Sram AXS geluiden

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
MijnGedacht
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 augustus 2023, 08:20

Hi,

Ik heb mijn fiets (Cannondale Scalpel Carbon 3) een mooie upgrade kado gedaan. Nieuwe carbon wielen en een overstap van Shimano naar Sram AXS Eagle XX1 cassette en derailleur.

Het voorblad heb ik behouden en is een jaar oud (ziet er nog goed uit). De nieuwe derailleur heb ik afgesteld en geindexeerd. Deze schakelt als een zonnetje. :-) Enkel wanneer ik druk op de pedalen zet, en de ketting ligt op 1 van de kleinere kransen, hoor ik iets aanlopen/schrapen.

Ik heb nog geen ervaring met Sram. Moet de nieuwe ketting op de nieuwe cassette nog inlopen of ben ik de boel aan het slopen?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MijnGedacht schreef: ma 28 augustus 2023, 08:57 Hi,

Ik heb mijn fiets (Cannondale Scalpel Carbon 3) een mooie upgrade kado gedaan. Nieuwe carbon wielen en een overstap van Shimano naar Sram AXS Eagle XX1 cassette en derailleur.

Het voorblad heb ik behouden en is een jaar oud (ziet er nog goed uit). De nieuwe derailleur heb ik afgesteld en geindexeerd. Deze schakelt als een zonnetje. :-) Enkel wanneer ik druk op de pedalen zet, en de ketting ligt op 1 van de kleinere kransen, hoor ik iets aanlopen/schrapen.

Ik heb nog geen ervaring met Sram. Moet de nieuwe ketting op de nieuwe cassette nog inlopen of ben ik de boel aan het slopen?
Alle afstellingen zoals kettinglengte, b-schroef, micro adjust zijn correct gedaan? Gecontroleerd of de pat recht is?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
MijnGedacht
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 augustus 2023, 08:20

Wilde ik er nog aan toevoegen;
- Derailleurpad is nieuw
- B-tension afgesteld met het bijhorende tooltje.
- Kettinglengte zou goed moeten zijn.
- Trapaslagers hebben geen opvallende speling.
- Micro adjust is uitgevoerd, het schakelen gaat uitstekend. Gisteren heb ik een testrit gedaan en een groot bereik van de Micro Adjust getest, die ratel blijft wanneer ik druk op de pedalen zet.

Alle onderdelen van men fiets zet ik steeds, met goede gewoonte, op het voorgeschreven moment vast.

Moet er misschien een spacer bij het voorblad gebruikt worden?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

MijnGedacht schreef: ma 28 augustus 2023, 09:26
- Derailleurpad is nieuw
Dit wil (helaas) niet altijd zeggen dat hij ook recht is. Controleren met een padrichter is een aanrader
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ketting ook goed door de kooi?

Je AXS derrie is nu dus wel eindelijk bezorgd?
MijnGedacht
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 augustus 2023, 08:20

Lijkt allemaal goed.
Nee, uiteindelijk gekocht bij FuturumShop. Wil op 10sept een BAMS meerijden. Fiets moet tegen dan in orde zijn.
MijnGedacht
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 augustus 2023, 08:20

Woensdag breng ik hem binnen bij de fietsenmaker. Ik post wel wat nu uiteindelijk de oorzaak was.
Mr. Z
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 1 juli 2023, 20:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scapel SE + F29, Niner RLT, Santos 3+

Gok dat je voorblad wat versleten is, de tanden puilen dan wat uit naar buiten toe, meestal slijt dat vrij snel weg.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ook xx1 ketting gebruikt?
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Of er zit ergens speling waardoor je ketting scheef gaat lopen bij aanzetten.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Misschien wel het belangrijkste stukje thuis gereedschap is wel een derailleurpad richter.
Dat is stap 1 op elke (nieuwe) fiets en minimaal na elke wijziging van pad of derrie.

Dat je het over de kleinste twee hebt heeft waarschijnlijk ook te maken dat je met een te klein blad rijd.
Nu heeft dat hier niks mee te maken maar dat is een andere tip. Of het was alleenmaar in je standaard natuurlijk :-D

De B schroef moet je na wijziging van kettinglengte of ander verloop cassette en ander voorblad altijd opnieuw doen!

Als je ketting te lang is moet je dat kunnen zien dan gaat de ketting bij de derrie over elkaar heen. Daarnaast hangt ie bij sram bijan altijd slap.

Spacer bij je crank zou niet moeten helpen, tenzij het nu echt niet goed staat. meet even of het 55mm is (midden bidonbout tot midden tandwiel) en 54 en 56 is ook goed :-). Bij vrijwel geen enkele fiets staat ie standaard echt in het midden. Ik doe het altijd zelf met spacers.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Padrichter het meest belangrijke stuk gereedschap? Wauw. Ik denk dat ik dan gewoon geluk heb gehad met elke derailleurwissel, nieuwe fiets en weetikveel wat nog meer.

Kan handig zijn om te hebben ja. Maar is vaak ook zo geleend als je er onverhoeds een keertje eentje nodig hebt :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MijnGedacht
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 augustus 2023, 08:20

worstkaas schreef: wo 30 augustus 2023, 10:16 Of er zit ergens speling waardoor je ketting scheef gaat lopen bij aanzetten.
Gisteren heb ik mijn fiets naar de fietsenmaker gebracht. Hij moet er nog naar kijken, maar merkte wel wat speling op mijn achtervering op.
Ik ben heel erg benieuwd, waar het nu uiteindelijk aan ligt.
MijnGedacht
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 augustus 2023, 08:20

Dutch schreef: wo 30 augustus 2023, 06:14 Ook xx1 ketting gebruikt?
jep, nieuw achterwiel (incl. nieuwe hub en body), nieuw derailleurpad, nieuwe derailleur, nieuwe cassette en nieuwe ketting.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Kapitein Iglo schreef: wo 30 augustus 2023, 16:20 Padrichter het meest belangrijke stuk gereedschap? Wauw. Ik denk dat ik dan gewoon geluk heb gehad met elke derailleurwissel, nieuwe fiets en weetikveel wat nog meer.

Kan handig zijn om te hebben ja. Maar is vaak ook zo geleend als je er onverhoeds een keertje eentje nodig hebt :bier:
Dan heb je zeker mazel gehad. de laatste acht nieuwe fietsen was er 1 waar er niet mee hoefde te doen en dat was mijn Scalpel fully.
De rest ik noem ze toch even moest dat wel: 3 x een Foil, 1x een S5, 1 x een scalpel HT, 1 supersix evo, 1 speci devirge.

Kan me echt niet voorstellen dat ze bij jouw allemaal recht waren, hooguit heb je er geen last van gehad.
Plaats reactie