Welke lengte vierkante trapas?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mbob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 3 juni 2018, 09:41

Hallo beste Forumleden,
Deze week begon het oude mountainbike virus weer te jeuken en heb ik mijn ong. 7 jaar oude Focus uit de schuur gehaald. Das nog eentje met die 26" wielen :-q Hij stond daar maar te versloffen en na een rit werd duidelijk dat hij toe is aan een forse opknapbeurt. Daarom heb ik hem volledig uit elkaar inclusief alle onderdelen waar lagers in zitten. Alles gaat opnieuw in het vet etc. Er komen nieuw kettingbladen inc ketting op en de trapas wordt vervangen.

Van deze gelegenheid wil ik meteen gebruikmaken om van drie naar twee kettingbladen te gaan. Heb al uitgerekend hoeveel tands dus ook daar kan ik mee vooruit. Wat ik niet weet is welke trapas ik dan nodig heb. Mijn vorige was 68x122.5 (zo'n vierkante). Maar nu ik er ander kettingbladen op ga zetten, veranderd dat wat aan de lengte? Moet ik naar 113 of 107? Meten is weten hoor ik mensen vaak zeggen. Hoe kan ik dit dan in het beste geval doen? Eerst de kettingbladen bestellen en op de oude trapas zetten en vervolgens de ruimte meten die er over is? Of heeft het meer met de lijn van de ketting te maken?
Mvg,
Mbob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 3 juni 2018, 09:41

Oh, en tips qua merk en type voor een nieuwe trapas zijn welkom! Mijn lokale fietsenmaker tipt mij om vanwege het alu frame een trapas met alu schroefringen op te zetten, zodat er een alu-op-alu verbinding ontstaat. Is dit idd beter of valt het te verwaarlozen? Ik nu dan ook een BSA van Hulzebos parts binnen met alu ringen. Deze is met 260g 30 gram lichter dan mijn oude. Weet men of er verder veel verschil kan zitten tussen trapassen? ik zie op internet de prijzen voor mijn fiets varieren tussen de 10 en 25 euro. Ik vind dat allemaal wel mee vallen.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Waarom niet een ht2 cranckset op de kop tikken?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Lengte veranderen is afhankelijk of dit gaat? . I.v.m.ruimte tussen crankarmen en chainstay. Dat kun je meten.
Wil dat niet.
Neem dan een specifiek 2 bladig crankstel en trapas.

Koop de duurste die er nog te krijgen is. Gaat het langst mee. Shimano SKF of FAG heeft voorkeur.

Als je voldoende montage pasta of kopervet gebruikt maakt het niet uit, schroefringen van alu of staal.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Mbob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 3 juni 2018, 09:41

Kjiratsiekoedel schreef:Waarom niet een ht2 cranckset op de kop tikken?
Ten eerste vanwege de prijs: een vierkante trapas ben ik zo'n 20,- aan kwijt en voor de twee voorste ketting bladen (Shimano SLX en FSA) 22,-. Totaal zeg meer 44,- euro
In vergelijking kost een Holowtech 2 28,- en dan heb ik niet alleen nieuwe kettingbladen nodig maar ook crank, dus daar komt 80,- euro bovenop. Totaal 108,- euro

Ten tweede weet ik niet wat ik er kwalitatief mee vooruit ga. Ik lees discussies over die externe brackets dat ze helemaal niet zo soepel draaien als je er een slinger aan geeft, al beweren anderen dat je er niets van merkt als je fiets.

Hoe dan ook begrijp ik de meerwaarde niet van de prijs. Tja, ik betaal voor het metaal en de productie van de crank t.o.v. alleen de bladen? Maar meer dan 60 euro betalen om met de mode mee te gaan zonder daar een kwalitatieve verbetering aan te merken, dat laat ik aan mij voorbij gaan.
Mbob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 3 juni 2018, 09:41

corex schreef:Lengte veranderen is afhankelijk of dit gaat
Misschien had ik in mijn begin post moeten vragen of het überhaupt wenselijk is om dit korter te hebben. Ik vertrok vanuit de aannamen dat het wel zo was. Hoe korter de afstand tussen crank en trapas lagers, des te beter toch? :wink:
Al zou om die theorie de Hollowtech dan ook een vooruitgang zijn :wink: :wink:
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Mbob schreef:
corex schreef:Lengte veranderen is afhankelijk of dit gaat
Misschien had ik in mijn begin post moeten vragen of het überhaupt wenselijk is om dit korter te hebben. Ik vertrok vanuit de aannamen dat het wel zo was. Hoe korter de afstand tussen crank en trapas lagers, des te beter toch? :wink:
Ik vraag me af of je daar veel van gaat merken, we hebben het over millimeters. Waar je vooral naar moet kijken, is de kettinglijn.

Als je van tripel naar dubbel ombouwt met hetzelfde crankstel, zou je in theorie de kettingbladen 2,5mm meer naar binnen willen plaatsen om dezelfde kettinglijn te houden. Dat betekent een as die 5mm korter is dan je huidige: 117,5mm. Shimano BB-UN55 met 118mm as, zou ik zeggen.

Zoals boven al gesteld: wel even op de ruimte die je frame (liggende achtervork, vooral) heeft, maar aangezien de twee bladen van een (moderne) dubbel meestal een tikkie kleiner zijn dan de twee grootste bladen van een (klassieke) tripel, zal dat wel loslopen. Blijft over de bevestigingspunten van de granny die roet in het eten kunnen gooien.
Vorsprung durch Pedantik.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mbob schreef:
corex schreef:Lengte veranderen is afhankelijk of dit gaat
Misschien had ik in mijn begin post moeten vragen of het überhaupt wenselijk is om dit korter te hebben. Ik vertrok vanuit de aannamen dat het wel zo was. Hoe korter de afstand tussen crank en trapas lagers, des te beter toch? :wink:
Alles valt of staat met welke bladen je gaat monteren op je dubbel? Ga je bv. je binnenblad 24 en middenblad 38t maken dan kan het zijn dat je achtervork niet genoeg ruimte heeft. Gebruik je het middenblad bv. 30t en buitenblad 44t dan kom je vaak wel weg met een kortere as. (Is soms zelfs beter voor je ketting lijn.)

Daarom hebben we iets meer informatie nodig. :wink:
Mbob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 3 juni 2018, 09:41

Real Epic '89 schreef: Alles valt of staat met welke bladen je gaat monteren op je dubbel? Ga je bv. je binnenblad 24 en middenblad 38t maken dan kan het zijn dat je achtervork niet genoeg ruimte heeft. Gebruik je het middenblad bv. 30t en buitenblad 44t dan kom je vaak wel weg met een kortere as. (Is soms zelfs beter voor je ketting lijn.)

Daarom hebben we iets meer informatie nodig. :wink:
38T + 26T was precies mijn plan. Ik heb nu wel een aardig gevoel waar ik op moet letten. Ik zet zo eerst de oude trapas erin en meet de ruimte die de oude bladen hebben. Ik piel er wel mee verder, bedankt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik gok op 122,5
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dennis Punt
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 11 februari 2018, 15:22
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie

Door dit topic komt bij mij de vraag op of het mogelijk is een Shimano Alivio crank uit 2000 te vervangen door een BBR60 bottom bracket. Ik kan er dan een 1 x 10 van maken (ipv de huidige 3 x 8). Moet toch een andere wielset in en ik heb nog een 10sp derailleur liggen. Iemand ervaringen hiermee?
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Je wil een crank vervangen door een bottombracket? Ik denk niet dat je iemand zult vinden die daar ervaring mee heeft.
Dennis Punt
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 11 februari 2018, 15:22
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie

Ha, ha, helemaal gelijk. Ik bedoel uiteraard de oude bottom braket (en crank). Ook nog nuttige tips?
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Je kunt met je huidige setup ( vierkante as neem ik aan ? ) ook 1x 10 gaan rijden, gewoon twee tandwielen van je crank afhalen.

Waarschijnlijk kun je genoemd Bottombracket ook monteren (hollowtech 2) al is dit type volgens mij meer voor wielrenfietsen
Je hebt dan een bijpassend crankstel nodig.
Plaats reactie