Tijdens het servicen van de crank kwam ik ingesleten “groeven” tegen in de crank spindle.
As loopt goed, er zal toch een lichte frictie zijn onder belasting.
Heeft wel wat kms gereden.
Is dit normaal of is het nu een zwak punt en zeggen jullie vervangen?
Crank ingesleten door as
Niet ongebruikelijk, zie het bij veel DUB cranks. Zelfs als er niet echt speling te bespeuren was.
Gewoon weer monteren, goed controleren op speling (regelmatig!). Maar haal over een poosje toch eens los om te kijken of het erger is geworden. Je wilt je trapas niet breken... .
Gewoon weer monteren, goed controleren op speling (regelmatig!). Maar haal over een poosje toch eens los om te kijken of het erger is geworden. Je wilt je trapas niet breken... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Is inderdaad spelingloos, af en toe gekraak (lijkt logisch).
Je wil inderdaad niet dat dit breekt.
Er komt een nieuw frame, waar ik 2 maanden op moet wachten, daar komt een nieuwe as in, en dan ook maar een nieuw crank.
Zo lang moet deze het zeker volhouden.
Je wil inderdaad niet dat dit breekt.
Er komt een nieuw frame, waar ik 2 maanden op moet wachten, daar komt een nieuwe as in, en dan ook maar een nieuw crank.
Zo lang moet deze het zeker volhouden.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2981
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Ik vind het wel vreemd. Dit is slijtage onder de binnenste lagerschaal, of er naast? Of loopt hier een afdichting op? Waarom zou je op deze plaats slijtage krijgen? Zit er iets los of zo? Gekraak is niet logisch en hoor je bij goed passende en gemonteerde lagers niet te hebben.
Topic over DUB problemen.
Ik heb Shimano Hollowtech II 24 mm threaded BSA brackets op al mijn fietsen, en heb nooit vergelijkbare beschadiging aan de as gezien. Die Hollowtech sets gaan zeker al 15 jaar mee, afgezien van de lagers zelf (10-15k km) zeer betrouwbaar.
Topic over DUB problemen.
Ik heb Shimano Hollowtech II 24 mm threaded BSA brackets op al mijn fietsen, en heb nooit vergelijkbare beschadiging aan de as gezien. Die Hollowtech sets gaan zeker al 15 jaar mee, afgezien van de lagers zelf (10-15k km) zeer betrouwbaar.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
De buitenste randen van de contactvlakken met het lager zijn wat beter voelbaar/hoekiger.
Speling op de as voel ik niet
Speling op de as voel ik niet
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Je ziet het natuurlijk ook veel meer omdat de as zwart is.
En shimano is staal, dit is alu.
Het minste geringste aan vuil slijt natuurlijk in.
Goed invetten de as en ook de binnenkant van het lager.
Blauwe rubber schraapt het vet soms een beetje weg
En shimano is staal, dit is alu.
Het minste geringste aan vuil slijt natuurlijk in.
Goed invetten de as en ook de binnenkant van het lager.
Blauwe rubber schraapt het vet soms een beetje weg
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
XTR heeft (had?) wel een alu as.
Je zult het idd beter zien op een zwarte as. Ik zou vooral goed controleren of het groeven worden of dat het glad blijft en alleen wat lichte slijtage van de zwarte laag is.
Groeven is einde verhaal.
Je zult het idd beter zien op een zwarte as. Ik zou vooral goed controleren of het groeven worden of dat het glad blijft en alleen wat lichte slijtage van de zwarte laag is.
Groeven is einde verhaal.
Cube-Elite schreef: ↑za 12 augustus 2023, 15:48 Je ziet het natuurlijk ook veel meer omdat de as zwart is.
En shimano is staal, dit is alu.
Het minste geringste aan vuil slijt natuurlijk in.
Goed invetten de as en ook de binnenkant van het lager.
Blauwe rubber schraapt het vet soms een beetje weg
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2981
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Een alu as? En dat is sterk genoeg? Spannend, zeker ivm vermoeiing van alu.Cube-Elite schreef: ↑za 12 augustus 2023, 15:48 Je ziet het natuurlijk ook veel meer omdat de as zwart is.
En shimano is staal, dit is alu.
Kan het ook zijn dat lager rot is, zwaar loopt en ahw gaat glijden over de as? Mn als de passing wat ruim is. Mee eens dat je op zwart alles ziet.
Bij de meeste machines is de binnenschaal op de as geperst of gekrompen, buitenschaal los.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
-
- Pro Biker
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
- Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
- Contacteer:
Zijn er wel meer hoor. Bijvoorbeeld Rotor 30mm.Crapton schreef: ↑za 12 augustus 2023, 18:49Een alu as? En dat is sterk genoeg? Spannend, zeker ivm vermoeiing van alu.Cube-Elite schreef: ↑za 12 augustus 2023, 15:48 Je ziet het natuurlijk ook veel meer omdat de as zwart is.
En shimano is staal, dit is alu.
Ik zit wel te kijken van deze beschadigingen. Sommige van mijn rotor cranks heb ik al een jaar of 10, vooral gebruikt in het veld terwijl cranks zelf al bijna gepolijst zijn door het vele gebruik, is op die assen (nog) geen spoor van slijtage te zien.
Dit soort sporen kan ik me alleen maar voorstellen bij een lager dat echt niet meer draait..
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
TS had ook al groeven of slijtage plekken op de vorkbuis. Zet je te denken….StevenK schreef: ↑za 12 augustus 2023, 22:49Zijn er wel meer hoor. Bijvoorbeeld Rotor 30mm.
Ik zit wel te kijken van deze beschadigingen. Sommige van mijn rotor cranks heb ik al een jaar of 10, vooral gebruikt in het veld terwijl cranks zelf al bijna gepolijst zijn door het vele gebruik, is op die assen (nog) geen spoor van slijtage te zien.
Dit soort sporen kan ik me alleen maar voorstellen bij een lager dat echt niet meer draait..
Er wordt 2x gemeld dat deze strepen niet ongebruikelijk zijn met DUB. Ga nou niet vage beschuldigingen plaatsen... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
Nou nou, dat kan ook anders he. Zo raar lijkt het me niet dat er misschien een verband is toch? Misschien wat ongelukkig uitgesproken, maar na jouw uitleg begrijp ikdat ik er volledig naast zit. Dank voor je uitleg
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Nee, maar goed gezien.
Na lang testen en experimenteren bleek dat het balhoofd niet recht in het frame was gefreesd. Vandaar een nieuw frame.
Wel vreemd dat de buitenste randen van de “contactvlakken zijn ingesleten. Dat zou een versleten lager kunnen betekenen. Maar het lager voelt niet slecht, en het crank heeft ook geen speling.
Na lang testen en experimenteren bleek dat het balhoofd niet recht in het frame was gefreesd. Vandaar een nieuw frame.
Wel vreemd dat de buitenste randen van de “contactvlakken zijn ingesleten. Dat zou een versleten lager kunnen betekenen. Maar het lager voelt niet slecht, en het crank heeft ook geen speling.