Slag in band

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

Net even mijn mooie enduro fiets voor een servicebeurt naar de fietsenmaker gebracht met wat kleine afstellings verzoeken. Er zat ook een klein slagje in mijn wiel.
Net mijn fiets opgehaald en er werd mij verteld dat de velg recht was, maar dat de band zelf een slag had. Ik heb hier zelf nog nooit van gehoord? Kan dit?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ja, dat kan. Met schwalbe regelmatig last van, zelfs nieuw. Met maxxis en continental alleen last van gehad na een harde impact.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

Thanks, maar even een nieuw bandje bestellen. Voor mij bloed irritant. Maxxis Minion WT in mijn geval :)
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Voordat je een nieuwe band besteld kun je nog even checken of deze goed op de velg ligt.

Er staat een heel dun lijntje op de wang van de band waar deze de velg raakt (+/- 4mm van de velgrand). Controleer of deze aan beide zijden geheel parallel aan de velgrand loopt. Als er bij mij een bobbel in de band zit heeft het vaak daar mee te maken. De 'zitting' van de band op de velg is dan niet goed en dat kun je vrij makkelijk corrigeren.
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

Ik heb even gekeken. Op het oog lijkt hij parallel te lopen, maar dat is moeilijk te zien. Heb geprobeerd om er een stoot lucht in te blazen om te kijken of de band wilde "ploppen". Ik zal de band even los halen en er misschien helemaal nieuw omheen leggen. Kijken wat er gebeurd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Laatste 2 keer dat ik een setje schwalbe banden kocht moest ik er 1 van de 2 terug sturen om deze reden...
Waar woke is, is vuur
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik had het helaas ook met mijn roro's

Alleen niet teruggestuurd, had ik misschien wel moeten doen :roll:
Just do Ti, or did i die?
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

Even geprobeerd met de vloerpomp de rand er opnieuw in te ploppen. Vrij weinig effect.(?) Tevens heb ik opgemerkt dat de achterrem zeer lichtjes aanloopt wanneer de bike in het rek hangt. Zodra ik er mee fiets hoor ik er niks meer van. Kan dit met de band te maken hebben? Ik vind het tamelijk irritant...zeker omdat de fiets net voor een servicebeurt is geweest. Kan het zijn dat alles nog een beetje in moet slijten?
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Betreft de slag: Vrij simpel om te checken:

Velg: Knoop een (vrij lange) tie-wrap aan je (voor of-achter) vork, knip het uiteinde niet af, maar laat dat precies net niet tegen de velg komen. Draai het wiel en je zal heel snel zien of het nog recht is.

Band: Schuif daarna de tie-wrap iets omhoog en controleer de zijwand van de band.

Hoogte slag: Schuif tot slot de tiewrap zo hoog dat hij net de bovenkant van de band niet raakt en draai weer het wiel.

Kan ook met je duim, maar dat vind ik niet zo prettig (zeker met velgremmen kan je dan alu splintertje oplopen, met schijfremmen niet zo spannend). Mijn FM houdt er een bandenlichter tegen aan en richt zo fluitend het wiel kaarsrecht, maar hij heeft een vastere hand en meer ervaring dan ik. De tiewrap is wat minder afhankelijk van je motoriek :winkie:
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

Even gekeken en de slag zit idd in het wiel.
Vraag: Tijdens het los halen van mij achterwiel kwam ik erachter dat ik de cassette met de hand een ca. 1cm kon uit halen (zijwaards!). Is dit normaal? Ook nog nooit gezien! Gaat om een Sram 900 hub en een eagle X01 cassette.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Geld terug eisen voor je servicebeurt en een andere FM zoeken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Eerst effe een hele boel herrie gaan maken bij die FM. Als ze het boetekleed aantrekken zou je ze het voordeel van de twijfel kunnen geven. En anders heel snel wegwezen inderdaad!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie