Speling tussen zadelpen en frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Vincentvg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 7 mei 2017, 17:49

Deze week m'n nieuwe fiets binnen gekregen dus gisteren gelijk een ronde gereden om te testen. Alles ging van een leien dakje totdat de zadelpen ineens inzakte. Na het terug zetten op de juiste hoogte en opnieuw vastzetten valt me op dat er behoorlijk wat speling tussen de zadelpen en het frame aanwezig is. Als gevolg hiervan schommelt het zadel in de huidige hoogte stand ruim 3 mm in de rijrichting en bijna net zoveel in de zij-richting. Ik heb dit nog niet eerder ervaren bij andere fietsen en vraag me af of dit wel acceptabel is. Door het geschommel kan ik me voorstellen dat het frame ook flinke tikken te verduren krijgt zo (en mogelijk kan kan scheuren uiteindelijk?).

Wat denken jullie ervan? Iemand een vergelijkbare ervaring? Niet dat het uit zou mogen maken maar de bijgeleverde zadelpen is een Kind Shock LEV SI.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

30.9mm pen in een 31.6 frame? Foto's? Wat voor fiets?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Klinkt alsof er een glijlager weg is.
Vincentvg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 7 mei 2017, 17:49

Volgens de leverancier gaat het om een 30,9 mm zadelpen diameter (Canyon Spectral AL 6.0 2018). De dropper is zeker geen 27.2 mm versie als ik het zo snel met de rolmaat meet.
AfbeeldingAfbeelding
Rogi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 2 juni 2014, 20:48
Mijn mountainbike: Isaac

met zoveel speling zou je de pen niet eens vast kunnen zetten.. Op naar het Canyon servicepunt...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rogi schreef:met zoveel speling zou je de pen niet eens vast kunnen zetten.. Op naar het Canyon servicepunt...
Precies.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Afbeelding

Ik denk dat het op jouw fiets ook zo zit? Heb je de inbus op het juiste aandraaimoment vastgezet?
Vincentvg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 7 mei 2017, 17:49

Ja 4 Nm staat voorgeschreven. Uiteraard netjes aan gehouden en met het bijgeleverde torque tooltje vastgezet.
Op het punt waar de klem zit is ook geen speling. Het zit verder onderin het frame waar de ruimte zit. De zadelpen zit ook bijna helemaal in het frame want zo groot ben ik niet. Dus dat mag het ook niet zijn.

Ik heb een hulpverzoek ingeschoten bij Canyon. Let's see.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Toch even voor de duidelijkheid: zakt het droppergedeelte in of de gehele pen in je frame?

Die speling lager in het frame is niet ongebruikelijk en bij deze fiets wordt de pen maar op 1 punt vast gezet.


Daarnaast zijn voorgeschreven aanhaalmomenten chronisch te laag in de fietsenbranche... Smokkel er eens een beetje meer bij!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de pen kan wiebelen in het frame, dan scheurt het frame op den duur, vlak onder de klem.
Door de zaak vaster aan te draaien voorkom je wel dat de pen gaat zakken, maar de ruimte die de pen heeft in het frame wordt er niet kleiner op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb dan geen Spectral maar een "gewone" hardtail, een AL SLX en daar begon de zadelpen ook van te zakken. Vaster aandraaien had ook geen zin. Heb geen dropper. Mail gestuurd naar Canyon, fiets weggebracht naar Utrecht, ze hebben de boel nagemeten en foto's gemaakt, na ca een week antwoord gekregen. De zadelpen zat onderin de tolerantie, het gat zat aan de bovengrens van de tolerantie. Frame en zadelpen zouden beiden vervangen worden. Er was alleen op dat moment nog geen frame beschikbaar. Zou een paar weken duren. Mocht wel de fiets weer op laten sturen of ophalen en als hun het aangaven kon de fiets weer terug en zouden ze alles over bouwen op het nieuwe frame, en zo geschiede.
Sinds die tijd geen zakkende zadelpen meer.
Vincentvg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 7 mei 2017, 17:49

Update;

Kennelijk niet goed gekeken. Speling blijkt toch in de dropper zelf te zitten. Na het aandraaien van de "seal collar" (onderste gedeelte binnen de rode cirkel van de afbeelding) is de speling zo goed als verdwenen. Deze kraag steekt net boven het frame uit vandaar dat ik dacht dat de hele dropper mee bewoog. Wat nu nog aan speling overblijft lijkt me een normale hoeveelheid voor een dropper !?
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vermoedde ik dus al een beetje... .

Bijna iedere dropper heeft een heel lichte speling, de punt van je zadel kan een millimetertje heen en weer. Op en neer hoort dan weer niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie