bikefitting

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Cris-99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 23 augustus 2016, 19:27

Ik heb 2 jaar geleden bij de aanschaf van mijn hardtail een bikefitting gedaan en hierop is destijds mijn hardtail afgesteld.
Nu heb ik recent een fully aangeschaft en wil ik deze bikefitting van toen weer toepassen (heb een formulier meegekregen met alle maten erop).
Ik neem aan dat het geen probleem is om de maten van de hardtail los te laten op mijn fully?
Nu zit op mijn fully (giant anthem 2) alleen een riser bar en nu zijn een 2 tal maten afhankelijk van het meetpunt op het stuur:
-Afstand van punt zadel tot het stuur: is dit dan het midden van het stuur of waar mijn handen zitten (scheelt 1cm)?
-Drop van stuur tov zadel: Is dit dan het midden van het stuur weer of waar mijn handen zitten (scheelt ook 2cm)?

En dan ook als bepaald is of het het midden is of waar mijn handen zitten, is het dan waar het stuur/handen begint aan het stuur, of het midden daar weer van (Stuur is 3cm dik dus dat scheelt ook weer 1,5cm)?

Me zadel (hoogte, horizontaal en positie tov crank) staat overigens goed.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Houd er rekening mee dat de positie van je zadel flink verandert zodra je gaat zitten en je achtervering inveert. Een FS gedraagt zich (gelukkig) heel anders als een hardtail.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat zegt de verkoper van je nieuwe fiets ervan?
Die zal hier toch wel vaker mee te maken hebben gehad?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cris-99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 23 augustus 2016, 19:27

ik meet idd op het moment dat ik op de fiets zit omdat me achtervering nog wel wat veranderd (1cm sag).
De verkoper van de fiets heeft helemaal niets aan me fiets afgesteld en zegt dat dit persoonlijk is (is ook niet de zaak van de bikefitting). Enerzijds begrijp ik dit en anderzijds een algemene afstelling vind ik toch wel een stukje service wat ik eigenlijk wel zou verwachten, finetuning kun je daarna idd zelf doen.
na wat stellen is het al een compleet andere fiets: vering meer druk, banden harder, zadel hoger, stuur lager, stuur meer naar voren. In het begin voelde het net alsof ik op een stadsfiets op het parcour zat....erg vreemd. Nu voelt het al een stuk meer als me hardtail maar dan zonder de klappen op me achterwiel.

De zaak van de bikefitting zegt midden van het stuur, maar ergens vind ik dit wel vreemd. Het midden van het stuur zegt namelijk niets over de houding op mijn fiets, mijn handen bepalen naar mijn mening mijn houding...??
Laatst gewijzigd door Cris-99 op di 19 juni 2018, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cris-99 schreef:De zaak van de bikefitting zegt midden van het stuur, maar ergens vind ik dit wel vreemd. Het midden van het stuur zegt namelijk niets over de houding op mijn fiets, me handen bepalen naar mijn mening mijn houding...??

De meeste sturen hebben we ongeveer dezelfde backsweep, dus midden stuur is een goede indicatie. Alleen voor de breedte van het stuur moet je gaan compenseren!

Cris-99 schreef:..., me handen bepalen naar mijn mening mijn houding...??
Waarom haal je in 1 zin 'me' en 'mijn' door elkaar? :~ (Het is allemaal 'mijn'!!) :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Harde vering, harde banden?
Had je niet beter een HT kunnen kopen?
Straks ga je ook de lockout nog gebruiken. :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:Harde vering, harde banden?
Ik wilde het er niet ook bij zetten. Wist niet wat erger was: taalfouten of fietsfouten :-{ :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cris-99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 23 augustus 2016, 19:27

Volgens mij staat er nergens harde vering en harde banden.... er staat vering meer op druk en banden harder. Zoals jullie weten hebben deze aanpassingen veel effect op het rijgedrag van de fiets, en staan deze nu zoals het hoort voor mijn gewicht en stond het vanuit de winkel gewoon te laag.
Maar ik stel deze vraag eigenlijk om een advies te krijgen over de bikefitting..??
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Harde vering, harde banden?
Ik wilde het er niet ook bij zetten. Wist niet wat erger was: taalfouten of fietsfouten :-{ :wink:
Op dit forum?Fietsfouten natuurlijk! :tong

OK, genoeg gekheid.
Heel eenvoudig gesteld: Je zou de waardes over kunnen nemen.
Vandaar mijn vraag over de verkoper, die zou de uitkomst van jouw bike-fit zo goed mogelijk op je nieuwe fiets kunnen overbrengen.
Mogelijk zijn er ondertussen wel wat nieuwe inzichten, maar ook daarvan mag je verwachten dat een prof ze kan toepassen op jouw "oude" meting.
Nu ben je een beetje aan je lot over gelaten.
Maar ik denk dat je zelf ook aardig kunt inschatten wat bij jou past, met de bike-fit als uitgangspunt.
Houd wel in de gaten dat dit een andere fiets is, gebouwd volgens andere inzichten.
Echt 1:1 kopieren gaat misschien niet.
En daar zijn we terug bij mijn vorige post, probeer niet het gevoel van je HT terug te brengen in deze FS.

Als je echt blijft twijfelen, dan met je fiets naar een ander en daar een bike-fit laten doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Cris-99 schreef: Ik neem aan dat het geen probleem is om de maten van de hardtail los te laten op mijn fully?
Op zich niet maar ga je de Fully hetzelfde inzetten als de HT of verwacht je met de Fully meer uitdagend te gaan rijden?
Cris-99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 23 augustus 2016, 19:27

Ik ga de fully hetzelfde inzetten als de hardtail, xc met wel een flinke snelheid. Wellicht hebben jullie wel een punt dat ik de fully nog teveel afzet tegen mijn hardtail. Huidige afstelling is al goed overigens, handling van mijn hardtail alleen zonder de schokken op mijn achterwiel en rug en dat rijdt al een stuk relaxter als mijn hardtail. Alleen wel beetje zeurderig gevoel in bovenbenen en onderrug, dus of de afstelling staat nog niet helemaal goed of ik moet nog een beetje wennen aan toch een iets andere houding op de fully.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Cris-99 schreef:Alleen wel beetje zeurderig gevoel in bovenbenen en onderrug, dus of de afstelling staat nog niet helemaal goed of ik moet nog een beetje wennen aan toch een iets andere houding op de fully.
Dit komt meestal door de hoek tussen de trapas en het zadel. Het kan zijn dat je nu meer naar achter zit.

Wat ook kan meespelen is dat je op een Fully vaker meer statisch zit tov je HT. Dit kan ook dezelfde (Gewennings) problemen opleveren.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het enige getal dat uit een bikefitting komt en op meerdere fietsen toepasbaar is is de afstand tussen zadel en trapas. Zit een fabrikant moeite te doen om een goede geometrie uit te denken, gaat een willekeurige fietsenmaker die verprutsen door er een langere stuurpen op te zetten en met de zitpositie te gaan rommelen. Als je bijvoorbeeld de luxe hebt dat je een enduro, een XC fully en een racefiets bezit dan ga je die echt niet zo instellen dat je op alledrie precies hetzelfde zit. Heeft ook te maken met de gewichtsverdeling op de fiets, wat je bijvoorbeeld merkt tijdens het klimmen, dalen en in de bochten. Sowieso kan je lichaam zich best aanpassen aan die verschillende houdingen, als je maar rustig opbouwt.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als ik het goed begrijp heb je je hardtail nog?
Dan kun je de werkelijke maten vergelijken met de maten uit je maattabel.
Als je die hardtail ingeruild hebt, wordt dat lastiger...
Plaats anders even een foto van die maattabel, dan kunnen we kijken of het ons lukt een goeie interpretatie te doen?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Oli4k schreef:Het enige getal dat uit een bikefitting komt en op meerdere fietsen toepasbaar is is de afstand tussen zadel en trapas. Zit een fabrikant moeite te doen om een goede geometrie uit te denken, gaat een willekeurige fietsenmaker die verprutsen door er een langere stuurpen op te zetten en met de zitpositie te gaan rommelen. Als je bijvoorbeeld de luxe hebt dat je een enduro, een XC fully en een racefiets bezit dan ga je die echt niet zo instellen dat je op alledrie precies hetzelfde zit. Heeft ook te maken met de gewichtsverdeling op de fiets, wat je bijvoorbeeld merkt tijdens het klimmen, dalen en in de bochten. Sowieso kan je lichaam zich best aanpassen aan die verschillende houdingen, als je maar rustig opbouwt.
Deze ouwe bok heeft al zijn vijf fietsen wat betreft zitbuis hoek en afstand van het zadel achter die trapas altijd hetzelfde. Maar goed als mijn zadel tijdens een rit onverwacht naar achteren schuift merk ik gelijk dat mijn rendement anders is met soms kramp tot gevolg.

De afstand tussen zadel en trapas is ook niet bruikbaar als je zitbuis hoek afwijkt tussen de twee frames. Een geometrie van een fabrikant is ook maar een gemiddelde die naar persoonlijke voorkeur aangepast moet/ kan worden.
Plaats reactie