banjo aansluiting shimano XT/SLX achterrem.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
remcowassink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 22:38

Heb nog een setje XT schijfremmen liggen die ik op mijn remleiding wil zetten waar nu SLX gemonteerd zit. Weet iemand of ik de banjo bolt zo kan losdraaien, de SLX eraf kan halen en de XT kan monteren? Aansluiting ziet er precies hetzelfde uit. Loopt de olie weg als ik deze losdraai? Moet ik nog ergens op letten?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kun je zo wisselen, maar er zal wel wat olie uitlopen vrees ik. Dus ontluchten is daarna wel aan te raden.

Verder weinig bijzonders, netjes werken en niet lomp doen maar dat geldt voor vrijwel elk sleutelklusje ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
remcowassink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 22:38

Gisteren maar eens gedaan. De banjo kun je inderdaad zo losdraaien. Even opletten want er zitten 2 rubber ringetjes in voor de afsluiting en die zijn nogal klein. Mijn SLX en XT hebben exact dezelfde aansluiting. Kon ook de remhendel zo verwisselen, zonder nieuwe olive. Alles prima dicht, wel even bleeden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van Shimano remmen is zowat alles door elkaar te gebruiken.
Alleen is bij de calipers met banjo-aansluiting de bout niet altijd gelijk. De tweezuiger remmen (SLX, XT, XTR) hebben een lange bout die dwars door de caliper loopt waar de vierzuiger remmen een kort boutje gebruiken wat van bovenaf in de caliper zit.

Je kunt de calipers wel gewoon uitwisselen, het banjo-oogje aan de leiding is gelijk.
Ik heb vorige week nog een set tweezuiger XT's vervangen door vierzuigers :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Let wel op dat alleen de wat duurdere uitvoeringen een banjo-aansluiting hebben op de klauw. De andere series hebben gewoon een knelring zoals bij de pomp.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, maar zelfs die zou je kunnen aansluiten als je wilt, gewoon de banjo van de leiding afsnijden en er een insert in tikken :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

kermit schreef:Ja, maar zelfs die zou je kunnen aansluiten als je wilt, gewoon de banjo van de leiding afsnijden en er een insert in tikken :)
True, bestel dan wel een insert/olijfje extra mee ;)
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

<nieuwsgierig> Merk je nu verschil in het remmen tussen SLX en XT?
remcowassink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 22:38

Het is dat ik wat probleempjes had met mijn SLX, die liep wat aan en dat kreeg ik er niet uit. Gezien ik nog een setje XT had liggen waarvan ik wist dat deze probleemloos waren heb ik ze vervangen. Merk ik verschil? Jaah, op de ene staat SLX en de andere XT ;-)... Nee hoor, beiden zijn prima.
Plaats reactie