Speling DT Swiss naaf achterwiel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Na m'n bike weer eens stevig gebruikt te hebben in de Spaanse Pyreneeën, ben ik erachter gekomen dat er wat speling zit in m'n achterwiel.
Het is een thru-axle, dus ff steviger aangedraaid, maar speling blijft. Als ik het wiel verwijder en de as door de naaf steek, kan ik de as een klein beetje op en neer bewegen. Dat hoort volgens mij niet, maar is dit nou speling/slijtage in de lagers, de as (afgesleten?) of de gaten in de doppen op de naaf. Ik kom er niet achter.
Het is een DT Swiss 350 naaf.
Wie heeft hier ervaring mee of weet hoe vast te stellen wat er aan de hand is?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

https://www.dtswiss.com/en/technology/w ... echnology/

Als de naaf er uit ziet zoals deze (uit de link van hier boven), dan zou je nummer 4 en de buitenkant van de naaf/of het wiel vast moeten houden en kijken of er radiale speling te voelen is ten opzicht van de naaf/naaf lagers nummer 2
Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En als dat het niet is dan het wiel terug monteren zonder cassette.....en dan kijken of er axiaal iets te zien is :-D :-q
De steekas heeft altijd iets ruimte nodig in de holle/naaf as anders zouden ze niet in elkaar passen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De lagers kunnen versleten zijn.
Steekas is recht en geen slijtplekken ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Waarschijnlijk gewoon versleten lagers. Bij mij kwam er ook snel speling op de dt swiss 350 naven.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Thnx.... ga bovenstaande eens doen.
:-q
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

NNet even bij de LBS geweest en gevraagd naar de kosten voor het vervangen van de lagers in mijn DT Swiss achternaaf.
Ook als ik alle overbodige zaken zelf heb gedemonteerd (schijfrem, cassette, vrijloop, rachets etc.) zouden de kosten nog zo'n € 90 bedragen. € 45 ging op aan 3 (?) lagers a € 15 / stuk. Rest was uurloon.....
3 vragen:
  • is dat een beetje een normaal bedrag?
  • is het met aanschaf van DT Swiss ring nut tool zelf goed te doen? (YouTube is your friend)
  • is er een forummember in de buurt van Amsterdam of Tiel die de tools, kennis en tijd/zin heeft om het te doen?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat is een redelijk bedrag. Ikzelf reken meestal 30,- voor het vervangen van de lagers in 1 wiel, maar bij DT naven met ratchetring reken ik vaak wel meer. Lagers zijn volgens mij een rare DT maat en daardoor wat kostbaarder dan normale lagers. Al met al heb je een prima prijs doorgekregen wat mij betreft.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Misschien even zoeken op Jijbuis? Hij doet dat (met ervaring) in 15 min en juiste tools.

Als ik zoek op 6902 lagers voor DT 350 hub dan zie ik lagerprijzen van ca 10-12 €/stuk. Verschillende uitvoeringen en kwaliteiten bestaan hiervoor.

Een DT hub zit ongeveer zo in elkaar:
Afbeelding

Het is dus de vraag welk lager speling heeft: op de rotor (rechts) of op de hub (links). De grootste krachten op de hub dus ik verwacht daar, dux 2x lager.

90 € is best veel, in mijn omgeving heb ik iemand die dat voor 20 € doet excl. lagers op schoon achterwiel, dus met 3x lagers 30-40 € is totaal 50-60 €.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Heb laatst de lagers bij mijn achterwiel laten vervangen was maar 50 euro ( zijn ook Dt swiss 350 naven )
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De lagers kosten bij lagerkoning.nl of lagerboer.nl maar een paar euro.
De 350 heeft stalen lagers met rs2.
(de 240 heeft duurdere rvs lagers)
De DT achternaaf is lastig vanwege de ratchet. Er zijn speciale tooltjes nodig, die best prijzig zijn.
Maar bij 90euro is er flink aan de lagers verdiend en zijn ook de speciale gereedschapjes al half terugverdiend ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie