Racefiets met MTB stuur

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
crulon
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 14 oktober 2015, 19:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29" / Giant ATX 840 26"

Ik heb een mooie racefiets en vind het leuk wat te rommelen. Dus wil eens proberen om hier een MTB stuur op te zetten.

Alles is ultegra maar hier zou ik toch wel gewoon bv slx shifters en 1 of andere remhendels op kunnen zetten?
Evt nog andere tips waar ik rekening mee moet houden?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

SLX remhandels hebben een andere kabeltrek omdat ze waarschijnlijk voor V-brakes geschikt zijn.

Met schakelen hangt het er vanaf of je 6sp of 11sp en alles ertussen op je cassette heb.

Hier een overzicht met mogelijkheden;
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Shimano heeft ook remhendels voor flatbars die geschikt zijn voor raceremmen.
Bijvoorbeeld deze, maar er zijn ook nog goedkopere opties (Tiagra):
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod69832" onclick="window.open(this.href);return false;
Googlen op "flatbar road brake levers".

Om te schakelen hangt het van het aantal versnellingen af wat er compatible is, de link die Real Epic geeft is een goeie. T/m 9-speed past bijna alles door elkaar, daarna wordt het iets complexer ;-)
"Flatbar road shifters" is een goede zoekterm.
Als je niet het meest recente spul nodig hebt vind ik dit vaak wel een interessante shop:
https://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=31" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is bijvoorbeeld een flatbar shifter voor 11-speed Shimano racederailleurs:
https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=16403" onclick="window.open(this.href);return false;
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Hoeveel speed is de fiets?
crulon
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 14 oktober 2015, 19:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29" / Giant ATX 840 26"

fijn dat er hier zoveel kennis is en wat hulp waar ik moet zijn helemaal top.
"helaas" is het een 10 speed dat wordt dus iets lastiger. (2x10)
ik zit een beetje te lezen op dat blog maar is nog best complex dus. ik dacht dat even makkelijk te doen.


alhoewel na wat meer lezen schrijft hij volgens mij dat juist 10 speed goed uitwisselbaar is:
The perfect example is cross compatibility between SRAM 10-speed mountain and road. These groups work together—period
das wel fijn.

dan vraag ik me nog wel af met de remmen wat nou echt het verschil is, of een kabel aan een v brake of een cantilever trekt het is toch dezelfde trek?
en of ie iets grotere slag of iets kleiner is niet zo heel spannend denk ik? is gewoon wennen?
maar daar heb ik mooie suggesties voor gekregen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Natuurlijk trekt een hendel evenveel kabel, ongeacht aan welke rem hij verbonden is. Maar die rem is ontworpen voor een bepaalde kabeltrek ;-)
Je hebt twee standaards, voor v-brakes / mechanische mtb-schijfremmen, en voor race / cantilever / mechanische race-schijfremmen. Je kunt mixen, maar dat gaat ten koste van de doseerbaarheid en/of heel veel moeten bijstellen om de slijtage van de blokjes op te vangen. Omdat die flatbar raceremhendels zo goedkoop te vinden zijn zou ik daar gewoon voor kiezen.

Je hebt Sram schakelspul? Dan kun je makkelijk combineren.
Voor de remmen maakt het merk niet uit, raceremmen gebruiken allemaal dezelfde kabeltrek.

Ik heb het andersom gedaan, een mtb naar racestuur omgebouwd (2 stuks zelfs).
Eentje flink geinvesteerd en gewoon alles van een 11-speed racegroep gekocht: rem/shifters, derailleur, cassette, wielen, schijfremmen.
De andere juist low budget, met race-remhendels voor V-brakes (vijftien euro) en een 9-speed barend-shifter (drie tientjes). Dan nog een goedkoop stuurtje en de rest kon gewoon blijven zitten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Deze zijn speciaal voor de race groepen met flat bars;
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ll-p31264/" onclick="window.open(this.href);return false;
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Even naar het begin, heb je problemen met een racestuur? Een recht stuur geeft meer stabiliteit. Als je geen problemen hebt met een racestuur, zou ik eerder mijn fiets upgraden naar 11speed of Dura-ace.
crulon
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 14 oktober 2015, 19:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29" / Giant ATX 840 26"

Gaat niet om het upgraden de ultegra is nog splinternieuw. Gaat om het stuur, ivm rug issues is een breed stuur denk ik fijn.
Is dus ook even uitproberen daarom eerst een goedkope optie.
Plaats reactie