Sleuteltips
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 235
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 10:58
- Mijn mountainbike: weegt steeds minder.......
Misschien al eens als tip voorbijgekomen, en niet door mij gezien,
Om het "tingen" van de spaken tegen te gaan moet je ze af en toe inspuiten met WD40, maar dat mag natuurlijk niet op de remschijf komen.
Ik heb de grootste maat remschijf afgetekend op een stuk karton, en die iets groter uitgeknipt, sleuf ingemaakt, en voila, je kan de naven inspuiten en de schijf blijft schoon, hoef je niet alles te demonteren, scheelt een bult werk !
Om het "tingen" van de spaken tegen te gaan moet je ze af en toe inspuiten met WD40, maar dat mag natuurlijk niet op de remschijf komen.
Ik heb de grootste maat remschijf afgetekend op een stuk karton, en die iets groter uitgeknipt, sleuf ingemaakt, en voila, je kan de naven inspuiten en de schijf blijft schoon, hoef je niet alles te demonteren, scheelt een bult werk !
De nieuwste 29er is eigenlijk een oude 32er..........
Hoe zat dat ook alweer met al die BB standaarden?
http://www.youtube.com/watch?v=AftPKuX_tyo" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=AftPKuX_tyo" onclick="window.open(this.href);return false;
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
- Somers
- Pro Biker
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: di 7 juni 2011, 20:09
- Mijn mountainbike: Megatractor
- Contacteer:
lager uit trek tool met slag trekker:
Voor de demontage van de main pivot lagers in mijn vriendin dr Radon QLT Vision heb ik een keil bout gehaald en die in de binneste lagerschaal geklemd. Vervolgens met een xtra hoge moer een draadeind eraan geschroefd en hier een gewicht over heen geschoven ( in dit geval een stuk ijzer met een gat ter grote van het draadeind). Op het einde weer een moer. Je hebt nu een pulley slag trekker en t werkt perfect, lagers waren er zo uit
Tevens zijn de oude lagers nu te gebruiken als in pers tool met gebruik van een draadeind, wat carrosserie ringen en wat moeren
Voor de demontage van de main pivot lagers in mijn vriendin dr Radon QLT Vision heb ik een keil bout gehaald en die in de binneste lagerschaal geklemd. Vervolgens met een xtra hoge moer een draadeind eraan geschroefd en hier een gewicht over heen geschoven ( in dit geval een stuk ijzer met een gat ter grote van het draadeind). Op het einde weer een moer. Je hebt nu een pulley slag trekker en t werkt perfect, lagers waren er zo uit
Tevens zijn de oude lagers nu te gebruiken als in pers tool met gebruik van een draadeind, wat carrosserie ringen en wat moeren
Its not about the mile but about the smiles
http://www.boeitneet.nl
http://www.boeitneet.nl
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 35
- Lid geworden op: zo 5 september 2010, 13:25
- Mijn mountainbike: Taurine 3 carbon
Slecht tip, ik zeg niet doen!Duert schreef:Nog een tip: als je remvloeistof (minerale) kun je ook best vervangen voor lijnzaadolie, werkt uit ervaring net zo goed!
- Axium
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3348
- Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
- Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)
ik heb ook eens een hs33 gebleed met water, doet het na 3 jaar nog steeds. maar je remmen zijn zo belangerijk voor de veiligheid dat je er niet mee moet gaan lopen kloten. koop gewoon voor die paar euro een flesje remvloeistof...
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 35
- Lid geworden op: zo 5 september 2010, 13:25
- Mijn mountainbike: Taurine 3 carbon
Als ik mij niet vergis zitten in de natuurolie een percentage water, wat bij een stevige afdaling kan leiden tot stoomvorming in je remmen, wat je natuurlijk niet wilt (op dat moment geen remkracht is wel lullig)
- Axium
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3348
- Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
- Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)
als je stoom in je leiding zou hebben ga ik ervan uit dat je remklauwen juist hardstikke dichtzitten.
ik denk trouwens niet dat er water in olie zit, omdat olie waterafstotend is, dan zou er ook een emulgator bij moeten zitten.
ik denk trouwens niet dat er water in olie zit, omdat olie waterafstotend is, dan zou er ook een emulgator bij moeten zitten.
- terunky
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
- Mijn mountainbike: is van hout
als er water in je systeem zit (al een kleine percentage is voldoende) dan gaat dit bij afdalingen idd stoom worden, en stoom = lucht. en met lucht in je leidingen heb je echt geen remkracht meer. omdat lucht samendrukbaar is en de vloeistof niet. dus altijd met de juiste vloeistof bleeden!!
wel interessant dat je zelfs met puur water kan bleeden zonder problemen achteraf
wel interessant dat je zelfs met puur water kan bleeden zonder problemen achteraf
26'er rulezz !!
- Axium
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3348
- Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
- Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)
toch staat die fiets nu op de tacx... ik zou er geen alp mee afrijden.wel interessant dat je zelfs met puur water kan bleeden zonder problemen achteraf
ps: stoom is geen lucht. lucht is vooral stikstof met wat zuurstof erin, stoom is water in gasvorm.
- Patrick_V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2239
- Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3
Het zal vast bij een aantal van jullie al bekend zijn:
Je kan je SL-M770 XT shifters aanpassen zodat hij de multi release optie krijgt.
Het betreft alleen een L vormig stukje plastic wegknippen in de onderste kap van de behuizing en je kan ''trekkend" 2 versnellingen terug schakelen mals je door duwt.
zo dus: http://www.youtube.com/watch?v=OlXmoiCEpew" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan je SL-M770 XT shifters aanpassen zodat hij de multi release optie krijgt.
Het betreft alleen een L vormig stukje plastic wegknippen in de onderste kap van de behuizing en je kan ''trekkend" 2 versnellingen terug schakelen mals je door duwt.
zo dus: http://www.youtube.com/watch?v=OlXmoiCEpew" onclick="window.open(this.href);return false;