Repareren gebroken zadel rail

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
bk600
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 15 juli 2012, 16:43
Mijn mountainbike: is een BMC

Tijdens een regulier rondje Zeist is één van de twee rails gebroken:
https://berrykooiman.stackstorage.com/s/SSrz7XnqJD1KGDT

Zadel zit gemonteerd op een vaste aansluiting, niet een versie waarbij de twee rails verschillend kunnen bewegen. Ook zat de klemming binnen het aangewezen vlak (klemming zat tegen streepje aan puntzijde zadel).
Ik heb het geclaimd bij SQ Lab maar kom ivm verlopen garantie (met 21 dagen... :-{ ) niet verder dan een vervanging voor € 149 of een nieuwe set rails voor € 89.

Vandaar mijn poging de rail te repareren. Ik denk aan een aluminium buisje/staafje ter dikte van binnenzijde kapotte rail in diezelfde rail en die verlijmen met 2K. Vervolgens de rail terugplaatsen met wat buiging van het zadel in een bankschroef (inmiddels gelezen hoe dat zou moeten). Het zal wat 'flexverschil' tussen links en rechts opleveren maar denk dat dit overkomelijk is. Heeft hier iemand ervaring met dergelijke reparaties? Het lijkt mij dat alleen plakken/koud lassen niet geschikt is voor de druk die hierop geleverd wordt en het beperkte hechtingsvlak.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus vaker fietsen, zodat het binnen de garantie kapot gaat...
Beetje flauw van sq.

Ik zou een stalen insert gebruiken, of red, geen alu.
En uitkijken naar een Ander merk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bk600
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 15 juli 2012, 16:43
Mijn mountainbike: is een BMC

Eens. Wat bedoel je met 'red'?
ThaSingleTrackMastah schreef:Dus vaker fietsen, zodat het binnen de garantie kapot gaat...
Beetje flauw van sq.

Ik zou een stalen insert gebruiken, of red, geen alu.
En uitkijken naar een Ander merk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rvs
Spellings controlle maakte er red van...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Waar heb je het zadel gekocht? In NL of het buitenland?
dreezzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 00:43
Mijn mountainbike: Lux Trail

Ik had dezelfde negatieve ervaring met SQ Lab, geen coulance met een gebroken rail. Zij gaven aan dat de railbreuk waarschijnlijk door een val veroorzaakt werd wat absoluut niet het geval was. Ik had het zadel gekocht bij Rose maar die verwezen mij door naar SQ Lab. Voor mij geen SQ Lab zadel meer.
Gebruikersavatar
bk600
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 15 juli 2012, 16:43
Mijn mountainbike: is een BMC

baron062 schreef:Waar heb je het zadel gekocht? In NL of het buitenland?
Nederland. Overigens gaat het mij niet om het bashen van SQlab maar ervaringen in reparatie van zadel rail. Want het zadel fietst wel fantastisch!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar ze trekken de streep wel heel hard op precies 2 jaar.
Natuurlijk, 2 jaar is 2 jaar, en geen 3 jaar.
Maar we hebben het hier over een product dat je niet dagelijks gebruikt.
Dus een paar ritjes extra binnen die 2 jaar hadden deze breuk net genoeg naar voren geschoven in de tijd.
Uit klantvriendelijkheid zou je dan iets coulanter om kunnen gaan met die termijn.
Maar wanneer het binnen die 2 jaar gebeurd lees ik net dat ze ook geen garantie willen geven.
Blijkbaar staan ze niet echt achter hun product (en zijn ze blij dat die van jou de 2 jaar heeft gehaald...)

Maar lijmen kan, met goede epoxy en een insert die vrij stak past in de holle rail.
De vraag is dan natuurlijk hoe lang de andere rail heel blijft...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Heb op deze wijze drie maal een Sq vervangen. Eenmaal buiten de garantie. Verkoper pakte toen gewoon een nieuw zadel uit het rek. Coulance.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Netjes oplossen non-conformiteit is geen coulance.
Everybody bought a new bike!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3296
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ergon doet ook niet moeilijk is mijn ervaring. Was na bijna 2 jaar dat de rails brak van mijn smc4.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

asphaltdude schreef:Netjes oplossen non-conformiteit is geen coulance.
Precies.

Verkopende partij (dus niet SQ lab, is geen partij in deze) met zijn kl*ten in de juridische bankschroef en langzaam aandraaien.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Non conformiteit gaat hier waarschijnlijkl niet op. Coulance kun je ook lezen in de letterlijke zin dat de verkopende partij wil voorkomen dat je in juridisch getouwtrek beland. Alleen al de vraag beantwoorden of de gebruiksduur wordt bepaald door tijd of door de kilometers die je op het zadel hebt gezeten. Kom je nooit uit.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Levensduur van een zadel is juridisch gezien bepalend. Doorverwijzing naar de fabrikant is onzin. De winkellier kan zich niet verschuilen achter de fabrikant dus is de winkelier aanzet. En dan kom je bij de praktische oplossing van baron062.

Zadelrail repareren, geen ervaring mee. Ik zou er zelf niet aan beginnen, ondanks dat ik graag repareer als het kan. Ik twijfel of het stevig genoeg kan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Probleem is natuurlijk dat je 21 dagen na de gar.termijn van 2 jaar zit. Dus de simpele weg is gepasseerd.
En probeer maar eens aan te geven hoelang een zadel op een mtb heel zou moeten blijven...
Verder kan je niet meer aantonen of de fiets 2 jaar in de schuur heeft gestaan of 2 jaar intensief is gebruikt.
En dat om een zadel van 149 euro...
Die tijd en energie kan je beter aan iets anders besteden.

Daarom is de oplossing van TS (repareren) zo gek nog niet.
Alleen als ik TS was kocht ik in de toekomst geen SQ meer ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie