Beste Forumleden, hier mijn eerste post.
Ik ben er een jaar of vier uit geweest met mountainbiken. Nu ik op de Utrechtse Heuvelrug ben komen wonen heb ik er meteen maar weer eentje gekocht, een heerlijk rijdende Nukeproof hardtail. Ik heb er een paar ritjes op gemaakt en kom er nu achter dat ik de steekas voor niet verwijderd krijg. Het is gewoon een novatec d711sb-15. Zo te zien heeft de vorige eigenaar de (neem ik aan) 6mm imbus helemaal rond weten te krijgen en hem vervolgens op marktplaats gezet. Geen flauw idee hoe ik nu ooit het wiel er uit moet krijgen. Iemand een goede tip? Mijn dank zou groot zijn!
De patiënt: http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod146002" onclick="window.open(this.href);return false;
Dolgedraaide steekas
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Er zal wel een lichtgewicht ding in zitten.
Een Torx bitje in het inbus gat tikken.
Meestal komt het dan wel los.
Een Torx bitje in het inbus gat tikken.
Meestal komt het dan wel los.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik denk dat het zo iets is: https://www.sram.com/rockshox/products/maxle-stealth" onclick="window.open(this.href);return false;
Zonder quick release dus. Misschien meer standaard in de UK?
Ik zal eerst maar eens een nieuwe steekas fixen voor ik deze sloop. Dan kan ik nog gewoon rijden (met het risico op een flink stuk lopen omdat ik zo natuurlijk geen binnenbandje kan vervangen.
Zonder quick release dus. Misschien meer standaard in de UK?
Ik zal eerst maar eens een nieuwe steekas fixen voor ik deze sloop. Dan kan ik nog gewoon rijden (met het risico op een flink stuk lopen omdat ik zo natuurlijk geen binnenbandje kan vervangen.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ik neem aan dat het om een thru axle gaat? Linkse tap in een dolgedraaid inbusgat gaat niet werken.
Als ie toch al rond is, kan je proberen er een (overmaats) torxbitje in te slaan en dan de as in z`n geheel eruit draaien. Thru axles zijn hol dus je zou ook nog het gat dieper kunnen boren voor meer "vlees" voordat je de torx erin slaat. Het hameren zorgt er meestal ook voor dat het schroefdraad makkelijker los komt.
Edit:
Wat TSTM al zegt dus
Als ie toch al rond is, kan je proberen er een (overmaats) torxbitje in te slaan en dan de as in z`n geheel eruit draaien. Thru axles zijn hol dus je zou ook nog het gat dieper kunnen boren voor meer "vlees" voordat je de torx erin slaat. Het hameren zorgt er meestal ook voor dat het schroefdraad makkelijker los komt.
Edit:
Wat TSTM al zegt dus
Laatst gewijzigd door TenZNL op do 31 mei 2018, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Precies dat!Sander-G schreef:Ik denk dat het zo iets is: https://www.sram.com/rockshox/products/maxle-stealth" onclick="window.open(this.href);return false;
Zonder quick release dus. Misschien meer standaard in de UK?
Ik zal eerst maar eens een nieuwe steekas fixen voor ik deze sloop. Dan kan ik nog gewoon rijden (met het risico op een flink stuk lopen omdat ik zo natuurlijk geen binnenbandje kan vervangen.
Maar neem er dan eentje met een snelspanner, stukken makkelijker!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Er was toch een serie Maxxles waar de hendeltjes afbreken?
Dan koop je vanzelf zo 'n ding met inbus
Dan koop je vanzelf zo 'n ding met inbus
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Die maxxles daar lees ik ook wisselende dingen over ja.. Ik ga maar wat anders bestellen en zal mijn ervaringen ook hier nog even delen. Al was het maar als referentie voor als iemand anders nog eens dit probleem tegen mocht komen. De torx-methode ga ik proberen.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
In mijn ervaring zet een afgebroken bout alleen maar meer uit waardoor hij nog vaster komt te zitten. In dit geval zou het ook nog kunnen dat een linkse tap eerder als een frees werkt en eerder het gat groter maakt dan dat ie daadwerkelijk grip krijgt in het aluminium. Het uitzetten van het schroefdraad is hier geen issue en mss dat je `m met een beiteltje/schroevendraaier ook los kan tikken (al kan alu in alu behoorlijk vastrotten als er niets tussen zit)
Wellicht persoonlijk maar ik boor liever uit dan dat ik die linkse ondingen gebruik. YMMV
Wellicht persoonlijk maar ik boor liever uit dan dat ik die linkse ondingen gebruik. YMMV
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
De linkse tap....zou ik ook niet doen, met de torx bit krijg je een zo'n beetje het Ridgid effect
werkt altijd goed
Maar wat je ook kunt doen is het gat naar een 7mm imbus veilen, het gat van de 6mm loopt waarschijnlijk taps in dus je ziet misschien nog iets van de 6mm zeskant..., is het ook niet erg moeilijk om het even iets groter te veilen en losdraaien maar...
werkt altijd goed
Maar wat je ook kunt doen is het gat naar een 7mm imbus veilen, het gat van de 6mm loopt waarschijnlijk taps in dus je ziet misschien nog iets van de 6mm zeskant..., is het ook niet erg moeilijk om het even iets groter te veilen en losdraaien maar...
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Zeg Mario, weet je wel hoeveel fietsonderdelen je kan kopen voor de prijs van dat Rigid-set? Om over torxbitjes maar niet te spreken...
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
ze zijn ook per stuks te koop.....maar dan is het nog amper te betalen...TenZNL schreef:Zeg Mario, weet je wel hoeveel fietsonderdelen je kan kopen voor de prijs van dat Rigid-set? Om over torxbitjes maar niet te spreken...
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 1 juni 2018, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 191
- Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
- Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014
Ik probeer, als andere bovenstaande methodes niet werken, met een centerpunt op de rand los te slaan. eerst recht een putje erin slaan en vervolgens centerpunt onder een hoek zetten en gaan slaan (beiden voorzichtig, niet gelijk heel hard slaan of onder een haakse hoek zetten).
Je zou ook nog langs de andere kant kunnen proberen om er een bout in te zetten die zich vastdraaid waardoor hij los komt. Eventueel wat draad aan die kant erin draaien.
Je zou ook nog langs de andere kant kunnen proberen om er een bout in te zetten die zich vastdraaid waardoor hij los komt. Eventueel wat draad aan die kant erin draaien.