Problemen met verwijderen press fit BB86

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Sjef schreef:
sama schreef:En bij het persen van nieuwe lagers montagevet gebruiken. Dan krijg je ze er de volgende keer ook wat beter uit als het goed is.
Dat ligt aan het tegenmateriaal. Bij metaal is dat prima, maar bij carbon adviseer ik Loctite.
Het is me even ontschoten welke precies.
Waarom loctite bij carbon?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

vraag ik me ook af, de meeste carbon frames hebben wel alu inserts om bb lagers in te persen. (dat dacht ik althans, maar correct me if I'm wrong)
Dus je perst nog steeds een cup of lager in een alu huls.

Ik heb het 1 en ander uit zitten zoeken voor mijn BB30 lagers, welke nogal snel gaan kraken. Hier wordt inderdaad ook het advies gegeven om loctite te gebruiken om kraken te voorkomen.
er worden verschillende nr's genoemd, 609, 641, 642.
In principe komt het op hetzelfde neer, bv:
http://www.loctite.nl/loctite-5284.htm? ... 2627649537" onclick="window.open(this.href);return false;
een "lijm" die de loze ruimte vult en op die manier speling tegen gaat en vuil buiten houd, maar slap genoeg om de lagers weer te kunnen verwijderen tegen de tijd dat het nodig is. (wat volgens mij bij 609 niet het geval is, dus persoonlijk zou ik die niet gebruiken..)

dit zou langer kraakvrij blijven dan montage vet.

Het enige verschil bij een carbon frame zou volgens mij zijn als de BB pot ook daadwerkelijk van carbon is (waar ik dus aan twijfel). Dan moet je altijd uitkijken wat voor materiaal je op je carbon smeert, zodat je het niet aantast bv montage pasta speciaal voor carbon, geen idee wat verschillende loctites bij carbon doen, maar zonder research zou ik daar niet aan beginnen.

anyway, bij mij kwam het kraken niet eens van mij BB, maar van de direct mount ketting blad bevestiging
Laatst gewijzigd door Prulleman op do 31 mei 2018, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

dubbel post
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn frames met een carbon bracket pot.
En er moet iets tussen dat er niet langzamerhand uitspoelt. Bij carbon en alu.
Anders komt er vuil tussen en gaat de pot slijten, dan krijg je speling tussen de pot en het lager.
Niet goed.
Ik heb altijd rode Locatie gebruikt bij Shimano lagers (alu pot kunststof cup)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie