36 tands voorblad

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Hoi ,vraagje weet iemand of er een 36 tands direct mount voorblad op een Cannondale fsi 3 uit 2016 past ? (en welke ) heb nu een 34 ,maar wil graag met een groter voorblad rijden maar weet niet of dit past met de achterbrug ? dit is met een 5,7 offset achterwiel is ook ai offset kan het nergens vinden weet niet tot hoe groot je kan gaan bij Cannondale ?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Als je een blad van Garbaruk neemt, dan komt deze naar gelang het aantal tanden steeds verder naar buiten (niet optimaal voor je kettinglijn, maar het blijft wel passen).

Ik heb nu een 34T oval gemonteerd op een F-SI Alloy 1 2017 (geen AI offset), en die past ruim, ik vermoed dat een 36 oval of rond ook prima zou moeten passen. Als ze voor de AI dezelfde marges aanhouden zou het bij jou ook moeten passen. Voor de zekerheid zou je contact op kunnen nemen.

rond: https://garbaruk.com/products/chainring ... am-ai.html" onclick="window.open(this.href);return false;
oval: https://garbaruk.com/products/chainring ... am-ai.html" onclick="window.open(this.href);return false;
beide AI cannondale SI direct mount en met variabele chainline tech.. (klinkt specialer dan dat het is, zie plaatje)
Afbeelding
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Ik had hetzelfde probleem. Overstappen op een oval blad dan kun je een 36T nemen.

Heb zelf deze
https://www.mantel.com/absoluteblack-na ... gKTq_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Prulleman schreef:Als je een blad van Garbaruk neemt, dan komt deze naar gelang het aantal tanden steeds verder naar buiten (niet optimaal voor je kettinglijn, maar het blijft wel passen).

Ik heb nu een 34T oval gemonteerd op een F-SI Alloy 1 2017 (geen AI offset), en die past ruim, ik vermoed dat een 36 oval of rond ook prima zou moeten passen. Als ze voor de AI dezelfde marges aanhouden zou het bij jou ook moeten passen. Voor de zekerheid zou je contact op kunnen nemen.

rond: https://garbaruk.com/products/chainring ... am-ai.html" onclick="window.open(this.href);return false;
oval: https://garbaruk.com/products/chainring ... am-ai.html" onclick="window.open(this.href);return false;
beide AI cannondale SI direct mount en met variabele chainline tech.. (klinkt specialer dan dat het is, zie plaatje)
Afbeelding
Oke dus een Garbaruk blad zou moeten passen ? alleen heb je dan geen goede kettinglijn ?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

In theorie wel ja, hoe het in de praktijk met een ai fiets uitpakt weet ik helaas niet, misschien iemand anders wel
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

streetracer schreef:Ik had hetzelfde probleem. Overstappen op een oval blad dan kun je een 36T nemen.

Heb zelf deze
https://www.mantel.com/absoluteblack-na ... gKTq_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Een oval is op zijn grootste punt juist groter dan een ronde, die zou nóg meer offset nodig hebben.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Demoniac schreef:
streetracer schreef:Ik had hetzelfde probleem. Overstappen op een oval blad dan kun je een 36T nemen.

Heb zelf deze
https://www.mantel.com/absoluteblack-na ... gKTq_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Een oval is op zijn grootste punt juist groter dan een ronde, die zou nóg meer offset nodig hebben.
Je vergist je toch echt.
Heb een 36T oval - XT M8000 zonder extra offset waar met de orginele XT M8000 crank er maar max een 34T mogelijk was.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik reed met een 34 ovaal op een scalpel met ai.
Als ik het me goed herinner moest de crank daar al een fractie voor opgeschoven.

Op m'n andere fiets heb ik meestal ook een zo groot mogelijk ovaal tandwiel, en er spelen nog een paar dingen mee.

De lengte tanden scheelt nogal per merk, de offset lijkt niet altijd precies te zijn.
En in geval van ovaal lijkt het ene merk groter op t grootste punt dan de ander.

Gewoon proberen dus.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

tiewrap schreef:Ik reed met een 34 ovaal op een scalpel met ai.
Als ik het me goed herinner moest de crank daar al een fractie voor opgeschoven.

Op m'n andere fiets heb ik meestal ook een zo groot mogelijk ovaal tandwiel, en er spelen nog een paar dingen mee.

De lengte tanden scheelt nogal per merk, de offset lijkt niet altijd precies te zijn.
En in geval van ovaal lijkt het ene merk groter op t grootste punt dan de ander.

Gewoon proberen dus.
Ja oke gewoon proberen ,maar daar ben je snel klaar mee met die prijzen !!!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

streetracer schreef:Je vergist je toch echt.
Heb een 36T oval - XT M8000 zonder extra offset waar met de orginele XT M8000 crank er maar max een 34T mogelijk was.
Afbeelding
De heeft 'ie kennelijk tóch meer offset :wink:

(Of er was een andere reden dat er eerst maar max een 34 op kon)
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

inderdaad, of de 34 had langere tanden, of minder offset, normaal gesproken heeft een (bv34T) oval op het breedste punt ongeveer de diameter van een 36, en op het smalle punt van een 30T.

En wat betreft de tanden, de tanden van mijn Garbaruk zijn duidelijk langer dan van de orginele (en die is niet ver versleten). Bij de Garbaruk zie je het puntje nog door de ketting heen komen, dan was bij de orginele niet.

Het lastige is dus dat het altijd een kwestie van uitproberen is, maar ik acht de kans groot dat je met garbaruk goed uitkomt, juist door de variabele offset.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

asphaltdude schreef:
streetracer schreef:Je vergist je toch echt.
Heb een 36T oval - XT M8000 zonder extra offset waar met de orginele XT M8000 crank er maar max een 34T mogelijk was.
Afbeelding
De heeft 'ie kennelijk tóch meer offset :wink:

(Of er was een andere reden dat er eerst maar max een 34 op kon)
De 1 x 11 XT M8000 crankset gaat maar tot max 34T.
Ik wilde min een 36T maar dat ging niet met mijn frame maar met een 36T oval wel...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Maar wat was nou de beperkende factor dan?

-verkrijgbare maten XT bladen?
-chainstay clearance?
Everybody bought a new bike!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ja een ovaal is altijd groter dan een rond blad
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

erikie schreef:
tiewrap schreef:Ik reed met een 34 ovaal op een scalpel met ai.
Als ik het me goed herinner moest de crank daar al een fractie voor opgeschoven.

Op m'n andere fiets heb ik meestal ook een zo groot mogelijk ovaal tandwiel, en er spelen nog een paar dingen mee.

De lengte tanden scheelt nogal per merk, de offset lijkt niet altijd precies te zijn.
En in geval van ovaal lijkt het ene merk groter op t grootste punt dan de ander.

Gewoon proberen dus.
Ja oke gewoon proberen ,maar daar ben je snel klaar mee met die prijzen !!!
Prijzen? Prijzen 8) En voor die 12 euro mag je ook nog een kleurtje kiezen.. (Yep ik rij zelf ook met Snail (rond), naar volle tevredenheid).
Plaats reactie