Lagers Cup Conus vervangen of wiel vernieuwen? Shimano 26"

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Bernhardf
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 8 augustus 2018, 15:14

Beste mede-bikers,

Vorig jaar heb ik mijzelf een leuke 2e handse beginners mountainbike gekocht. Het betreft een Focus Black Raider LTD met 26 inch wielen.

Helaas kraakt/loopt het achterwiel niet soepel meer, ook zit er een kleine slag in. De lokale fietsenboer heeft het afgeraden om de lagers te vervangen, omdat het geluid zodanig slecht klonk dat de conus waarschijnlijk ook al stuk is en ik vraag me ook af in hoeverre dit juist advies is geweest. Het liefst koop ik wel een nieuw wiel maar houdt er rekening mee dat dit fietsje het aanschaffen van een nieuw wiel niet meer waard is ( aanschaf waarde 250 euro, nieuw wielsetje 150+- )

Nu is mijn vraag: mocht ik toch het wiel willen vervangen, dan zou ik dit graag 2e hands doen. Iemand tips bij het zoeken van een 2e hands passend achterwiel? Betreft een 26 inch (9 speed casette en remschijven).

Ook is het nooit verkeerd op meer kennis te vergaren door middel van zelf de lagers eruit te halen / schoon te maken en te vervangen. Als iemand hier tips voor heeft hoor ik het ook graag. Ben met name benieuwd naar het formaat van de lagers, de rest lijkt me nog wel gemakkelijk te zoeken op het internet.


Met vriendelijke groetjes,

Bernhard
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Wat belangrijk is, zijn beide conussen in de naaf nog goed en onbeschadigd om de naaf te repareren, zo ja dan wordt het meten, uitrekenen en bestellen :-D :-q
https://www.mantel.com/conussen-assen-kogels
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Nogal kort door de bocht van deze fietsenboer....een krakend geluid in een naaf betekent niet onmiddellijk dat deze afgeschreven is. Begrijp niet waarom de moeite niet werd genomen voor een "inwendige inspectie".

Mbv twee naafsleutels is de naaf eenvoudig te openen. Voor het evt. vervangen van de cups / kogels en het opnieuw afstellen komt iets meer bij kijken. Mbv de "exploded views" op Shimano techdocs (http://si.shimano.com/#/en/search/Component" onclick="window.open(this.href);return false;) kun je zien welke onderdelen je evt. moet bestellen. Om aan de cassette-zijde de lagers te smeren cq. iets te vervangen dient de cassette verwijderd te worden mbv een kettingzweep / cassette-afnemer.

Op internet kun je diverse filmpjes vinden hoe je een naaf moet (de)monteren bv.: https://www.mantel.com/blog/hou-onderho ... us-lagers/" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar je zeker rekening mee moet houden is dat de kogeltjes bij het demonteren er uit kunnen vallen. Zorg er dus voor dat je er een schaaltje o.i.d. onder houdt.

Wellicht is er een forumlid die je er bij kan helpen. Mocht je (heel) toevallig nabij Venlo wonen wil ik je met alle plezier laten zien hoe je een naaf (de)monteert.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien kan je ons vertellen wat voor achternaaf het betreft?

Om te beginnen kan je eens nieuwe kogeltjes proberen.
Kost bijna niets, maar je hebt wel passend gereedschap nodig om de boel los te draaien en weer af te stellen.
Ook als de cups en conussen zijn aangetast kan je het wiel blijven vebruiken, gewoon een paar keer per jaar nieuwe kogeltjes en nieuw vet er in.
Het wordt nooit meer als nieuw, maar wel bruikbaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat TSTM zegt, ik heb nog veel cup-conus lagers in het huishouden en het is een goed functionerend en makkelijk te onderhouden systeem. Ik begin bij problemen met schoonmaken, flink vet erin en weer monteren. Vaak is dat al voldoende. Het enige dat je echt nodig hebt zijn passende conus sleutels voor de stelmoer, de borgmoer kan met een standaard steek-ringsleutel of bahco. Afstellen doe je aan de non-driveside en de top-tip is om de driveside flink vast te zetten, liefst met een beetje loctite. Vroeg of laat gaan de moeren los bij het (de)monteren van het wiel en dan houd je speling.
Bernhardf
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 8 augustus 2018, 15:14

Bedankt voor alle nuttige info tot zover, ik zal er zeker naar kijken.

Toevallig kwam ik onlangs dezelfde set wielen tegen incl zelfde formaat schijven / casette, wat een toeval haha maar wel ( met 2mm slag in het achterwiel ) voor 25 euro kon ik dit setje erbij kopen, volgens hem waren de lagers/etc nog goed. Deze haal ik binnenkort op.

Is 2mm slag veel? het wiel wat ik er nu op heb achter wobbelt zo erg dat wanneer je 30kmpu rijdt op straat je mooi omhoog gedrukt wordt, voelt niet lekker en ziet er niet uit :)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Bij 2mm is het zeker merkbaar. Waarom niet de spaken herspannen? Vaak is zo’n slinger goed te reduceren/weg te halen.
Lekker fietsen!
Plaats reactie