36 tands voorblad

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

asphaltdude schreef:
streetracer schreef:Je vergist je toch echt.
Heb een 36T oval - XT M8000 zonder extra offset waar met de orginele XT M8000 crank er maar max een 34T mogelijk was.
Afbeelding
De heeft 'ie kennelijk tóch meer offset :wink:

(Of er was een andere reden dat er eerst maar max een 34 op kon)

Maar om een XT crank te vergelijken met een Cannondale SI crank is een beetje krom.

XT single bladen plaatsen het originele blad verder naar binnen omdat deze cranks ook geschikt is om dubbel te rijden. Als je nu een blad zonder verdikking monteert komt hij inderdaad verder naar buiten. Het kan alleen zijn dat de ketting lijn dan niet meer optimaal functioneert. Dit is dus alleen specifiek mogelijk op de Shimano cranks.

In het geval van de Cannondale crank zijn er offset bladen te koop voor de asymmetrische (Uit het midden geplaatste achteras.) Of er bij jou een 36 op gaat is moeilijk te zeggen. Maak eens een foto van je huidige setup?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

asphaltdude schreef:
streetracer schreef:Je vergist je toch echt.
Heb een 36T oval - XT M8000 zonder extra offset waar met de orginele XT M8000 crank er maar max een 34T mogelijk was.
Afbeelding
De heeft 'ie kennelijk tóch meer offset :wink:

(Of er was een andere reden dat er eerst maar max een 34 op kon)
Ovaal is altijd groter dan rond (bij hetzelfde aantal tanden).
Dus als er bij ovaal ineens meer tandjes passen, dan komt de ruimte ergens anders vandaan. Grote kans dat je kettinglijn nu behoorlijk is verprutst.
Naar buiten toe, dus dat merk je alleen in de laagste versnellingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie