HOW-TO Stealth Dropper in "ongeschikt" frame!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Heren,

Ik zit met het volgende idee/probleem:

Mijn Rocky Mountain Element 950 RSL (carbon voordriehoek) uit 2014 heeft een aantal gaten in het frame voor interne kabelgeleiding. Nu is er voor de remote naar de Shock een gat dat groter is dan de 3 andere, omdat daar zowel binnen- als buitenkabel door moet.

Nu wil ik een interne/stealth dropper monteren. Volgens diverse fora en zelfs Rocky Mountain zelf (via de facebook chat) is het mogelijk om de kabel langs de headtube/downtube via het Bottom bracket naar boven te laten lopen in de seattube. In mensentaal: vooraan het frame de kabel naar binnen, boven het bottombracket, in de zitbuis. Dat het moeilijk zal worden zonder specifiek Parktool-tooltje dat besef ik, maar het is doenbaar.

Nu zit ik echter met het "probleem" dat het vereiste gat in mijn frame (het onderste van de 2 aan de headtube, aan de rechterzijde) voorzien is om een binnenkabel door te voeren, maar geen buitenkabel. Frame is 2j oud, dus garantie daar lig ik niet wakker van, maar zou ik dat reeds aanwezige gat een klein beetje kunnen uitboren om een buitenkabel aan te kunnen?

In de eerste 1-2cm kan een buitenkabel, die daar wordt tegengehouden. Vanaf dat punt is er enkel plaats voor een binnenkabel en een heel dunne liner.

Alvast bedankt!

EDIT: project geslaagd, fietsenmaker heeft aanpassingen professioneel uitgevoerd! ik voeg foto's toe!
Laatst gewijzigd door poeperman op do 27 september 2018, 20:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Normaal staat er op dat plekje binnenin het gat verder geen kracht. Ik zou er de boor in zetten! (Maar beschadig dus niet het grotere gat en het 2 cm 'pijpje' wat er in zit)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

yes! Als jij het zegt heb ik vertrouwen. De stofzuiger erop en goan!

Ik probeer wel eerst met zekerheid een binnenkabel tot in de zadelbuis te krijgen, en nadien een buitenkabel via de seattube naar de voorkant... Als dat niet lukt heb ik niet voor niets geboord :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

poeperman schreef:Ik probeer wel eerst met zekerheid een binnenkabel tot in de zadelbuis te krijgen, en nadien een buitenkabel via de seattube naar de voorkant... Als dat niet lukt heb ik niet voor niets geboord :)
Enige is dat je die buitenkabel nooit vanaf die kant door het gaatje gaat krijgen... . Maar ik neem aan dat je het doet om te proberen of de kabel de rest van het traject pakt?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Ik heb het zelfde gedaan bij mijn Radon Slide om zo de remleiding intern te kunnen leggen. De leiding door het frame trekken èn in dat gaatje krijgen was wel een uitdaging, maar uiteindelijk zit het precies zoals ik het mij had voorgesteld. Frame is trouwens ook gewoon nog heel na diverse enduro ritten!

Om de leiding in het frame te leggen heb ik een oude binnenkabel van boven naar beneden getrokken. Hier van bovenaf een stukje buitenkabel overheen geschoven. Toen van onderuit de leiding over de binnenkabel geschoven, tegen de buitenkabel aan. Toen het geheel naar boven getrokken.
Succes :)
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

verwijderd door moderator
Laatst gewijzigd door poeperman op do 27 september 2018, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Netjes gedaan zeg!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Mooi geworden. :-q
Moet je met het boren niet een beetje oppassen dat het boortje gaat vreten?
Sneeuwmonster
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Dat was idd het moeilijkste. Maar door telkens een half mm'tje groter te gaan kon ik bijna zonder druk het gaatje vergroten. Ik denk zelfs dat het met spijkers in oplopende grootte ook had gelukt.

Een volledig nieuw gat boren zou mij wel nooit lukken :D
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Nog effe met een zwarte markerstift de randjes bijwerken en dan is het zo goed als onzichtbaar :-q
Maar het gat lijkt nog best groot (groter dan nodig?). Krijg je zo geen water in je frame? Anders op zoek naar passende cable grommets?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Behalve dat er water in je frame kan komen, moet je een grommet installeren om te voorkomen dat het carbon uit vreet door de bewegingen van de kabel bij sturen.
En dat kan echt heel snel gaan!
Ook binnen het frame kan het gaan schuren als de kabel tegen het frame aan ligt.
Het is niet voor niets dat de andere kabels met een liner binnen door lopen ipv met een buitenkabel.
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

nielsvo schreef:Nog effe met een zwarte markerstift de randjes bijwerken en dan is het zo goed als onzichtbaar :-q
Maar het gat lijkt nog best groot (groter dan nodig?). Krijg je zo geen water in je frame? Anders op zoek naar passende cable grommets?
Het zichtbare stuk van het gat is eigenlijk niet groter geworden hoor, maar mss ben ik er wel even tegen gebotst... Cable grommets, goed plan!
Plaats reactie