Invloed plaatsing achterdemper

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Een collega van me is op zoek naar een nieuwe fiets en kwam met de vraag of het wat uit maakt of de achterdemper min of meer horizontaal onder de bovenbuis gemonteerd is of verticaal onderaan de zitbuis. Ik denk dat het wel invloed heeft maar heb geen idee waarop. Misschien hebben jullie een goede uitleg?
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Vooral of je twee bidons mee kunt dragen in je frame of niet. Ze hebben er allemaal hun gedachten bij. Canyon is met de Lux van verticaal naar horizontaal en Scott met de Spark net andersom. Bepaalde veersystemen vereisen een verticale constructie (Trek, Santa Cruz) en andere meer horizontaal (Sepcialized met de EPIC) Persoonlijk geloof ik het wel. Als je collega veel marathons gaat rijden en geen Camelback op z'n rug wil zou ik een fiets nemen met een horizontale demper waar twee bidons passen. Anders maakt het niet uit en is de filosofie achter de vering van belang.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is in elk geval niet zo dat een frame met de demper liggend beter of slechter zou zijn dan een met een staande demper. Als een fabrikant zijn huiswerk goed gedaan heeft is met beide opstellingen een prima werkend systeem te maken.

Dat van die bidons had ik nog nooit zo over nagedacht, omdat ik toch altijd met een drinkrugzak rijd. Maar kan idd een voordeeltje zijn als je (soms) zonder rugzak wilt rijden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Moet de collega van TS wel framemaat M of groter rijden want heel veel S frames hebben ook maar plaats voor 1 bidonhouder. :wink:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En zelfs dan hangt het er maar net vanaf hoe de demper horizontaal geplaatst is.
Ik heb een horizontale demper, met een medium frame en kan alleen met een side cage een grote bidon kwijt...

Zoals Kermit al aangeeft, is er met beide systemen een goed verend systeem te maken.
Het hangt meer van de plaatsing van de scharnierpunten af dan de plaatsing van de demper.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie