij Mantel, dank voor de tip.
Plaats reactie