Fox Float 32 zakt ver in tijdens fietsen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Hallo allemaal,

Ik lijk een probleempje te hebben. Mijn fiets is een 8 maand oude Trek Top Fuel met een Fox Float 32 SC vork. Hier zit een remote lockout op en de druk is afgesteld op basis van advies van Trek. Trek heeft een speciale website waarbij je aan de hand van het gewicht en fietsmodel het aantal PSI en de rebound kan vinden.

Tijdens het fietsen met de lockout open lijkt er van de 100mm travel nog maar 70mm over te zijn. M'n maatje heeft dezelfde fiets en als wij naast elkaar fietsen is mijn vork veel verder ingeveerd dan zijne.

Kan er iets kapot zijn in de vork waardoor er teveel sag is? Of klopt het advies van Trek voor geen kant en moet ik er gewoon meer druk op zetten. Ter indicatie: weeg ongeveer 78kg incl uitrusting en Trek adviseert 90psi op de vork te zetten.

Even bellen met de LBS kan natuurlijk ook maar deel mijn onwetendheid liever met jullie dan met de fietsenmaker :D .

Alvast bedankt voor jullie reacties. :-q
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Stel je luchtdruk eens af met de 'standaard' 15% tot 20% sag regel. De zitpositie op een fiets (oa. gerelateerd aan jouw lichaams afmetingen, lengte stuurpen, etc) bepaald uiteindelijk ook voor een deel hoeveel gewicht er op de vork staat. Dat kan Trek op hun website niet ondervangen. Het zal eerder een aardige richtlijn/gemiddelde zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je op de fiets zit hoort de vork ingezakt te zijn met de lockout open. Dat is die sag waar bob. het over heeft. Zo kan je vork ook reageren als je over kuilen heen rijdt (het voorwiel blijft de grond volgen, anders zou je er hard in klappen). Niks aan de hand dus.

Die 30 mm (in dit geval dus ook 30%) is als je wat meer comfort wilt. De 15-20% die genoemd wordt is een vrij stugge afstelling. Maar misschien past dit momenteel beter bij jou.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Neem je shock pomp mee als je gaat fietsen en doe er af en toe een pufje bij, totdat je het prettig vind rijden. Of tot je het net te hard vind en dan een beetje eruit tot het goed is. Daarna ga je je rebound afstellen. Het kan zijn dat je je rebound nog eens wil aanpassen aan je rijstijl/de ondergrond.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien geeft je metertje teveel aan.
Gewoon oppompen tot de gewenste sag.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

ThaSingleTrackMastah schreef:Misschien geeft je metertje teveel aan.
Gewoon oppompen tot de gewenste sag.
Mijn FOX32 (rythm) heeft ook wat meer druk (en iets minder sag) nodig dan opgegeven door de fabriek.
En eigenlijk wil ik er nog een spacer in doen bij mijn volgende service, aan het einde wat meer ramp heb zelf ik met mijn 70 kilo wel nodig.
Maargoed; dat is wellicht wat meer voor de materiaal-nerdjes... in dit geval zou er ik gewoon iets extra lucht in gooien en kijken of dat bevalt.
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Als je de vork van je maatje op de zelfde druk zet en jij probeert beide fietsen, kan je zien of er verschil in de vorken zit
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Bedankt allemaal voor de snelle reacties! Nav jullie tips gewoon meer druk op de vork gezet en daarmee lijkt het opgelost te zijn.

Kom ongeveer op 25 psi extra met een sag van 20%.
Laatste tip van JanWillem niet geprobeerd maar dat was idd een goede optie.

Nogmaals dank :-q :-q :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Stel je rebound ook op nieuw af. Kan zo maar een gebroken sleutelbeen schelen..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, sterkere luchtveer heeft ook iets meer rebound demping nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Dank voor de tips. Afgelopen zaterdag de marathon op de UHR gedaan en de vork lijkt nu prima te staan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef:Stel je rebound ook op nieuw af. Kan zo maar een gebroken sleutelbeen schelen..
Als je van 30% naar 20% sag gaat, zal dat geen sleutelbenen kosten. Daarnaast is de vraag of met het inzicht van TS de rebound wel enigszins goed staat.

En om daar verder op voort te borduren: ik gok dat 90% van de bikers in NL de rebound niet eens enigszins goed heeft staan. En het is nu niet zo dat ik aan de lopende band rijders naast hun fiets zie zitten met een gebroken sleutelbeen... .


Maar het advies even de rebound bij te stellen klopt in ieder geval :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

wat een heerlijke mensen zijn jullie Nederlanders toch
Plaats reactie