Twijfels aan afstelling vork reba rl —-> Upje seal los??

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Giant-E schreef:
thijsgillijns schreef:De 110 reba bestaat officieel niet, weet dus ook niet wat canyon voor een vork heeft laten bouwen.
Ik heb ook een nieuwe Canyon met een Reba RL 110. Je maakt me nu wel nieuwsgierig.
Zit een spacer in. Haal je die er uit, zit er 10mm meer veerweg in je vork. (net als in 2014 bij de Fox. Voordeel van Fox, op hun site kun je serienummer invoeren en dan heb inzicht in de technische tekening).
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Lars TB schreef:
thijsgillijns schreef:Nou...Dat is heel goed te voelen.
Je leest niet wat TSTM schrijft... .


Of je hebt een andere tactiek gevolgd en die vermeld je er niet bij... :roll:

Ik heb wel goed gelezen, maar een nieuwe vork heeft nog geen service nodig. Wat je wel goed kunt voelen hoe soepel de seals zijn in mate van het aanspreken van de vork. Nu heb ik erg goede ervaringen met seals van reacing bros. Daar waar ik mijn onderhoud zelf uitvoer.
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

2013 kwam het blijkbaar al voor :( :-? en deze voorvork lijkt mij ook erg nieuw :o
Afbeelding

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef:
Je leest niet wat TSTM schrijft... .


Of je hebt een andere tactiek gevolgd en die vermeld je er niet bij... :roll:
thijsgillijns schreef: Ik heb wel goed gelezen, maar een nieuwe vork heeft nog geen service nodig. Wat je wel goed kunt voelen hoe soepel de seals zijn in mate van het aanspreken van de vork. Nu heb ik erg goede ervaringen met seals van reacing bros. Daar waar ik mijn onderhoud zelf uitvoer.
Dus je hebt niet gelezen wat ik schreef.
Of je hebt het niet begrepen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mario070 schreef:2013 kwam het blijkbaar al voor :( :-? en deze voorvork lijkt mij ook erg nieuw :o
Afbeelding

Afbeelding
Ook wel eens gehad bij mn Reba.
Schoongeveegd, kettingolie ertussen,
teruggeduwd en opgepompt. Hele dag nog mee gereden.
Thuis servicebeurtje gegeven, vork doet het nog steeds prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Wel vreemd dat bij beiden voorvorken de linker keerring los heeft gelaten :-? of zou dat puur toeval zijn :-?
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Is dat ook niet degene waar de lucht in zit en daardoor de kering eruit drukt bijvoorbeeld door een lekkage?
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

ThaSingleTrackMastah schreef:
Lars TB schreef:
Je leest niet wat TSTM schrijft... .


Of je hebt een andere tactiek gevolgd en die vermeld je er niet bij... :roll:
thijsgillijns schreef: Ik heb wel goed gelezen, maar een nieuwe vork heeft nog geen service nodig. Wat je wel goed kunt voelen hoe soepel de seals zijn in mate van het aanspreken van de vork. Nu heb ik erg goede ervaringen met seals van reacing bros. Daar waar ik mijn onderhoud zelf uitvoer.
Dus je hebt niet gelezen wat ik schreef.
Of je hebt het niet begrepen.
Het zal inderdaad aan mij liggen.
Canyon Neuron CF9 2022
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

mauke schreef:Is dat ook niet degene waar de lucht in zit en daardoor de kering eruit drukt bijvoorbeeld door een lekkage?
inderdaad, de solo air, air-zijde. Ik heb 't ook gehad. Schoon gemaakt, terug gedrukt en weer opgepompt.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Lars TB schreef:
thijsgillijns schreef:Nou...Dat is heel goed te voelen.
Je leest niet wat TSTM schrijft... .


Of je hebt een andere tactiek gevolgd en die vermeld je er niet bij... :roll:
Hier valt zeker wel iets over te zeggen.....en dit zeker geen slecht advies, wanneer je veel in de zon zal rijden en de seals warm worden, en daardoor het rubber om wat voor redenen zou kunnen gaan kleven :( zijn extra gecoate seals dus zo gek nog niet :-D :-q
https://www.racingbros.com/en/news/detail/17
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Kleine update, nieuwe vork binnen.
Oud typ reba en wat ik nu merk is dat de druk niet heel veel anders is.
Ik sta nu met 85psi op 20%sag zonder mijn rugzak.
Ik druk niet meteen door heel de veerweg en ook is hij veel soepeler als de reba die ik had.
Ik heb nog niet gekeken of er tokens in zitten maar ik ga zondag even een ritje doen om echt even mooi te kunnen vergelijken.
Conclusie voor nu is dus dat de druk toch ook wel bijna gelijk is aan de oude maar hij toch wel ietsje stugger Is en niet zo vlug Door heel de veerweg te rammen.
+ geen stroef punt waardoor sag meten alleen al veel beter te meten is
Geeft meteen wel een positieve indruk voor mijn eigen vork dat het allemaal wel goed moet kunnen komen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:
Lars TB schreef:
Je leest niet wat TSTM schrijft... .


Of je hebt een andere tactiek gevolgd en die vermeld je er niet bij... :roll:
thijsgillijns schreef: Ik heb wel goed gelezen, maar een nieuwe vork heeft nog geen service nodig. Wat je wel goed kunt voelen hoe soepel de seals zijn in mate van het aanspreken van de vork. Nu heb ik erg goede ervaringen met seals van reacing bros. Daar waar ik mijn onderhoud zelf uitvoer.
Dus je hebt niet gelezen wat ik schreef.
Of je hebt het niet begrepen.
Volgens mij is hier wat verwarring over en dat is vervelend/verwarrend.

Wat ik bedoel is dit:
Je vervangt de seals altijd in combinatie met een servicebeurt, of op z'n minst nieuwe olie en vet.
Alleen al het (inwendig!) schoonmaken en opnieuw smeren maakt een heel groot verschil, groter dan het verschil tussen seals van merk A of merk B.
Je kan dus ook niet zeggen dat de nieuwe seals een stuk beter zijn dan de vorige.
(zou je het precies andersom doen, dus bij een beurtje de "goede" seals vervangen door "standaard", dan zou je conclusie zijn dat de stanndaard seals veel beter zijn)
Je zou dus 2 identieke vorken moeten servicen, de ene met seals van merk A en de andere van merk B, om het verschil te kunnen beoordelen.
Maar er is natuurlijk verschil tussen de (aftermarket) seals, en dat verschil telt op bij het verschil dat de het service beurtje maakt.

Nog wel een kanttekening:
Seals die soepeler aanvoelen klemmen meestal minder strak om de voorpoten en laten eerder fijn stof binnen.
Dat hoopt zich op tussen de seals en maken daardoor de service interval korter.
Afhankelijk van je locatie kan dat heel snel gaan.
Binnen de kortste keren zit er zoveel stof tussen je seals dat de boel juist stroever gaat...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ritje gedaan en wat een fijne vork toch wel, mag hopen dat die van mij ook zo terug komt straks :D
Sag stond met spullen net niet aan 25%, maar wat fietste hij lekker. veer blijft nergens hangen en heb zelfs nog niet heel de veerweg kunnen gebruiken. ong 1cm over gehad en dat zonder tokens in de vork. hier moest ik bij mijn reba al 2 tokens toevoegen en gebruikte ik toch al vlug heel de veerweg.
Nu is het wel al een wat ouder typ reba vork maar mag toch aannemen dat die van mij straks ook lekker werkt :winkie:
Plaats reactie